Epava navei „Slatina” a eşuat în instanţă!
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Epava navei „Slatina” a eşuat în instanţă!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Lucrările de ranfluare s-au blocat… înainte de a începe din cauza unui litigiu dintre APDM Galaţi şi un operator din Port Bazinul Nou privind calea de acces la zona de lucru * Lucrările, estimate la 6,87 milioane de euro, ar fi trebuit executate de Navrom Reparaţii şi CNFR Navrom * Instanţa a dat câştig de cauză APDM Galaţi, dar decizia a fost atacată cu recurs * În acest timp, epava „Slatina” rămâne un pericol major pentru navigaţia pe Dunăre şi activitatea în Şantierul Naval Damen *

Lucrările de ranfluarea a epavei navei „Slatina”, operaţiune estimată la aproximativ 6,87 milioane de euro, au ajuns în impas încă… înainte de a începe! Un litigiu apărut între Administraţia Portuară a Dunării de Jos (APDM) Galaţi şi unul dintre operatorii care are închiriat un teren în Port Bazinul Nou, respectiv SC DIMA & FIII SA a blocat accesul pe uscat la zona de lucru, astfel că echipele de intervenţie pur şi simplu nu pot ajunge la epavă. Litigiul a ajuns în instanţă şi până justiţia nu-şi va spune ultimul cuvânt, epava rămâne neatinsă pe fundul Dunării. Problema e că lucrările trenează în condiţiile în care epava navei „Slatina” este o ameninţare considerabilă pentru navigaţia pe Dunăre. Mai exact, epava se află într-un loc foarte sensibil, la doar 60 de metri de şenalul navigabil şi foarte aproape de intrarea în docurile Şantierului Naval Damen Galaţi. Dacă epava ar aluneca sau s-ar deplasa, practic s-ar paraliza trecerea navelor prin zona respectivă.

Ameninţarea din adâncuri

Nava „Slatina”, un cargou de 4.800 tdw, s-a scufundat în apele Dunării în 1990 în dana 36-37 din Port Bazinul Nou, unde se afla acostată pentru reparaţii capitale. Pentru a evita o blocare a şenalului navigabil, epava – cu o lungime de 106 metri, o lăţime de 14,8 metri şi o greutate de 2.120 tone – a fosta ancorată de mal cu cabluri şi parâme foarte groase. Numai că, în timp, legăturile au fost roase de rugină. Ultima verificare şi refacere a legăturilor s-a făcut în 1996, iar de atunci unele cabluri au fost serios mâncate de rugină, iar altele chiar s-au rupt. Prin urmare, „fantoma de metal” din adâncuri poate oricând să se elibereze din reţeaua care o ţine acum captivă şi să provoace o catastrofă pentru navigaţia pe Dunăre. Dată fiind situaţia, chiar şi în condiţiile unui buget de austeritate, în urma semnalelor de alarmă trase de APDM Galaţi, Ministerul Transporturilor a decis că ranfluarea epavei navei „Slatina” este imperativă şi a alocat fondurile necesare. După ce a primit „undă verde” de la minister, APDM Galaţi a demarat în 2011 procedura de negociere cu publicarea prealabilă a unui anunţ de participare în Sistemul Electronic al Achiziţiilor Publice (SEAP) şi Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) privind lucrările de ranfluare a epavei navei „Slatina”. Deschiderea candidaturilor s-a făcut în luna august anul trecut, iar pentru participarea la această operaţiune şi-au manifestat interesul mai mulţi operatori economici, atât din ţară cât şi din străinătate. În urma analizei ofertelor, câştigătoare a contractului a fost declarată asocierea dintre SC Navrom Reparaţii SRL şi CNFR Navrom SA Galaţi.

Blocaj la mal

Lucrările propriu-zise ar fi trebuit să înceapă în luna februarie a acestui an, dar a apărut un impediment la care nu s-a gândit nimeni. Anume acela că echipele trebuie să folosească o cale de acces ce trece prin zona închiriată în Port Bazinul Nou de SC DIMA & FIII SA. Potrivit unor surse apropiate acestei afaceri, administraţia portuară ar fi avut o înţelegere cu conducerea societăţii pentru a lăsa calea de acces liberă, dar înţelegerea nu a mai fost respectată. Taman pe unde ar fi trebuit să se treacă pentru a se ajunge la malul Dunării au apărut o platformă metalică, o magazie, un şopron metalic şi nişte bucăţi dintr-o macara aparţinând SC DIMA & FIII SA care practic au fost ca o baricadă în calea utilajelor de intervenţie cu care ar fi trebuit să vină cei de la SC Navrom Reparaţii SRL. După ce timp de vreo trei luni s-a căutat fără succes identificarea unei soluţii pe cale amiabilă, conducerea APDM Galaţi a apelat la instanţă. Pentru că ranfluarea navei „Slatina” este o chestiune de care ţine nu numai un contract de ordinul milioanelor de euro, dar şi siguranţa navigaţiei, APDM Galaţi a apelat în luna mai, la Judecătoria Galaţi, la procedura ordonanţei preşedinţiale, care permite în situaţii mai deosebite o soluţionare mai rapidă a cauzei. În cele din urmă, instanţa a admis cererea APDM Galaţi ca SC DIMA & FIII SA să permită celor de la SC Navrom Reparaţii SRL accesul pe terenul de la malul Dunării din dreptul epavei. De asemenea, instanţa a dispus ca SC DIMA & FIII SA să ridice construcţiile care împiedică accesul. Pe de altă parte, instanţa a respins cererea ca măsurile să fie duse la îndeplinire pe cale silită, fără somaţie şi fără trecerea unui termen. Numai că, lucrurile sunt în continuare în suspans pentru că SC DIMA & FIII SA a atacat această decizie în recurs, primul termen în judecarea acestuia fiind fixat pe 12 iulie.

Instanţa va avea ultimul cuvânt

Conducerea APDM Galaţi a declarat că se abţine de la orice comentariu pe marginea acestui caz până când instanţa de judecată îşi va spune ultimul cuvânt. De asemenea, administratorii SC Dima & FIII SA nu au putut fi contactaţi pentru a prezenta, eventual, un punct de vedere. Dar un lucru este cert: epava „Slatina”, într-un fel sau altul, este un pericol care trebuie îndepărtat cât mai repede. Situaţia este foarte presantă şi din cauză că, în prezent, în Şantierul Naval Damen Galaţi se lucrează la construirea unei nave mamut, cu un deplasament de 28.000 tone, destinată marinei militare olandeze. Nava, de tip tip Joint Support Ship (JSS), cu o lungime de 205 metri, este cea mai mare navă construită în ultimele decenii în şantierul gălăţean, lansarea la apă fiind programată pentru luna octombrie 2012. Prin urmare, epava navei „Slatina” ar trebui neapărat îndepărtată până atunci, pentru a nu periclita operaţiunile de lansare. Ca o ironie a sorţii, epava navei „Slatina” nu este prima care „eşuează” în instanţă. Un litigiu între Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi şi concernul olandez Multraship privind costurile lucrărilor de ranfluare a epavei navei „Rostok”, din 2006, se află pe rol la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Paris. Tot costurile lucrării fac obiectul şi procesului din APDM Galaţi şi Supercoatro Grup, aceasta din urmă fiind firma care, anul trecut, a finalizat îndepărtarea resturilor epavei navei „Transilvania”, din Portul Comercial Galaţi.

Citit 5205 ori Ultima modificare Joi, 28 Iunie 2012 18:35

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.