Menarom, societate gălăţeană specializată în producţia de echipamente navale, a intrat în „divizia” Rolls-Royce

Menarom, societate gălăţeană specializată în producţia de echipamente navale,  a intrat în „divizia” Rolls-Royce
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Societatea gălăţeană a reprezentat companiile europene la forumul anual al constructorilor şi echipamentelor navale * Rolls-Royce, Mitsubishi, Samsung s-au aflat printre greii alături de care s-a discutat despre viitorul industriei navale mondiale * Navele specializate, culoarul de producţie pentru constructorii gălăţeni


Alături de nume grele precum Rolls-Royce Marine AS, Grupul Damen sau Meyer Werft GmbH, societatea gălăţeană Menarom PEC a fost desemnată să reprezinte asociaţia europeană a constructorilor şi a producătorilor de echipamente navale - SEA Europe - la forumul internaţional anual al experţilor navali desfăşurat, săptămâna trecută, la Koge (Danemarca). La întâlnirea, desfăşurată sub auspiciile Organizaţiei de Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), au fost prezenţi, alături de companiile din industria navală europeană, companii de forţă din China, Japonia şi Coreea, precum diviziile de profil din grupurile Mitsubishi, Kawasaki, Samsung, Daewoo sau Hyundai.

„Tema discuţiilor au fost prognoze şi previziuni ale industriei navale atât pe termen scurt şi mediu, până în 2015, cât şi pe termen lung, în orizontul de timp 2020-2030. Asociaţia constructorilor de nave şi echipamente navale din România - ANCONAV - este membră în 9 grupe de lucru ale SEA Europe, Menarom reprezentând asociaţia în grupul de lucru Prognoze şi previziuni ale pieţei industriei navale. Ca o recunoaştere a seriozităţii noastre, am ajuns, mai departe, în onoranta poziţie de a reprezenta companiile europene la această întâlnire internaţională, la Koge”, ne-a explicat Vergiliu Vals, managerul general al Menarom PEC.

Valoare adăugată mare

Scenariile despre viitorul industriei navale sunt, mai ales pe termen lung, legate de o serie de factori cu multe necunoscute, precum evoluţia economiilor din ţările emergente, preţul petrolului şi al gazelor naturale, cererea industriei de oţel, cărbune etc. Pe termen scurt, zona construcţiilor navale este pe un trend uşor crescător, dar o creştere mai mare ar putea să vină abia după 2020, odată cu îmbătrânirea navelor aflate acum în serviciu şi demararea programelor de reînnoire a flotelor. În ceea ce priveşte producătorii europeni, deocamdată culoarul de creştere, cel puţin până prin 2020, este cel al navelor specializate.

„Pentru şantierele româneşti - Tulcea, Brăila, Galaţi - care s-au orientat deja spre navele specializate putem păstra o tentă optimist-moderată, în sensul că, pe termen scurt cel puţin, până în 2015, vor avea comenzi. Pe termen lung este mai greu de previzionat din cauza acelor factori care nu se ştie cum vor evolua. Dar, în mod clar, şantierele româneşti, cât şi cele europene în general, nu poat să supravieţuiască decât prin construirea de nave mai complexe, pentru că restul navelor se construiesc de câţiva ani şi vor fi construite în continuare în zone cu costuri scăzute - Asia, în special China”, a arătat directorul general Vergeliu Vals.

Adaptare la piaţă

Strict la nivelul societăţii gălăţene, Menarom PEC a resimţit la rândul ei scăderile de comenzi la nivelul şantierelor navale mai mici, ce făceau în general nave de tonaj mic şi unde, după 2009, comenzile au scăzut dramatic, cu aproape 90 la sută. „Lucrul acesta ne-a afectat şi pe noi, pentru că eram unul dintre marii producători europeni de echipamente pentru genul acesta de nave. Din fericire, am reuşit să compensăm, împreună cu partenerii noştri, şi să trecem spre zona de echipament naval mare. O producţie echilibrată, între nave mici, mijlocii şi mari ar fi ideală, din păcate va mai fi nevoie de timp pentru ca pieţele să revină la un astfel de echilibru”, a declarat directorul Menarom PEC.

În prezent, societatea are 260 de angajaţi, o cifră de afaceri de 6 milioane de euro pe an şi este orientată în special spre zona echipamentelor navale de punte şi a prelucrărilor mecanice, precum şi în zona de laboratoare tehnice, tratamente termice şi producerea de piese de schimb. Societatea a derulat în ultimii cinci ani un plan de investiţii de aproximativ 6 milioane de euro pentru modernizarea bazei tehnice. „Suntem pe o piaţă unde concurenţa este foarte mare, mai ales cu produsele chinezeşti. Încercăm să gestionăm această competiţie generând ideea că Menarom este un producător de echipamente navale european, la calitate europeană. Investiţiile ne-au ajutat să avem sectoare certificate inclusiv cu clasă internaţională, lucru care nu este foarte frecvent pe piaţa românească”, a mai arătat managerul Menarom PEC. În prezent, 95 la sută din producţia de echipamente navale a societăţii merge la export, cu beneficiari din Coreea până în SUA şi din Singapore până în Norvegia.

Citit 10591 ori Ultima modificare Miercuri, 19 Iunie 2013 17:32

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.