Campania VL „Ei ţin Galaţiul în viaţă!”: La Alex&Comp, profit din afaceri cu mirodenii
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Campania VL „Ei ţin Galaţiul în viaţă!”: La Alex&Comp, profit din afaceri cu mirodenii
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Afacerea de familie a fraţilor Alexandrescu a ajuns astăzi o „fabrică de condimente” cu 230 de angajaţi şi o cifră de afaceri de 72 milioane de lei * De la reţetele tradiţionale româneşti, la savoarea orientală sau mediteraneană * Investiţii de 300.000 euro pe an în modernizarea bazei de producţie şi diversificarea portofoliului de produse


Începută ca o mică afacere de familie, Alex&Comp este în prezent una dintre puţinele companii autohtone care au reuşit, în comerţul cu ingrediente culinare, să facă faţă asaltului multinaţionalelor. Pornită la drum cu doar şapte angajaţi, în prezent compania are 230 de salariaţi, sute de produse în portofoliu şi o cifră de afaceri de peste 72 milioane de lei.

În topul producătorilor de condimente

Dezvoltarea Alex&Comp se află în mâinile fraţilor Cătălin, Dan şi Valentin Alexandrescu, ei deţinând în prezent şi principalele funcţii de conducere în companie. Principalul avantaj? „Afacerea de familie e ca în familie. Cea mai importantă este încrederea – fratele e frate, orice s-ar întâmpla. În rest, fiecare se ocupă de domeniul său, îşi prezintă şi îşi susţine punctul de vedere, până ajungem la un numitor comun”, ne spune Valentin Alexandrescu, directorul de marketing al companiei. Primele produse ale firmei gălăţene au fost, în 1994, zahărul vanilat şi sarea de lămâie, după ce fraţii Alexandrescu au sesizat că, pe piaţa locală, nu era niciun producător de astfel de produse. După asta au urmat condimentele – piperul măcinat, boia şi plantele aromate – foi de dafin, pătrunjel, cimbru. Mai departe, pasul firesc a fost spre dezvoltarea mixurilor de condimente şi experimentarea unor arome şi reţete din ce în ce mai complexe. Aşa se face că, în prezent, cu un portofoliu de peste 400 de produse şi o desfacere prin 1.500 de parteneri locali şi zece lanţuri de supermarketuri, Alex&Comp. este în topul primilor cinci jucători pe piaţă în domeniul condimentelor şi ingredientelor culinare.

Investiţia, ingredientul cheie

Principala provocare căreia a trebuit să-i facă faţă compania gălăţeană a fost aceea de a rezista asaltului companiilor multinaţionale. „Noi ne-am menţinut prin păstrarea ritmului investiţiilor – în medie cam 300.000 de euro pe an – pentru modernizarea bazei de producţie. Ideea este de a obţine produsele calitativ mai bine făcute, dar şi mai economice pe termen lung ca proces de producţie”, precizează directorul de marketing al Alex&Comp. Un element-cheie este, desigur, şi acela al punerii în practică a unor reţete cât mai inspirate. „Colaborăm inclusiv cu bucătari profesionişti, pentru a ne îndruma în realizarea reţetelor. Este important să ţii pasul cu piaţa. Lumea călătoreşte mai mult, experimentează mâncăruri, condimente noi, au apărut chiar şi emisiuni care contribuie la dezvoltarea educaţiei culinare. Prin urmare, permanent trebuie să te reinventezi, să ţii pasul cu tendinţele, să vezi ce trezeşte cu adevărat interesul oamenilor”, ne spune Valentin Alexandrescu. Aşa se face că au apărut mixuri de condimente în stil mediteranean sau oriental, fără însă a neglija reţetele tradiţionale româneşti.

Operaţiuni de import-export

Desigur, a reuşi în toată această magie culinară este nevoie de mirodenii aduse adesea, nu fără osteneală, de peste mări şi ţări. „Sunt o categorie scumpă de mărfuri, există chiar o bursă specială pentru ele. Unele mirodenii sunt aduse din Egipt sau Iran, altele din Brazilia, India, Turcia, dar şi din Italia, Spania sau Olanda. În general, colaborăm cu mari case de comerţ, triate în timp ca parteneri de încredere”, ne-a explicat Valentin Alexandrescu. Pe de altă parte, combinaţiile de condimente realizate la Galaţi încep să prindă şi în străinătate. Exporturile Alex&Comp au crescut de la an la an, de la cinci la sută în 2011 la şapte la sută în 2012, iar în acest an se va ajunge chiar la nouă la sută. „Exportăm în special acolo unde există comunităţi de români, în ţări precum Canada, Italia, Spania, Anglia, SUA, R. Moldova. Dar, pe lângă români, începem să avem şi alţi clienţi, care fie prind gustul bucătăriei româneşti, fie încep să folosească combinaţiile de condimente propuse de noi”, mai arată directorul de marketing al Alex&Comp.

Produse fără egal

Extinderea portofoliului de produse rămâne pentru cei de la Alex&Comp. o prioritate. De exemplu, anul acesta a fost achiziţionat un utilaj care permite realizarea unor produse de tip „doi în unul”. „Graţie şi noilor posibilităţi tehnice, dar şi ca rezultat al testelor făcute de noi, în acest an am reuşit să lansăm 20 de produse noi, iar unele sunt chiar unice pe piaţă, precum zahărul vanilat cu scorţişoară, esenţa de pere, praful de frişcă aromat cu  mentă sau crema cu fulgi de ciocolată. Suntem mândri de asta, pentru că dezvoltarea unui produs este un proces laborios şi îndelungat”, ne-a spus Valentin Alexandrescu. Importantă este şi reacţia celor care încearcă un produs. „De exemplu, la zahărul vanilat cu scorţişoară am făcut plăcintele cu mere. Şi le-am dat la degustat, avem un grup de colaboratori nu numai din Galaţi, ci din mai multe judeţe şi am obţinut punctaje, reacţii, care ne-au ajutat să obţinem un produs cât mai bun”, ni se explică.

Reţete cu profit

Afacerilor cu mirodenii făcute de Alex&Comp nu i-au lipsit nici savoarea… profitului. În 2011, la cifră de afaceri de peste 63,3 milioane de lei, compania a obţinut un profit de 1.019.000 lei. În 2012, la o cifră de afaceri de 72,3 milioane de lei, profitul a fost de 948.800 lei. Şi anul 2013 se anunţă unul bun. Astfel, în primele şase luni ale anului, cifra de afaceri a fost de 34,2 milioane de lei, iar profitul raportat a fost de 364.349 lei. Succesul Alex&Comp se reflectă şi în numărul mare de locuri de muncă pe care îl asigură, în prezent compania având 236 de salariaţi. De asemenea, numai în primele nouă luni ale acestui an, compania a plătit 3,2 milioane de lei taxe şi impozite la bugetul de stat, din care 90.000 lei la bugetul local al comunei Vânători, acolo unde firma îşi are halele de producţie. Care sunt aşteptările pe care firma le are din partea autorităţilor publice? „Ne-am dori o mai mare predictibilitate a Codului Fiscal, având în vedere că numai în 2013 acesta s-a modificat de nenumărate ori. Este dificil să faci un plan de afaceri pe doi, trei ani, în condiţiile în care te poţi trezi că regulile se schimbă în timpul jocului. Când nu ştii la ce să te aştepţi şi planurile de investiţii sunt mai prudente…”, spune Valentin Alexandrescu. Acesta a precizat că, dacă este să se modifice ceva, atunci poate că ar fi necesare fie o prelungire a termenului de plată a TVA, dat fiind faptul că firmele au încasări şi la 120 de zile pentru mărfurile vândute, dar şi o reducere, de exemplu, a taxelor pe forţa de muncă. Desigur, dacă autorităţile locale ar da mai multă importanţă infrastructurii de transport, ar fi şi mai bine.

Gălăţenii, în topul naţional al producătorilor de condimente

Bazele Alex&Comp au fost puse de Cătălin Alexandrescu, care este, de altfel, şi astăzi directorul general al firmei. Alături de el îi are pe Dan Alexandrescu, în calitate de director de producţie şi pe Valentin Alexandrescu, drept director de marketing. Cu un profit brut de 1,14 milioane de lei, compania s-a clasat pe locul trei pe ţară la „Fabricarea condimentelor şi ingredientelor”, la  „Topul Naţional al Firmelor”, realizat de CNIPMMR anul acesta. De asemenea, performanţele firmei au fost răsplătite cu un premiu special pentru „Promovarea de noi tehnologii”.

Citit 7884 ori Ultima modificare Marți, 26 Noiembrie 2013 17:35

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.