Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
9 comentarii

* Construit în anii ’70 pentru a deservi combinatul siderurgic, modernizat după preluarea de către ArcelorMittal, portul mineralier atrage cel mai mare trafic de mărfuri de pe Dunărea Maritimă * În ciuda efectelor crizei, Romportmet a rămas la o cifră de afaceri considerabilă şi asigură gălăţenilor peste 400 de locuri de muncă * În 2013, în cel mai important port al Galaţiului au fost operate aproape trei milioane de tone marfă


Construit în anii ’70 pentru a deservi în special combinatul siderurgic, Portul Mineralier, cunoscut în prezent sub numele de Romportmet, a fost şi a rămas una dintre cele mai importante unităţi economice ale Galaţiului, dar şi cel mai mare port de la Dunărea Maritimă. Mai exact, portul a fost construit în 1974, ca parte a Întreprinderii de Navigaţie Fluvială Navrom Galaţi. Odată cu reorganizarea Navrom, în 1991, ia naştere Romportmet. În urma procesului de privatizare, societatea a fost achiziţionată de fondul de investiţii Broadhurst, cu o sumă de aproximativ cinci milioane de dolari, într-o perioadă în care portul înregistra pierderi.
Dat fiind faptul că unitatea avea o importanţă strategică pentru funcţionarea combinatului siderurgic, fiind principala poartă de tranzit pentru materiile prime, dar şi pentru produsele finite, Mittal Steel, devenit ulterior ArcelorMittal, şi-a manifestat interesul pentru a achiziţiona pachetul majoritar de acţiuni, tranzacţia fiind în cele din urmă încheiată în 2005, pentru suma totală de 47 milioane de dolari.
Suma nu a fost deloc mică, însă investiţia a fost un pas logic în dezvoltarea afacerilor ArcelorMittal, ne-a explicat directorul general al Romportmet, Aurelian Mocanu: „ArcelorMittal Galati a preluat Romportmet ca parte a procesului de integrare şi eficientizare a activităţii companiei. De altfel, operatorul portuar care a fost construit pentru a deservi cu precădere Combinatul Siderurgic. Achiziţia operatorului portuar a fost un pas normal pentru companie, dat fiind faptul ca peste 80 la sută din activitatea Romportmet consta în livrări de bunuri pentru ArcelorMittal”.

Investiţii şi schimbări manageriale

Odată intrat în portofoliul ArcelorMittal, Romportmet a reuşit să revină pe o pantă ascendentă, graţie atât unui program consistent de investiţii, cât şi transferului de cunoştinţe în domeniul managementului. „În primii cinci ani de la preluare, Romportmet a beneficiat de un program de investiţii de peste trei milioane de euro. În plus, operatorul portuar s-a aliniat la Politicile Grupului privind Managementul Calităţii, Romportmet beneficiind de experienţa celorlalţi operatori portuari din cadrul ArcelorMittal. Nu în ultimul rând, foarte important pentru noi, Grupul a impus programele de securitate şi sănătate în muncă, aliniindu-ne la standardele ArcelorMittal şi – astfel - reducând riscurile de accidente în acest sector”, ne-a declarat directorul general Aurelian Mocanu. Acesta a precizat că investiţiile s-au făcut şi în ultimii ani, accentul fiind pus pe reînnoirea parcului de echipamente, modernizarea spaţiilor de depozitare şi creşterea siguranţei gestiunii.

Dotarea tehnică

Ca dotare tehnică, în prezent, pe lângă cele 50 de macarale, Romportmet este dotat cu un flux de benzi transportoare cu o lungime de aproximativ doi kilometri care, la rândul lor, sunt conectate la şase kilometri de benzi dintre port şi combinatul siderurgic. De asemenea, pentru stocarea produselor laminate în codiţii optime, portul dispune de un depozit descoperit cu o capacitate de peste 120.000 de tone, dar şi de magazii cu o capacitate de peste 15.000 de tone.
Una peste alta, modernizarea bazei tehnice şi noul circuit de afaceri a reuşit să refacă prestigiul Romportmet de cel mai modern port fluvio-maritim românesc de la Dunăre, prestator de servicii specializate, cu o capacitate de manipulare ce poate merge, dacă este necesar, până la 20.000.000 tone/an.

Romportmet şi efectele crizei economice

Chiar dacă paleta de clienţi s-a mai diversificat, principalul client al Romportmet a fost şi rămâne în continuare ArcelorMittal Galati, prin urmare, creşterea şi descreşterea performanţelor economice ale companiei este legată de activitatea din siderurgie. A avea un client permanent de dimensiunile combinatului siderurgic a fost un avantaj în perioadele de creştere economică, însă după izbucnirea crizei economici şi-a arătat şi slăbiciunile.
„După cum se ştie, ArcelorMittal a fost afectat de criza economică internaţională, reducându-şi producţia, fapt care s-a resimţit şi în activitatea noastră. Pentru atenuarea efectelor crizei, am încercat să ne diversificăm portofoliul şi să extindem gama de bunuri transferate prin Romportmet şi atrăgând noi clienţi”, a arătat directorul general al Romportmet, Aurelian Mocanu. Într-adevăr, în 2008, când activitatea combinatului ArcelorMittal era la cote înalte, şi Romportmet înregistra, potrivit datelor furnizate de Ministerul Finanţelor, un profit brut de 45,5 milioane de lei. După izbucnirea crizei economice şi, implicit, apariţia dificultăţilor de pe piaţa oţelului, şi activitatea Romportmet s-a mai diminuat. Astfel, în ultimii trei ani, cifra de afaceri a scăzut de la 44,1 milioane de lei în 2010 la 33,2 milioane de lei în 2011 şi 23,8 milioane de lei în 2012. În ceea ce priveşte profitul brut, acesta a scăzut de la 20,3 milioane de lei în 2010 la 13 milioane de lei în 2011, respectiv 8,9 milioane de lei în 2012.

Contribuţii la bugetele publice

Chiar şi în condiţiile diminuării profiturilor din ultimii ani, Romportmet rămâne una dintre unităţile de bază ale economiei gălăţene. Portul mineralier asigură în prezent aproximativ 400 de locuri de muncă, atât angajaţi ai Romportmet, cât şi ai PortAgency, ultima dintre fiind o companie de plasare a forţei de muncă având ca acţionar majoritar societatea Romportmet. Deloc de neglijat sunt şi contribuţiile portului mineralier la bugetele publice. Astfel, potrivit datelor furnizate de companie, Romportmet plăteşte anual circa două milioane de lei la bugetul de stat, aproximativ 800.000 de lei la bugetul asigurărilor sociale şi circa 100.000 lei la bugetul local.

O piesă importantă în transporturile navale

Un fapt deloc de neglijat este acela că Romportmet este o piesă importantă în tot ce înseamnă activitatea transporturilor navale. Traficul de primiri materii prime şi de expedieri produse laminate ce se derulează prin port este realizat atât de nave maritime, cât şi de nave fluviale. Importanţa Romportmet se conturează foarte clar şi din datele furnizate de Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi. Astfel, pe parcursul anului trecut, din totalul de 8.010.859 tone marfă tranzitate prin porturile dunărene, prin Romportmet au trecut nu mai puţin de 2.806.049 milioane de tone. De altfel, pentru stimularea traficului de mărfuri, Ministerul Transporturilor negociază în prezent cu instituţiile europene un amplu proiect de realizare a unei platforme intermodale Galaţi-Brăila-Tulcea, platformă în care portul mineralier va fi unul dintre actorii economici principali. În ce măsură infrastructura de transport se va moderniza, rămâne de văzut. Cert este că, porturile în general, Romportmet, în particular, sunt o componentă fundamentală pentru profilul economic al Galaţiului, iar creşterea porturilor înseamnă, în ultimă instanţă, creşterea Galaţiului.

Aurelian Mocanu, un siderurgist de cursă lungă

Aurelian Mocanu este director general al operatorului portuar Romportmet din 2012. De circa 30 de ani, adică imediat după terminarea facultăţii de Mecanică, lucrează la Combinat. A fost pe rând inginer responsabil cu producţia de oţeluri speciale, din 1984, pâna în 1990, apoi adjunct al şefului de secţie la Laminorul de Tablă Groasă nr.1, până în 1994, şef de secţie coordonator LTG1, pâna în 1999. Apoi, timp de 10 ani a lucrat ca Director Executiv – Şef Departament Producţie la ArcelorMittal Galaţi, iar din 2009, până în mai 2012, a ocupat funcţia de Şef Departament Proiecte Speciale în cadrul Combinatului.

Fişa afacerii

Parte a grupului ArcelorMittal, Romportmet are ca obiect principal de activitate manipularea mărfurilor. În anul 2012, ultimele date disponibile la Ministerul Finanţelor, compania a  înregistrat: - cifră de afaceri - 23.865.867;
- venituri totale – 34.312.146 lei;
- cheltuieli totale – 25.352.351 lei;
- profit brut – 8.959.795 lei;
- profit net – 7.484.349 lei;
- număr mediu de salariaţi – 191.

Vin materii prime, pleacă oţel

În cursul anului 2013, prin portul Romportmet au fost tranzitate 2.806.049 tone marfă, rezultă din datele furnizate de Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi. Predominant a fost traficul fluvial, cu un total de 2.007.577 tone marfă tranzitate, în timp ce traficul maritim a fost de 798.472 tone marfă. Numărul total de nave care au trecut prin portul mineralier a fost, anul trecut, de 1.416, din care 1.199 au fost nave fluviale şi 217 au fost nave maritime. Romportmet primeşte mărfuri din Brazilia, fostele state sovietice, Turcia, în special materii prime (minereu, cocs, agregate de carieră) şi livrează mărfuri (oţel – tablă groasă, rulouri, profile) către Turcia, Grecia, Italia, Bulgaria, Serbia, Macedonia, Ucraina etc.

Citit 5455 ori Ultima modificare Marți, 28 Ianuarie 2014 19:03

9 comentarii

  • postat de anonim ce dracu Luni, 03 Februarie 2014 18:19 5.13.152.*** Link la comentariu
    0
    0

    bla bla bla...statistici de doi lei.nu veti sti niciodata cu ce eforturi se fac toate aceste lucruri.ati mers intr-un birou si pur si simplu ati copiat niste date...halal articol,n-am ce zice.punctul de vedere al celor care duc greul l-ati aflat?ba bine ca nu.care e salariul minim in societate l-ati aflat(ca cele maxime nu le cunoaste nimeni)?mi-e teama ca nu.in acest loc nu"pute"a transparenta totala domnilor ziaristi(asa cum lasati a se intelege din articolul dvs)...acestea fiind spuse acest articol capitalist cu nuante comuniste nu satisface gusturile nimanui(ma refer la cei care duc greul in aceasta societate si pentru care am cel mai mare RESPECT)...celor carora li se spun"capuse"nu pot decat sa le aduc aminte refrenul unei binecunoscute melodii..."VINE O ZI CAND SE VA SFARSI..."(ca doar n-o sa mosteniti lumea la nesfarsit)...si apropo,vedeti ca v-au cam crescut cefele...

    Raportează
  • postat de una Joi, 30 Ianuarie 2014 07:58 95.77.96.*** Link la comentariu
    0
    4

    nu se poate exprima in cuvinte ce fel se munceste la Romportmet....vara inghiti minereu si praf,bei apa clocotita si nu-ti ajung picioarele de-atata alergat...iarna stai in ger si zapada pana la brau ca sa tii''galatiul in viata''....chiar asa;de ce nu se da grupa intai de munca?????

    Raportează
  • postat de relu d. Miercuri, 29 Ianuarie 2014 17:38 84.117.42.*** Link la comentariu
    0
    9

    Datorita salariilor de sclavi foarte mici care abia asigura existenta multi muncitori pleaga in europa sa isi caute de munca ca in galati nu se mai poate cu salatiile astea mici. Unii muncesc pe branci si altii incaseaza veniturile grase. Asta e dreptatea in capitalismul salbatic, de jungla, de cumetrie.

    Raportează
  • postat de Solomon Miercuri, 29 Ianuarie 2014 17:07 81.12.150.*** Link la comentariu
    6
    3

    Câh!
    Comentariul lui Abratesului PUTE a COMUNISM!

    Raportează
  • postat de Abratesului Miercuri, 29 Ianuarie 2014 15:42 5.13.155.*** Link la comentariu
    3
    9

    „Ei ţin Galaţiul în viaţă!”
    Va contrazic domnule Amalinei. Ei nu tin Galatiul si nici Romania in viata. Galatiul ii tine pe ei in puf. Nu-i totuna. Aceasta campanie VL mi se pare curata manipulare. Sper sa n-o faceti degeaba - in acest mod (ilegal totusi) ar mai ramane ceva plus valoare si pe tapsanul mioritic.

    Raportează
  • postat de Marius Stanica Miercuri, 29 Ianuarie 2014 14:26 79.59.136.*** Link la comentariu
    0
    6

    cu doar 2,5% din profit ar fi putut da la toti salariatii cate o prima de 1000 lei
    dar mai important este profitul la toti sefii straini care zac prin Londra decat munca corect platita angajatilor (romani)

    Raportează
  • postat de nedumerit Miercuri, 29 Ianuarie 2014 11:07 213.218.53.*** Link la comentariu
    0
    10

    incredibil. nu stiam. deci cumparat cu 5 mil USD, de catre fondul de investitii de BROADHURST (acelasi care a luat pe nimic si METEX aka magazinul Modern) si vandut apoi cu 47 miliaone ?!! Chiar este Romania o tara saraca.? sau doar saracita?

    Raportează
  • postat de gabi Miercuri, 29 Ianuarie 2014 09:59 5.13.154.*** Link la comentariu
    2
    8

    Cel mai are port de pe Dunărea maritimă ... e la Reni, în Ucraina

    Raportează
  • postat de geo Miercuri, 29 Ianuarie 2014 08:53 5.13.234.*** Link la comentariu
    0
    9

    Bine d/le da oamenilor aia de acolo de ce nu li se da grupa la pensie ca lucreaxa in conditii grele de munca,mai ales docherii

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.