Fiscul nu e organ de represiune!

Fiscul nu e organ de represiune!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* declară noul director coordonator al DGFP Galaţi, Lucian Domniţeanu, mizând pe un parteneriat între instituţie şi contribuabili *

De la conducere până la organizarea serviciilor, Direcţia Generală a Finanţelor Publice Galaţi a fost «revăzută şi adăugită». Criza-i criză, fiscu-i fisc. Noul director coordonator al DGFP Galaţi, Lucian Domniţeanu, ne-a explicat în cadrul primului său interviu, după numirea în funcţie, acordat ziarului nostru, cam ce ne aşteaptă pe viitor:

- Aveţi o carieră cu un traseu destul de sinuos: funcţionar la Finanţe, apoi ofiţer SRI, aţi trecut în mediul privat, apoi din nou aţi ajuns la Finanţe…

- Ar putea părea un traseu sinuos, dar vă asigur că nu este deloc aşa. În fapt, mă socotesc ca fiind un om al statului. Practic, întreprinzător nu am fost decât şapte, opt luni. Am constat că, fără bani, nu se poate dezvolta mai mult decât un butic, gândurile mele erau altele, aşa că, în cele din urmă am preferat să revin în mediul bugetar. Am mai lucrat în Finanţe, la începutul carierei, mă simt bine aici şi sunt convins că pot realiza multe din această onorantă, dar dificilă funcţie pe care am obţinut-o.

- Care consideraţi că au fost atuurile dumneavoastră în câştigarea acestei funcţii de conducere?

- Sunt mai multe elemente. Nu minimalizez nicidecum eforturile depuse de conducerea direcţiei de până acum - din care, de altfel, am făcut şi eu parte - dar consider că a venit vremea unei noi abordări a problematicii instituţiei, iar acest lucru am încercat să-l concretizez prin planul de management. De asemenea, trebuie să o recunosc, şi politicul a jucat un rol important, eu beneficiind de sprijinul PSD pentru desemnarea în această funcţie.

Program de austeritate

- Care ar fi principalele coordonate ale planului de management?

- Planul de management cu care plec la drum are la bază politica fiscal-bugetară prevăzută în Programul de Guvernare 2009-2012. În alte elemente, pe scurt, cred că în mod special trebuie pus accent pe eficienţă în gestionarea resurselor umane şi materiale, mai ales într-o perioadă în care criza de lichidităţi afectează pe toată lumea. În condiţii de austeritate bugetară trebuie să creştem calitatea serviciilor oferite contribuabililor pentru ca şi aceştia, la rândul lor, să înţeleagă cât mai bine care este rostul conformării voluntare la declararea şi plata obligaţiilor bugetare.

- Nimeni nu este, totuşi, foarte încântat când aude de fisc…

- Cu certitudine, nu este una dintre instituţiile cele mai iubite. Nimeni nu se dă în vânt după taxe şi impozite. Însă fără această bază nu am avea un buget al statului de care depind, în definitiv, toate segmentele societăţii.

Noi nu suntem organ de represiune. Unul dintre obiectivele noastre prioritare, de exemplu, este de a avea o relaţie cât mai apropiată cu agenţii economici şi de a le oferi sprijin când sunt neclarităţi sau când se confruntă cu o problemă legislativă. Şi printr-o comunicare coerentă cu contribuabilii şi o relaţie instituţională corectă sperăm să se ajungă la acel civism fiscal pe care ni-l dorim atins.

-

S-a schimbat formula organizatorică a instituţiei. Care sunt elementele de noutate?

- Pe de o parte au dispărut foarte multe posturi de conducere, practic au rămas doar trei directori. De asemenea, au fost reorganizate toate serviciile de evidenţă şi de control fiscal. În prezent dispunem de un personal format din 596 de angajaţi şi pe linia combaterii evaziunii fiscale, de exemplu, am în vedere o responsabilizare a inspectorilor noştri şi o creştere graduală a funcţiei preventive a activităţii de inspecţie fiscală.

S-au făcut echipe de control fiscal în funcţie de realizările şi competenţele inspectorilor dovedite în timp şi sper să avem rezultate bune. De altfel, la preluarea conducerii instituţiei am semnat la sediul ANAF şi un contract de management în care există un set de obligaţii clar specificate. Suntem permanent monitorizaţi, atât în ceea ce priveşte realizarea planului de încasări bugetare, dar şi pe un set de 21 de indicatori de performanţă, un adevărat tablou de bord al directorului coordonator.

Arieratele, eterna poveste

- Pe timp de criză nu este uşoară recuperarea arieratelor. Care este situaţia, în cifre concrete, în momentul de faţă?

- Din păcate, într-adevăr, multe dintre eforturile noastre de recuperare a arieratelor - conform Codului de procedură fiscală - sunt zădărnicite de blocajul existent pe piaţă, acolo unde este extrem de greu să valorificăm sechestrele aplicate asupra bunurilor mobile şi imobile ale debitorilor.

Totuşi, nivelul încasărilor realizate în primele patru luni ale anului 2009 ca urmare aplicării măsurilor de executare silită se ridică la 55,5 milioane lei, ceea ce reprezintă 83 la sută faţă de perioada similară a anului trecut. Se constată, totodată, încasări din somaţiile pentru care nu s-au mai aplicat şi alte măsuri de executare silită identice cu cele din 2008, de 32,6 milioane lei şi o valoare a sechestrelor aplicate asupra bunurilor imobile ale debitorilor de peste şase ori mai mare decât cea corespunzătoare primelor patru luni din 2008, până la valoarea de 33,3 milioane lei.

- În acest caz, agenţii economici mai apucă să respire?

- Nimeni nu-şi propune să „omoare” agenţii economici. În acest context amintim de măsura luată de Executiv prin act normativ de repunere în termen a înlesnirilor la plată acordate în anii precedenţi societăţilor comerciale, înlesniri ce îşi pierduseră valabilitatea ca urmare a efectelor crizei economice.

Însă elementele de permisivitate rămân în limitele legii. În acest sens, avertizăm că administratorilor, asociaţilor, acţionarilor şi tuturor persoanelor care provoacă insolvabilitatea unui agent economic prin înstrăinarea sau ascunderea cu rea-credinţă a activelor acestuia le vom cere în instanţă, conform legii, atragerea răspunderii solidare.

Este o perioadă foarte grea pentru agenţii economici şi apreciem măsurile iniţiate de deblocare a activităţii acestora, dar, în egală măsură colectarea veniturilor bugetare în cuantum optim finanţării investiţiilor publice este misiunea noastră.

Drumul spre conducere

În vârstă de 42 de ani, Lucian Domniţeanu şi-a început cariera în Finanţele gălăţene, unde a lucrat între anii 1990 - 1995. Ulterior, între 1996 - 1998, a lucrat la APDM Galaţi, pentru ca ulterior să devină şef al Secţiei Economice a SRI, unde a lucrat în perioada 1998 - 2006.

În 2006, Domniţeanu a părăsit structurile SRI pentru a deveni administrator al unei societăţi comerciale şi ulterior şef de serviciu în cadrul Direcţiei pentru Protecţia Copilului Galaţi.

Din 2007, Lucian Domniţeanu a revenit la DGFP Galaţi, unde, după ce a fost şef al Administraţiei Contribuabili Mijlocii, la sfârşitul lunii mai a câştigat concursul pentru ocuparea funcţiei de director coordonator al instituţiei.

Citit 2460 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.