MODERNIZARE TEHNOLOGICĂ/ Borne geodezice pentru creşterea siguranţei navigaţiei pe Dunăre

MODERNIZARE TEHNOLOGICĂ/ Borne geodezice pentru creşterea siguranţei navigaţiei pe Dunăre
Evaluaţi acest articol
(8 voturi)

* Lucrările de întreţinere a şenalului şi a condiţiilor de navigaţie vor fi monitorizate pe toată lungimea fluviului


Siguranţa transportului pe Dunăre va creşte graţie finalizării unui proiect ce a constat din realizarea unei reţele geodezice menite să contribuie la monitorizarea dinamicii albiei fluviului şi care va furniza date de precizie pentru producerea hărţilor electronice de navigaţie.

„Este un proiect de a cărui necesitate se discută de mai mulţi ani, dar a durat până să-l vedem pus în practică, din cauza atât a complexităţii tehnice, cât şi a necesarului de finanţare pe care îl implică o asemenea lucrare. De exemplu, sistemul este format din nu mai puţin de 432 de borne geodezice, amplasate câte trei (o bornă de referinţă, o bornă martor şi o bornă azimutală - n.r.), în 144 de puncte pe tot sectorul românesc al Dunării, de la Baziaş la braţele principale - Chilia, Sulina şi Sf.Gheorghe, dar şi pe canalele Dunăre - Marea Neagră şi Poarta Albă - Midia - Năvodari. Cel mai important aspect al proiectului îl reprezintă o crescută siguranţă a navigaţiei, prin îmbunătăţirea activităţilor de întreţinere a şenalului navigabil, ceea ce sperăm să determine şi o creştere a traficului naval, indiferent de tipul acestuia”, ne-a declarat directorul general al AFDJ Galaţi, Valerică Anghel.

Investiţia în „Realizarea unui sistem de sprijin pentru lucrările hidrografice pe Dunăre în scopul asigurării adâncimilor minime de navigare” (BORD) a fost de 5,15 milioane de lei, proiectul beneficiind de finanţare europeană în cadrul POS Transporturi. La punerea în practică a proiectului au contribuit specialişti ai AFDJ Galaţi, cât şi ai Universităţii Tehnice Bucureşti şi ai SC Interconstruct SRL Constanţa, firmă specializată în geodezie.

Siguranţă la apă mică

Efectele monitorizării adâncimilor minime de navigaţie şi pentru îmbunătăţirea activităţilor de întreţinere a şenalului (semnalizare plutitoare, costieră, măsurători topohidrografice, dragaje) se vor face simţite în sensul creşterii siguranţei navigaţiei în special în perioadele în care apele Dunării sunt scăzute, aşa cum s-a întâmplat anul acesta, a precizat directorul adjunct al AFDJ Galaţi, Dorian Dumitru: „Măsurătorile făcute folosind ca punct de referinţă acest sistem geodezic, în zone critice care apar în timpul verii, vor fi mult mai precise, iar măsurători mai precise înseamnă siguranţă mai mare. Mai exact, informaţiile obţinute cu ajutorul acestui sistem geodezic se vor reflecta în linii batimetrice (care redau relieful fundului apei - n.r.) pe harta electronică de navigaţie, iar informaţiile vor putea fi accesate de conducătorii de nave, pentru o avea o imagine corectă a şenalului navigabil şi, sperăm noi, ca numărul evenimentelor de navigaţie să scadă.”

Proiecte în pregătire

Pe lângă creşterea siguranţei navigaţiei, reţeaua geodezică va permite punerea în practică şi a altor proiecte importante pentru viitorul transporturilor pe Dunăre. „Această reţea geodezică este, practic, şi un proiect pregătitor pentru următoarele lucrări pe care le avem în vedere. Este vorba, de exemplu, de faza a II-a a lucrărilor de îmbunătăţire a condiţiilor de navigaţie pe sectorul Călăraşi - Brăila (200 km), dar şi pentru îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe sectorul româno-bulgar, lucrare care se va întinde pe vreo 400 de km şi care va fi una dintre cele mai mari lucrări din domeniul hidrotehnic din Europa. Nu în ultimul rând, importante sunt şi lucrările care se fac în amenajarea malurilor pe Canalul Sulina”, ne-a explicat directorul general al AFDJ Galaţi, Valerică Anghel.

Graţie preciziei măsurătorilor, reţeaua geodezică realizată de AFDJ Galaţi va fi introdusă în reţeaua geodezică naţională şi va putea fi folosită şi pentru proiectarea unor alte obiective civile sau industriale din vecinătatea Dunării, precum realizarea unor drumuri, poduri, sisteme de irigaţii sau amenajări portuare.

Citit 3055 ori Ultima modificare Miercuri, 14 Octombrie 2015 22:52

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.