„Pentru a rezista, trebuie să ţinem garda sus!”

„Pentru a rezista, trebuie să ţinem garda sus!”
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* În exclusivitate pentru „Viaţa liberă", interviu cu Flemming Sorensen, directorul general al Şantierului Naval Damen Galaţi *

Reporter: Criza a accentuat competiţia pentru comenzi în industria navală. A reuşit Damen Galaţi să se plieze noii situaţii?

F.Sorensen: Dacă ne comparăm cu şantierele din Vest, putem spune că suntem foarte competitivi, dar acest lucru nu este neapărat un lucru de laudă, pentru că piaţa în Europa a scăzut foarte mult. Dacă ne comparăm cu şantierele din Orientul Îndepărtat – China, Coreea, Vietnam - avem probleme. Costurile cu forţa de muncă sunt mult mai mari la noi şi încercăm să compensăm prin a găsi metode de a lucra mai repede, mai eficient, la o calitate mai bună.

Ideea este de a crea „un pachet” preţ–calitate al ofertei prin care să ne dovedim parteneri de încredere pentru clienţi şi de a ne menţine într-o marjă rezonabilă a preţurilor comparativ cu alte şantiere. Este, dacă vreţi, ca atunci când cumpăraţi o maşină.

O persoană poate fi dispusă să plătească cu 15 la sută mai mult pentru o maşină mai bună, dar dacă preţul ar fi cu 85 la sută mai mare, atunci s-ar putea să rămâi fără clienţi sau cu clienţi prea puţini pentru a rezista în faţa concurenţei maşinilor de o calitate poate nu la fel de mare, dar mai ieftine.

Reporter: Cum s-a adaptat Şantierul Naval Galaţi la aceste constrângeri, pe ce direcţii a mers?

F.Sorensen: Am reorganizat practic întregul şantier. Partea negativă a fost că, din cauza crizei şi scăderii comenzilor, a trebuit să disponibilizăm atât de mulţi oameni. Pe de altă parte, de la proiectare la execuţie, ne-am concentrat atenţia pe cei care au rămas şi am făcut corecţii pentru a creşte eficienţa.

De exemplu,  am încercat să punem mai mult accent pe proiectare, pentru a obţine nave „user - friendly” („prietenoase”) şi pentru constructor, şi pentru beneficiar. De asemenea, pe partea de producţie am încercat să eliminăm „timpii morţi”, de exemplu în loc să construim navele mai mult în serie, una câte una, am ales să mergem în paralel cu mai multe nave şi să scurtăm astfel termenele de livrare. Prin astfel de elemente am reuşit să obţinem o creştere, nu neapărat spectaculoasă a productivităţii, dar constantă şi să creăm premisele de a creşte pe piaţă. 

Reporter: În portofoliul Damen Galaţi se remarcă în ultimul timp nave mai mici, dar mai sofisticate, inclusiv nave militare, s-a ridicat şi o noua hală pentru comenzi speciale. Sunt acestea elemente ale noii strategii?

F.Sorensen: Aţi observat foarte bine. Spre asta ne-a împins şi piaţa. Nu putem cheltui cu forţa de muncă de trei, patru ori mai mult decât cheltuiesc chinezii sau vietnamezii pentru un petrolier sau portcontainer, este un segment de piaţă în care preţul contează foarte mult, deci este mai greu accesibil pentru noi.

În schimb, ne-am orientat spre nave unicat, care nu se fac în serie, nave pe care, într-adevăr, nu le poate executa oricine, ce necesită proiectare şi execuţie mai pretenţioase, proiecte cu mai multă plusvaloare. Dar să nu ne facem iluzii. Nu există vreun loc în lume în care să scapi de competitori, aşa că trebuie să rămânem „cu garda sus” şi să fim flexibili la cerinţele pieţei. 

Flemming Sorensen, un danez pentru Galaţi

De meserie constructor naval, Flemming Sorensen este din Danemarca şi a preluat conducerea Şantierului Naval Damen Galaţi în ianuarie 2010.

Misiunea sa a fost aceea de a continua restructurarea unui şantier confruntat cu reducerea drastică a comenzilor reflectată inclusiv în înjumătăţirea numărului de angajaţi.

Sorensen a fost propulsat la conducerea celui mai important şantier din Grupul Damen din poziţia de manager al Şantierului Naval din Maersk, Estonia. De asemenea, noul director al Damen Galaţi a activat şi în cadrul unor şantiere navale din Letonia, Canada şi chiar din ţările asiatice, fiind unul dintre cei mai apreciaţi specialişti din cadrul grupului olandez.

Citeşte interviul integral astăzi, ÎN EDIŢIA TIPĂRITĂ a „Vieţii libere”

Citit 2690 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.