În timp ce miniştrii noştri sunt acuzaţi pe capete de plagiat, datele oferite de recensământ oferă alte dovezi dureroase şi exacte despre cât de puţin reprezintă educaţia pentru noi, românii. Peste 40 la sută dintre rezidenţii ţării noastre nu au reuşit să treacă de clasa a VIII-a. Cu aşa procent, în mod firesc, iar suntem coada în Europa. Aşa cum, de fapt, suntem şi la studii superioare, unde numai 16 la sută dintre români deţin aşa ceva. Datele Eurostat arată că proporția indivizilor cu facultate în populația cu vârste între 25 și 34 de ani, în 2021, plasează România pe ultima poziție din UE cu aproape 24 la sută, comparativ cu 42 la sută, media europeană. Iar dacă luăm în calcul întreaga populație cu vârste între 25 și 74 de ani, ne menținem pe același loc ultim, cu o proporție de 18 la sută, față de 31 la sută, media UE.
Toate acestea sunt, cu siguranţă, roadele nivelului economic foarte scăzut al ţării. Se ştie că sunt o mulţime de familii din mediul rural care nu-şi mai trimit copiii la studiu, după terminarea gimnaziului, pentru că nu deţin sumele necesare pentru transport, internat şi hrana la distanţă. În aceste condiţii, statul își permite să se bâlbâie ani de zile pentru promulgarea unui act normativ care să reglementeze clar decontarea navetei, când ar fi trebuit să ofere în mod clar gratuitate acestor copii ale căror familii fac un efort să-i susţină la studii. Singurul ajutor acordat acestor elevi de către stat este suma din programul "Bani de liceu", mult prea mică pentru a-i încuraja pe părinţii din mediul rural să-i trimită la şcoală. Concluziile le-am tras de mult: statul ne vrea proşti. Cu cât nivelul de educaţie e mai jos, cu atât suntem mai manevrabili.
Pe de altă parte, acesta este şi rezultatul lipsei de performanţă de care a dat dovadă Ministerul Educaţiei, care s-a complăcut în reforme mediocre, care au vizat numai aspecte ce nu au adus plusvaloare Educaţiei.
Estonia este în continuare un exemplu de stat în care, în ciuda nivelului economic nu prea performant, guvernele au reuşit să facă din sistemul lor de învăţământ unul dintre cele mai bune din Europa. Au putut, pentru că asta şi-au dorit. La noi, e clar că nu se vrea.