Cu vreo 50-60 de ani în urmă, când se hotăra construirea la Galați a celui mai mare combinat siderurgic din România, nimeni nu-și putea închipui cât de mult se va extinde orașul. S-au perindat de atunci pe la noi zeci, poate sute de mii de oameni din tot județul și din țară, s-au construit cartiere de blocuri, iar străzile pe care se circula atunci păreau suficiente pentru mașinile, autobuzele, tramvaiele și troleibuzele care existau în Galați la acea vreme.
După decembrie 1989, ne-am mai „liniștit” pe partea de construit, dar am luat-o tare în sus pe cea de consum. Fiecare și-a cumpărat prin casă ce a vrut sau ce și-a permis, iar mașinile, ei bine, numărul lor a explodat. Parcă a început un concurs de genul „fiecare familie cu mașina proprie”, iar unii dintre noi, mai „familiști” decât alții, au ajuns să aibă câte două-trei sau chiar mai multe.
Însă străzile au rămas tot cele care erau înainte, parcările sunt tot atâtea câte sunt, oricâte dungi am trage pe asfalt, iar mașinile muritorilor de rând care nu au „prins” loc cu taxă au ajuns să fie parcate la bordură sau grămadă în fața blocurilor. Orb să fii și tot remarci că, pur și simplu, orașul este sufocat de mașini. Ne-a rămas orașul mic, și străzile la fel.
În context, Primăria Galați a anunțat, la sfârșitul lunii februarie, intenția de a scoate troleibuzele de pe strada Domnească (din centru și până la fosta Miorița) și de a le muta pe Gării și pe Bălcescu. Ideea din spatele proiectului este una mai veche, aceea de transformare a celei mai frumoase străzi din Galați, Domnească, în zonă pietonală. Se vrea ceva ce se face la Spicul pe timpul verii, numai că definitiv și pe un spațiu incomparabil mai mare.
Ideea nu e nici foarte rea, dar nici foarte bună, cum zicea un fost profesor de română. În alte orașe din vestul țării – Oradea, de exemplu – zona pietonală din centru include zone de promenadă amenajate impecabil, nenumărate cafenele, restaurante, săli de teatru (nu mai puțin de trei la număr), muzee, săli de expoziție. Or, la noi, după ce treci de universitate, ai putea să bei o cafea, de exemplu, la Prefectură, la Primărie, ori la vreun automat din complexul „Parfumul teilor”, că alte variante nu prea ai la îndemână.
Mai punem la socoteală și faptul, deloc de neglijat, că se vrea eliminarea traficului de pe una dintre cele mai importante străzi din Galați și mutarea lui pe una dintre cele mai înguste și mai solicitate străzi, Bălcescu, cu numeroase clădiri vechi și de patrimoniu, care nu se știe cât de bine vor face față trepidațiilor produse de traficul greu.
Colac peste pupăză, dacă vreun troleibuz rupe firul de contact sau rămâne fără curent pe Bălcescu, cum, de altfel, se întâmplă destul de frecvent acum pe Domnească? Sau dacă se cască vreo „gropiță” în carosabil, în „buna tradiție” a Galațiului? S-ar duce-n... fericire tot traficul și, brusc, ar deveni și Bălcescu tot pietonală până se repară dandanaua.