CFR Călători a prezentat, marți, în Gara de Nord din București, câteva vagoane și locomotive modernizate din fondurile proprii ale companiei. Evenimentul a avut loc în prezența ministrului Transporturilor și a oficialilor din toate companiile de stat cu specific feroviar.
Ceea ce a ieșit arată mult mai bine atât pe dinafară, cât mai ales pe dinăuntru. CFR Călători spune că le-a adus la standardele UE, modernizările fiind făcute la Atelierele CFR Grivița. Mobilierul este nou, cu fotolii cu spătare rabatabile, asemenea celor din avion, cu display-uri de informare a pasagerilor în interiorul vagonului și la exterior. Cel puțin din fotografii, pare că pasagerii vor avea mai mult loc pentru picioare și fiecare va avea măsuța lui, rabatabilă, în fața scaunului. Și că e loc destul și pentru bagajele mai voluminoase.
Fiecare vagon are un dispozitiv SOS, prin care călătorul poate lua legătura, în caz de urgență, cu mecanicul de locomotivă, precum și un sistem de detecție și stingere a incendiului. Ușile laterale au sistem de închidere/deschidere selectivă, ca la metrou, ele fiind deblocate de către mecanicul de locomotivă pe partea cu peronul. De asemenea, vagoanele modernizate au instalație de climatizare (care sperăm să funcționeze mereu), toalete ecologice (care sperăm să țină cât mai mult) și pot circula cu o viteză maximă de 200 km/h (să ne dea Dumnezeu sănătate să ajungem la vremurile când trenurile românești vor circula cu această viteză).
În total, proiectul modernizării din surse proprii a șase vagoane a costat circa 22,2 milioane de lei.
La rândul lor, cele două locomotive modernizate și prezentate marți în Gara de Nord fac parte dintr-un lot de șase locomotive electrice, care au costat împreună 22,4 milioane de lei. Nu intru în amănunte, că nu sunt specialist în locomotive, dar specialiștii spun că sunt și ele la standardele UE, așa că să îi credem pe cuvânt.
Așadar, CFR Călători a modernizat până acum șase vagoane și două locomotive pe banii săi. Urmează, cu finanțare prin PNRR, să facă același lucru pentru alte 139 de vagoane și 75 de locomotive.
La sfârșitul anului trecut, compania anunța că Mersul Trenurilor 2023-2024 prevede circulația zilnică, în medie, a 1.100 de trenuri operate de CFR Călători. Cu o medie realistă de două vagoane pe tren și cu câte o locomotivă care presupunem că nu se va strica pe traseu, înseamnă că CFR Călători ar avea nevoie, zilnic, de 2.200 de vagoane și 1.100 de locomotive care să fie toate modernizate.
Scăzând numărul vagoanelor și locomotivelor modernizate inclusiv prin PNRR, cifrele finale tot nu se modifică semnificativ: rămân peste 2.000 de vagoane și peste 1.000 de locomotive de „actualizat”. Timp berechet, pentru că secolul abia a început!