Afișarea rezultatelor finale ale Evaluării Naționale a adus încă o medie de 10 curat la Galați. Bucurie mare în rândul comunității gălățene, a profesorilor și a noastră a tuturor, căci este o mândrie să vezi atfel de copii. Așadar, dacă inițial, la nivelul întregii țări, erau 75 de medii de 10, acum, după soluționarea contestațiilor, numărul lor a crescut la 85.
Nu poate decât să ne bucure numărul mare de elevi performanți, mai ales în contextul actual în care învățământul este amenințat cu reforme care sunt mai mult distructive decât constructive. Din păcate însă, cel care ar trebui să țină în frâu soarta învățământului românesc, ministrul Daniel David, are alte planuri, care se vor finaliza cu desființarea examenului de Evaluare Națională. Nu spune nimeni că această formă de admitere la liceu este cea mai bună, însă nici nu ne garantează nimeni, nouă părinților, elevilor și profesorilor că propunerile ministrului sunt fără de cusur.
Aceste reforme făcute peste noapte și trâmbițate peste tot ne maturizează prematur elevii ajunși la răscruce de drumuri. Dacă, în mod obişnuit, pe adolescenţi nu i-ar fi preocupat prea mult planurile de viitor ale adulţilor în ceea ce-i priveşte, acum, ei nu doar că sunt la curent cu noutăţile care îi privesc, dar iau şi decizii implicate referitor la propriul viitor. Și zic acest lucru după discuția pe care am avut-o cu adolescenta de 10 din Galați, care, deși are posibilitatea să studieze oriunde, fiind un copil cu numeroase premii la olimpiade naționale și internaționale, își dorește să rămână acasă, în România, fiind convinsă că și țara natală îi oferă șansa să se dezvolte profesional și să aibă o carieră împlinită. Impresionant este că aceste vorbe vin din partea unui copil de 14 ani, care abia a terminat gimnaziul și care a avut tăria să-şi susţină punctul de vedere în ceea ce priveşte recorectarea, fiind convinsă, ceea ce s-a demonstrat a fi corect, că făcuse mai mult la examen decât nota primită iniţial.
Este doar unul dintre elevii care nu ştiu dacă, în anul şcolar viitor, noile reguli impuse de ministrul Daniel David îi vor lăsa fără burse. Evident, nimeni nu învaţă pentru bani şi nu asta ar trebui să le fie motivaţia. Dar s-a gândit oare domnul ministru David că, printre aceşti copii, s-ar putea număra şi adevăraţii reformatori de mâine? Sau specialiştii de tot felul de care avem nevoie. Ştie oficialul de la Educaţie cât de mult înseamnă pentru un elev bun şi foarte bun să aibă posibilitatea de a-şi lua o anumită carte, un anumit computer, de a avea acces la unele lucruri pe care, din păcate, învăţământul gratuit şi obligatoriu din România nu le garantează? Aş spune că nu. Şi atunci, cum îi încurajăm noi pe copiii aceştia de 10 să rămână acasă, mai ales că, iată, unii chiar îşi doresc să o facă?