Un gălăţean admis la Princeton şi Cambridge

Un gălăţean admis la Princeton şi Cambridge
Evaluaţi acest articol
(20 voturi)

Cosmin Andrei este un nume cu care gălăţenii sunt obişnuiţi, în fiecare an fiind cel care aduce premii României şi Galaţiului la olimpiadele internaţionale de Fizică. Anul acesta şi-a încheiat spectaculos cariera de elev, cu trei medalii internaţionale şi posibilitatea de a deveni student atât la Cambridge, cât şi la Princeton, asta ca să vorbim numai de universităţile de legendă, pentru că oferte a primit mai multe.

La începutul acestei săptămâni, tânărul din Galaţi, dar elev al Liceului Internaţional de Informatică din Bucureşti, s-a întors cu o medalie de bronz de la Olimpiada Internaţională de Fizică, ce s-a desfăşurat în Portugalia. Alte două medalii de argint le-a câştigat la începutul verii, la Olimpiada Europeană de Fizică de la Moscova şi la Olimpiada Internaţională de Fizică a ţărilor din Asia din Vietnam. Încă din clasele gimnaziale, Cosmin Andrei se numără printre cei mai buni elevi din ţară la olimpiadele de Fizică, Astronomie şi Astrofizică, calificându-se aproape mereu la etapele internaţionale. A câştigat prima medalie internaţională în clasa a VIII-a, când a fost răsplătit cu bronz la Astronomie. El a mai obţinut o menţiune la acelaşi concurs în 2015, iar în 2016 a primit o medalie de bronz. Anul trecut, a câştigat o medalie de aur, cu punctaj maxim, la fizică, la Olimpiada Internaţională Pluridisciplinară Tuimaada din Yakuţia şi o medalie de argint la Olimpiada Europeană de Fizică.

"Profesorul care face ca fizica să fie urâtă e un criminal"

Din toamnă va studia această disciplină la Princeton. Deşi a fost admis şi la Cambridge, a ales universitatea din State, pentru că avea o programă mai apropiată de ceea ce-şi dorea să înveţe. Pentru viitor vede o mulţime de oportunităţi. Ar putea face cercetare în Astrofizică, axată pe studiul cosmologiei sau a teoriei Big Bang-ului sau se va ocupa de fizica cuantică. Îl atrage totodată şi ideea de neuroştiinţe, de cerceta fenomenele fizice din creier, dar se vede şi astronaut, lucrând pe o staţie spaţială. În primul an de facultate în America va avea posibilitatea să "pipăie" diferite domenii şi să decidă apoi pe ce căi va merge mai departe. Consideră că Fizica e o disciplină nespus de frumoasă şi că, de cele mai multe ori, de faptul că elevii nu sunt atraşi de acest obiect sunt vinovaţi profesorii. "Nu ştiu ce fizician spunea că profesorul care face ca fizica să fie urâtă e un criminal. Dar aşa este. Fizica e tot ce e în jurul nostru, chiar şi în interiorul nostru. Nu ai cum să nu vrei să o înţelegi", crede Cosmin.

"Nu m-am stresat, pentru că m-am văzut mereu acolo unde mi-am dorit să fiu"

Deşi recunoaşte că a muncit enorm pentru toate aceste realizări, nu numai munca a reuşit să-l propulseze pe acolo unde a ajuns. "Cred că povestea cu 99 la sută transpiraţie şi 1 la sută inspiraţie este doar parţial adevărată. Am văzut în jurul meu foarte mulţi tineri care muncesc. Însă lucrul care m-a făcut pe mine să ajung aici e încrederea. Nu m-am stresat, pentru că m-am văzut întotdeauna dinainte exact în locul în care îmi doream să fiu. E un exerciţiu mental foarte util.  Nu spun că nu trebuie să munceşti. Dimpotrivă. Eu m-am raportat întotdeauna la munca celorlalţi şi am încercat să fac măcar cu cinci minute mai mult. Vreau să spun că nu trebuie să te panichezi. Nici măcar dacă pentru moment nu ai ajuns acolo unde îţi doreai. Trebuie să te vezi în continuare în locul respectiv, ca să poţi ajunge la el", ne  lămureşte Cosmin care e cheia reuşitei sale. Consideră că învăţământul din România e bun aşa cum este în gimnaziu, pentru că acolo elevii capătă cultura generală. În liceu, ar trebui ca disciplinele să fie mai puţine, axate pe  specializarea pe  care şi-o doreşte elevul. "Nu spun că Româna nu e importantă. Dar fă-o în clasa a IX-a, învaţă ce e de învăţat, dă şi un examen prin care să se certifice asta. Nu văd de ce s-ar lungi studiul ei în toţi cei patru ani de liceu. Ar trebui ca elevii să aibă câteva discipline principale şi câteva secundare, iar numărul celor secundare să scadă mult până în clasa a XII-a", mai spune proaspătul student la Princeton. Un alt sfat pe care l-ar da colegilor mai mici pentru reuşită ar fi conexiunea şi legătura cu oamenii importanţi, cu modelele de la care au de învăţat.

Citit 12158 ori Ultima modificare Duminică, 05 August 2018 15:58

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.