CATEDRA | Cu luciditate, despre problema temelor pentru acasă

CATEDRA | Cu luciditate, despre problema temelor pentru acasă
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)


Oreglementare care va fi, probabil, ignorată de profesori


Prin Ordinul 5893/2016, MENCS încearcă să reglementeze durata temelor zilnice pe care elevii le rezolvă acasă, având chiar pretenţia de a indica o medie de 5-8 ore de efort zilnic de pregătire, pentru fiecare elev.

Deşi accept că un document orientativ, cu rol de recomandare, pe această temă, este binevenit, transformarea unor sugestii rezonabile în norme obligatorii mi se pare o eroare.

Cine măsoară obiectiv ritmul de lucru al fiecărui elev, pentru ca în rezolvarea temei pentru acasă să nu depăşească un anumit prag de timp? Sau îi dăm, ca în comunism, fiecăruia, după nevoi ştiinţific determinate?

Nu se încurajează valorificarea potenţialului fiecărui elev


Este, în mod practic şi nu teoretic, posibilă o armonizare a cerinţelor profesorilor unei clase de liceu, pentru ca această reglementare să fie respectată? Orice părinte sau elev se poate simţi îndreptăţit să afirme că efectuarea unei anumite teme durează prea mult.

Prin diferenţiere, elevii foarte buni pot progresa nebănuit de mult, ceea ce duce la adâncirea diferenţelor între elevii performanţi şi cei cu dificultăţi de învăţare. Nu numai că nu trebuie evitată adâncirea acestor diferenţe, ba chiar cred că trebuie încurajaţi elevii cu potenţial ridicat să meargă cât de departe pot, chiar dacă, astfel, se îndepărtează de unii colegi. Scopul trebuie să fie valorificarea maximă a potenţialului fiecăruia, nu evitarea adâncirii diferenţelor.

Personal cred că această reglementare (la fel ca şi predecesoarea ei, Ordinul 3066/1999) va fi ignorată, deşi aceasta ar fi o altă eroare.

Tema trebuie să aibă componentă obligatorie şi opţională


Ca recomandare, e bine că ni se aminteşte, succint, rolul temei pentru acasă (destul de bine acoperit de literatura pedagogică), faptul că tema poate avea o componentă obligatorie şi una opţională, că tema trebuie evaluată şi că poate fi notată, că durata temei trebuie să fie rezonabilă (lucru de care mai uităm), iar aceste informaţii nu trebuie ignorate, chiar dacă elevul conştiincios va face un efort de pregătire care va depăşi, cel puţin uneori, media de opt ore pe zi. Sunt convins că, la nivelul la care a ajuns, şi domnul ministru a depăşit, când era elev, frecvent, media de opt ore pe zi de efort pentru pregătire!

Ar trebui să se reducă numărul disciplinelor de studiu


Să mai adăugăm, în treacăt, că nivelul de încărcare a elevului este influenţat de numărul mare de discipline şi de numărul mare de ore în care elevul stă (uneori la propriu, şi asta-i mult mai dificil!) la şcoală şi poate că pedagogii ar trebui să dezbată mult mai serios dacă nivelul de formare iniţială a unui elev nu poate fi atins cu mai puţine discipline, studiate însă mai temeinic.

Citit 1698 ori Ultima modificare Miercuri, 14 Decembrie 2016 00:20

5 comentarii

  • postat de Doru
    Joi, 15 Decembrie 2016 08:49
    79.116.100.***
    Pentru domnul G-Man

    Stimate domn, cate din notiunile invatate la scoala(referitor la cele trei materii mentionate de mine), v-au ramas in memorie pana in prezent? Daca aveti copii, v-ati lovit cu siguranta de aceleasi probleme, dar din prea mult orgoliu nu recunoasteti ca am dreptate. Nu am adus in discutie limba romana si matematica. Nu ne ajuta cu nimic discutiile purtate in contradictoriu. Nu contesta nimeni faptul ca un cadru didactic isi petrece foarte mult din timpul lui in folosul elevilor. Si totusi cred ca ar fi timpul sa facem ceva in favoarea lor fara sa le imbacsim mintea cu fel si fel de notiuni prea putin importante. Chiar nu intelegeti ca acesti copii nu mai au timp sa se recreeze, sa iasa la un film, sa petreaca timp alaturi de prieteni si familie? Faceti un sondaj in randul lor si trageti o concluzie...reala.
    0
    4
    Raportează
  • postat de G-Man
    Miercuri, 14 Decembrie 2016 16:01
    5.2.209.***
    Norma de munca a unui profesor / invatator este de 40 de ore / saptamana din care al catedra petrece 18 ore. Acum te sfatuiesc sa te duci sa stai macar o saptamana dupa fundul unui cadru didactic si sa vezi cam cat timp isi petrece in interesul elevilor dintr-o saptamana si apoi vino si intreaba "DE CE?"
    1
    10
    Raportează
  • postat de G-Man
    Miercuri, 14 Decembrie 2016 14:16
    5.2.209.***
    Pt. Doru
    Dar de ce sa nu eliminam cate o ora la matematica si una la lb. romana? De exemplu notiunile teoretice de la limba romana nu iti vor mai trebui niciodata in viata indiferent ce meserie vei alege sau din ce discutii de cultura generala vei fi parte, pe cand de istorie si geografie, de chimie si de fizica te vei lovi indiferent de vei face (exceptand meseria de profesor de lb. romana, dar aici deja ne invartim in cerc) si e mult mai penibil un om care crede ca Bratianu era un comunist conservator decat unul care nu stie ce e ala epitet sau cate metafore a pus Eminescu in Scrisoarea a III-a! Nu crezi?
    5
    5
    Raportează
  • postat de parinte de elev
    Miercuri, 14 Decembrie 2016 12:37
    109.102.62.***
    Norma unui invatator este de 16 ore pe saptamana, un elev de clasa a 1-a are 21 de ore pe saptamana (incluzand ora optionala). DE CE?
    Ei pot mult mai mult decat invatatorul....
    6
    1
    Raportează
  • postat de Doru
    Miercuri, 14 Decembrie 2016 08:51
    79.116.100.***
    Sigur ca ar putea fi reduse orele. Priviti orarul unui elev de clasa a 7-a sau a 8-a. La ce-i sunt de folos cate doua ore pe saptamana de istorie, chimie sau geografie? Eliminand din orar cate o ora din aceste materii, ar fi deodata eliberate trei zile in care elevii stau sase ore la scoala. La ce-i foloseste elevului de clasa a 8-a cea de-a treia teza (geografie sau istorie)? Toate acestea au rolul de a-i manca timpul, timp care si asa e atat de putin liber.
    6
    5
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.