CATEDRA | Cu luciditate, despre problema temelor pentru acasă

CATEDRA | Cu luciditate, despre problema temelor pentru acasă
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

Oreglementare care va fi, probabil, ignorată de profesori


Prin Ordinul 5893/2016, MENCS încearcă să reglementeze durata temelor zilnice pe care elevii le rezolvă acasă, având chiar pretenţia de a indica o medie de 5-8 ore de efort zilnic de pregătire, pentru fiecare elev.

Deşi accept că un document orientativ, cu rol de recomandare, pe această temă, este binevenit, transformarea unor sugestii rezonabile în norme obligatorii mi se pare o eroare.

Cine măsoară obiectiv ritmul de lucru al fiecărui elev, pentru ca în rezolvarea temei pentru acasă să nu depăşească un anumit prag de timp? Sau îi dăm, ca în comunism, fiecăruia, după nevoi ştiinţific determinate?

Nu se încurajează valorificarea potenţialului fiecărui elev

Este, în mod practic şi nu teoretic, posibilă o armonizare a cerinţelor profesorilor unei clase de liceu, pentru ca această reglementare să fie respectată? Orice părinte sau elev se poate simţi îndreptăţit să afirme că efectuarea unei anumite teme durează prea mult.

Prin diferenţiere, elevii foarte buni pot progresa nebănuit de mult, ceea ce duce la adâncirea diferenţelor între elevii performanţi şi cei cu dificultăţi de învăţare. Nu numai că nu trebuie evitată adâncirea acestor diferenţe, ba chiar cred că trebuie încurajaţi elevii cu potenţial ridicat să meargă cât de departe pot, chiar dacă, astfel, se îndepărtează de unii colegi. Scopul trebuie să fie valorificarea maximă a potenţialului fiecăruia, nu evitarea adâncirii diferenţelor.

Personal cred că această reglementare (la fel ca şi predecesoarea ei, Ordinul 3066/1999) va fi ignorată, deşi aceasta ar fi o altă eroare.

Tema trebuie să aibă componentă obligatorie şi opţională

Ca recomandare, e bine că ni se aminteşte, succint, rolul temei pentru acasă (destul de bine acoperit de literatura pedagogică), faptul că tema poate avea o componentă obligatorie şi una opţională, că tema trebuie evaluată şi că poate fi notată, că durata temei trebuie să fie rezonabilă (lucru de care mai uităm), iar aceste informaţii nu trebuie ignorate, chiar dacă elevul conştiincios va face un efort de pregătire care va depăşi, cel puţin uneori, media de opt ore pe zi. Sunt convins că, la nivelul la care a ajuns, şi domnul ministru a depăşit, când era elev, frecvent, media de opt ore pe zi de efort pentru pregătire!

Ar trebui să se reducă numărul disciplinelor de studiu

Să mai adăugăm, în treacăt, că nivelul de încărcare a elevului este influenţat de numărul mare de discipline şi de numărul mare de ore în care elevul stă (uneori la propriu, şi asta-i mult mai dificil!) la şcoală şi poate că pedagogii ar trebui să dezbată mult mai serios dacă nivelul de formare iniţială a unui elev nu poate fi atins cu mai puţine discipline, studiate însă mai temeinic.

Citit 1846 ori Ultima modificare Miercuri, 14 Decembrie 2016 00:20

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.