Reorganizare la „Viaţa liberă” - „Un nou început, cu o nouă generaţie”

Reorganizare la „Viaţa liberă” - „Un nou început, cu o nouă generaţie”
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

„Viaţa liberă” va lansa în curând o nouă platformă on-line, va moderniza tipografia şi îşi consolidează echipa redacţională cu câţiva reporteri tineri şi o nouă structură de coordonare.

Publicaţia are, de câteva luni, un nou proprietar - grupul de firme Mariano, deţinut de omul de afaceri Marian Băilă – iar organizarea este coordonată de fostul jurnalist gălăţean Ovidiu Daniel Popica, acum consultant media, relaţii publice şi comunicare. Acesta explică, într-un interviu, ce noutăţi vor găsi cititorii odată cu instalarea noului acţionariat.

- Ce se schimbă la „Viaţa liberă”?

- Website-ul, în primul rând. Lucrăm la un nou www.viata-libera.ro, din dorinţa de a le oferi cititorilor de conţinut on-line o platformă modernă  atât ca design cât şi ca funcţionalitate. Va fi, aşadar, un site redesenat şi reprogramat. Coordonatorul acestui proiect este jurnalistul Tudor Neacşu, din echipa „Vieţii libere”, cel care va organiza şi conţinutul on-line. Pentru etapa dezvoltării ulterioare ne vor ajuta programatorii unei firme din Parcul de soft de la Galaţi. Lucrăm deci cu surse locale.

- Va fi conţinut diferit pe on-line faţă de cel din print?

- Ne propunem, în primul rând, mai multe ştiri, articole, reportaje, galerii foto, materiale video şi o prezenţă mai intensă pe reţelele sociale, precum Facebook. În timp, va trebui să fie şi conţinut diferit,  adică ce va fi pe on-line nu va fi pe print şi invers.

În orice caz, site-ul va trebui să devină mult mai dinamic, cu actualizari frecvente de-a lungul unei zile, cu un newsletter pentru abonaţii on-line şi o serie de "gadgeturi", în special în secţiunea economică. În prima fază însă, cei aproape 8.000 de cititori unici pe zi vor vedea o nouă faţă a „Vieţii libere” pe web, cu care ne propunem să atragem un trafic mai mare.

- Când vom vedea noul site?

- Începând din octombrie.

- Ce se va schimba pe print?

- Formatul ziarului rămâne, deocamdată, neschimbat. Designul creat de Cristian Lipan este generos - aerisit, structurat, echilibrat - design-ul unor pagini a fost deja premiat la "European Newspaper Award". Se mai poate lucra la rubricaţie, pe pagina economică de exemplu, unde s-ar putea adăuga infograme, la gestiunea unor texte, uneori, poate, prea mari pe coloanele de ştiri, dar nu ne-am propus să umblăm la design.

- Când treceţi ziarul pe o tipografie nouă?

- E o mutare ceva mai complicată din punct de vedere logistic dar noul acţionar, dl. Marian Băilă, şi-a propus să înceapă lucrările în această toamnă. Tipografia a fost cumpărată odată cu ziarul, se află la Iaşi, trebuie adusă şi montată la Galaţi, într-un spaţiu corespunzător. Colegii de la tipografie abia aşteaptă... Va fi un considerabil efort logistic, pentru că sunt utilaje multe, mari, iar transportul şi montarea nu sunt deloc simple. În tot acest timp, „Viaţa liberă” va trebui să apară fără întreruperi pe actuala tipografie. Dacă totul merge fără probleme, e posibil ca echipamentele să intre în probe până la final de an. Apropo de designul ziarului... va fi nevoie de unele ajustări pentru noua tipografie, oglinda paginii e puţin diferită la tipar.

- Au fost schimbări în conducerea redacţiei. De ce?

- Este un nou început, cu o nouă generaţie, într-o piaţă media, aş zice, dramatic schimbată. Fondatorii ziarului - dl. Radu Macovei, dl. Grigore Lazarovici, dna Katia Nanu alături de toţi colegii din echipa redacţională păstrează, printre altele, meritul unui efort de peste 20 de ani de-a lungul cărora "Viaţa liberă" a dominat net piaţa locală şi, ca vânzări, ocupă o poziţie foarte onorantă în topul publicaţiilor locale tipărite din Romania. Ei nu au fondat doar un ziar, au creat în oraş o instituţie şi pot să vă spun că noul proprietar a fost conştient de acest lucru când a decis să investească.

- Bun! O nouă generaţie... Şi..?

- Cum spuneam, piaţa se schimbă, uneori chiar dramatic. Mulţi dintre cititorii de presă scrisă, mai ales cei tineri, s-au mutat deja pe on-line, îşi iau informaţiile zilnice de acolo.  O altă parte, tot mai mare, citeşte presa de pe telefonul mobil. Sunt pieţe unde publicitatea de pe net a depăşit-o deja pe cea din print. Redacţiile - şi cele locale nu fac excepţie - trebuie să se adapteze acestor tendinţe, noilor tehnologii, vitezei sporite. Se întâmplă peste tot în lume...

- Adică printul moare?

- Nu cred că moare dar, vrem sau nu vrem, se schimbă. N-a murit când a apărut radioul şi nici când a apărut televiziunea. Dar, nu va mai fi ce a fost. „Viaţa liberă”, de pildă, are câteva mii de abonaţi la print şi vinde câteva mii de exemplare la chioşcuri. Aceşti cititori nu vor dispărea peste noapte. În acelaşi timp, accesările "unicilor" de pe site tind să depăşească tirajul tipărit şi, cu o platformă dinamizată, traficul va creşte. Nu înseamnă că ziarul tipărit trebuie abandonat. Dimpotrivă, provocarea lui este să fie mai consistent, mai atent la nevoile şi noile obiceiuri de consum ale audienţei.

- Care va fi linia editorială?

- Răspund foarte direct: va fi cea imprimată de colegiul coordonatorilor. Noul redactor şef este Anca Spânu, ediţia print este coordonată de Marius Ţuca şi, pe "Eveniment", de Dan Cătălin Predescu. De on-line se va ocupa Tudor Neacşu. Sunt de asemenea şefi de secţii la Social - Roxana Artene-Penciu, Economic - Ovidiu Amălinei, Politică-Administraţie - Maria Măndiţa, News Desk - Marius Chiriliuc, Sport - Dănuţ Lungu. A fost o selecţie internă de proiecte şi, de câteva săptămâni, ziarul este practic pe mâinile lor. La fel, responsabilitatea liniei editoriale şi a calităţii conţinutului. E o structură de coordonare care deschide fluxul decizional şi permite luarea deciziilor editoriale nu doar ierarhic ci şi colectiv, la nivelul colegiului de redacţie.

- Ce atitudine va avea noul patron? Cum vede ziarul?

- Noul proprietar are preocupări specifice unei afaceri: investiţii pentru dezvoltare, surse de finanţare, eliminarea pierderilor, eficientizarea reţelei de distribuţie. Am discutat cu dl. Marian Băilă încă de la preluare, a spus că nu doreşte să intervină peste redacţional. Aceasta a fost una dintre condiţiile pe care le-am pus în momentul în care am acceptat să mă implic în proiectul de restructurare a ziarului.

Şi redacţia a cerut, ca o condiţie a continuării colaborării, păstrarea independenţei editoriale. Discuţiile au fost foarte deschise pe acest subiect şi ştiu că, la scurtă vreme după preluare, noul proprietar a anunţat echipa să îşi stabilească după cum crede de cuviinţă agenda, subiectele, abordările. Am definit împreună misiunea redacţiei şi am convenit că ziarul -  print şi on-line - ar trebui să publice cu acurateţe conţinut relevant, valoros şi echilibrat. Prin asta înţelegem informaţii, idei care să îmbunătăţească viaţa oamenilor, să-i menţină conectaţi la pulsul şi problemele comunităţii, să genereze dezbateri pe subiectele importante, să-i încurajeze să-şi exprime deschis opiniile. La final, cititorii sunt cei care apreciază dacă aceste obiective au fost sau nu atinse.

- Şi politicienii sunt cititori. Cum se va raporta „Viaţa liberă” la ei?

- Politicienii sunt o foarte mică parte dintre cititori. Probabil, când unii vor fi nemulţumiţi, ceilalţi se vor bucura şi invers. O abordare echilibrată, bazată pe interesele comunităţii, ale cetăţeanului, pe relatarea corectă a faptelor - bune sau mai puţin bune - ar trebui să asigure un climat normal în dezbaterea despre activitatea aleşilor. De regulă, ce aşteaptă politicienii de la presă e diferit de ceea ce aşteaptă alegătorii şi presa de la politicieni; poate de asta unii dintre oamenii politici se mai supără uneori.

Dar, cea mai mare parte a cititorilor e formată din oameni obişnuiţi, ale căror interese gravitează în jurul unor subiecte mult mai presante pentru ei decât supărările vremelnice ale politicienilor. Ziarul tipărit e citit şi de mulţi pensionari. Este segmentul de populaţie cu cele mai multe probleme. Secţia "Social", de pildă, are o structură complexă, va acoperi şi piaţa muncii, protecţia socială, sănătatea, educaţia, cultura, credinţa. Au început deja să fie reflectate în ziar şi problemele gălăţenilor din diaspora. Alte câteva proiecte de noi pagini sunt în pregătire. Am discutat despre o pagină dedicată profesiilor, inclusiv micilor meseriaşi, de care încă este nevoie dar care dispar, pe an ce trece.

- Ce vor găsi în ziar oamenii de afaceri?

- În primul rând, mai multe ştiri şi articole. „Viaţa liberă” a mărit deja numărul de pagini alocate subiectelor economice, de la una la trei pe săptămână. Am propus să devină o pagină zilnică şi să intensificăm preocuparea jurnalistică pentru mediul de afaceri local. Redacţia va privi economia şi din perspectiva finanţelor personale şi va scrie despre bugete de familie, credite, carduri, altfel spus şi despre administrarea banilor, la nivel individual. Va cultiva, poate ceva mai intens, spiritul antreprenorial.

- Pe termen lung, ce aşteptăm de la VL?

- Va trebui consolidată echipa, doi jurnalişti în formare au intrat deja pe teren.  Probabil vor fi şi alte condeie noi... Misiunea redacţiei e să ofere diversitate: de conţinut, de opinii, de abordări. Va trebui să caute eveniment local şi ştiri fie că vin din social, economic, politică, sport sau cultură. Cred că viitorul ziarului a fost foarte inspirat definit de directorul de dezvoltare, Mioara Mănăilă: "Viaţa liberă" te priveşte. Zilnic.  

 

Caseta

Ovidiu Daniel Popica a fost jurnalist la Radio Galaţi, BBC World Service - secţia română, Evenimentul Zilei, Banii Noştri şi Romania Liberă. A lucrat aproape 20 de ani în radio şi presa scrisă. Din 2008, a fondat la Bucureşti o companie de consultanţă media, relaţii publice şi comunicare.

Citit 18177 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.