Spărgătorul de gheaţă Perseus, modernizat de Damen Mangalia

Spărgătorul de gheaţă Perseus, modernizat de Damen Mangalia
Încă 20 de ani de viaţă pentru nava-simbol a Galaţiului. Nava Perseus, la "locul de muncă"
Evaluaţi acest articol
(14 voturi)

Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi şi Damen Shipyards Mangalia au semnat, ieri, la Galaţi, contractul de remotorizare şi retehnologizare a navei Perseus, cel mai mare spărgător de gheaţă al României şi navă-fanion a flotei maritime naţionale. Contractul are o valoare de 50,4 milioane lei fără TVA (circa 10,6 milioane de euro), va dura 24 de luni şi va echivala cu prelungirea duratei de viaţă a navei cu cel puţin 20 de ani, pe baza unui proiect realizat de Ship Design Group din Galaţi.  

Acum 30 de ani, în perioada iulie-august 1989, nava Albatros 1, actualul Perseus, pleca din Brăila la Constanţa, pentru efectuarea probelor de mare. „Acum suntem în 12 iulie 2019 şi, după trei decenii, această navă va intra într-un proces de remotorizare, un proces care va dura maximum 24 de luni şi după care nava va primi clasă de navigaţie aşa cum a fost construită la Şantierul Naval Brăila, respectiv, remorcher multifuncţional cu clasă nelimitată de navigaţie, precum şi cel puţin o durată de viaţă de 20 de ani”, a spus directorul general al AFDJ, Dorian Dumitru.

Istoria retehnologizării navei Perseus este şi ea una destul de lungă, de şapte ani. A început în 2012, dar la prima achiziţie publică, din 2017, nu s-a prezentat niciun ofertant, poate şi din cauza sumelor alocate, de circa 8,7 milioane de euro, considerate probabil insuficiente. Indicatorii au fost apoi revizuiţi şi actualizaţi în mai 2018 şi s-a reluat procedura, suma alocată de la buget crescând, prin hotărâre de guvern, cu circa 33 la sută, până la 50,4 milioane de lei fără TVA, respectiv, 10, 6 milioane de euro.

Contractul a fost adjudecat de Şantierul Naval Damen Mangalia. „Suntem foarte mulţumiţi de acest contract şi avem planuri ambiţioase de a recruta mai mulţi muncitori, pentru că acesta nu este singurul nostru proiect”, a declarat directorul general al Şantierului Damen din Mangalia, Chris Groninger. „În această primăvară, 250 de angajaţi de la Mangalia au lucrat la Galaţi. Mangalia a construit secţii şi corpuri de navă pentru Damen Galaţi, dar lucrurile s-ar putea inversa anul viitor. Galaţiul face de 20 de ani nave pentru Damen şi cu siguranţă că la acest proiect vom folosi cunoştinţele extinse de la Galaţi”, a mai spus şeful Damen Mangalia.

Pe perioada desfăşurării lucrărilor la Perseus, problemele apărute pe Dunărea maritimă din cauza gheţii (dacă vor apărea!) vor fi rezolvate cu ajutorul „fratelui-geamăn” Hercules de la Constanţa şi cu navele AFDJ Galaţi 3, Gheorgheni 2 şi Farul. De asemenea, se află în stare avansată şi proiectele de achiziţie de către AFDJ Galaţi a patru remorchere cu clasă de gheaţă (două maritime şi două fluviale), valoarea totală a investiţiei fiind de peste 126 milioane lei, bani din fonduri europene. Termenul de execuţie pentru cele patru nave este de 16 luni din momentul semnării contractului.

Foto 1 și 2, galerie. Semnarea contractului pentru remotorizarea Perseus. Foto 3. Aşa va arăta Perseus după remotorizare

Citit 7951 ori Ultima modificare Joi, 18 Iulie 2019 14:19

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.