Ego de Tecuci

Ego de Tecuci
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* O bijuterie a tehnicii din 1924, „otomobilul” Ego 4/14 din Tecuci stă pitit într-o magazie, în vecinătatea WC-ului de scânduri din fundul curţii * Unic în ţară şi al doilea din lume, Ego riscă să se degradeze după ce a îndurat gerul şi umezeala iernii * Proprietarul lui, Muzeul Mixt Tecuci, abia supravieţuieşte * Cele două maşini de epocă din serialul „Aniela” sunt reparate tot de salvatorul celebrului Ego, inginerul Gabriel Jelea * Primarul Tecuciului face promisiuni privind fotografia scenei din filmul „Restul e tăcere” în care inginerul Jelea conduce autoturismul Ego de Tecuci *

Într-un muzeu internaţional al tehnicii, un autoturism "Ego 4/14" ar fi unul dintre cele mai preţioase exponate. Pentru un colecţionar de trofee cu coarne, colţi sau cai putere, o maşină construită în 1924, unică în România şi a doua în lume, ar fi un bun de mare preţ.

Autoturismul Ego este însă proprietatea Muzeului Mixt Tecuci. După un moment de glorie - a apărut în filmul lui Nae Caramfil „Restul e tăcere”, condus chiar de salvatorul său, inginerul Gabriel Jelea - a ajuns într-o magazie, lângă veceul de scânduri din fundul curţii.

Condiţiile improprii de depozitare îi pun în pericol existenţa. Proprietarul lui e prea sărac pentru a-i oferi condiţiile necesare. Muzeul, veritabil monument de arhitectură, ajuns o ruină, cerşeşte zilnic lemne ca să nu îngheţe.

Cei trei directori care s-au schimbat la muzeu în ultimele luni au fost neputincioşi. Proiectul de reabilitare cu bani europeni a muzeului a fost ratat din cauza unui proces de retrocedare, câştigat în cele din urmă de Primărie.

Poveste

Nu e prima dată când scriem despre Ego şi despre cel care de două ori i-a schimbat soarta - inginerul Gabriel Jelea (FOTO 3), care a transformat-o dintr-un hârb în bijuteria de azi.

O fabrică de avioane, între cele două războaie mondiale, a făcut şi câteva în serie limitată, maşini de curse, printre care şi pe Ego 4/14. Azi mai trăiesc doar două, una în Germania, cealaltă la Tecuci. Ego înseamnă „eu” în latină.

Maşina a fost donată Muzeului Mixt Tecuci de colonelul Petraşcu. Prima tentativă de reparare a maşinii a fost prin anii ’80, la Întreprinderea de Reparaţii Auto (IRA) din Tecuci.

Când maşina era aproape gata, s-au găsit nişte cartuşe în ea. Securitatea a demontat-o bucăţi-bucăţele.

„În ’88, era într-o stare jalnică, descompletată, cu roţile scoase, copertina putrezise. Am adus-o într-o remorcă într-o magazie unde a stat până inginerul Jelea a transformat-o în ceea ce e”, spune directorul Muzeului Mixt Tecuci, muzeograful Laurenţiu Groza (FOTO 4).

A fost prima lui sarcină de angajat al muzeului, să o aducă de la IRA.

Cristian Comeagă, proprietarul firmei Domino Film, a sponsorizat cu peste 12.000 de euro transformarea maşinii Ego dintr-o epavă într-o splendoare, pentru a putea fi folosită în filmul lui Nae Caramfil „Restul e tăcere”.

Manopera inginerului Jelea care a muncit nopţi în şir la transformarea ei a fost gratuită, dar componentele au costat, nu glumă.

Anul trecut, Ego s-a întors de la Bucureşti la Tecuci. De atunci a mai fost expusă de două ori în Tecuci. Maşina ar putea participa la expoziţii naţionale şi internaţionale, ar putea deveni cunoscută, solicitată în filme şi reclame... Dar de unde bani pentru aşa ceva?

„Aş mai plimba-o cu plăcere”

„Noi avem un loc pe care i l-am dedicat maşinii: o magazie. Este acoperită, când a venit frigul, am luat măsuri să nu crape”, spune neputincios directorul muzeului, Laurenţiu Groza. În magazia din fundul curţii, inginerul Jelea o priveşte cu ochii în lacrimi:

„Caroseria maşinii este din lemn şi are şi el o viaţă. Ea deja a depăşit timpul. Pentru aşa o bătrâneţe îi trebuie temperatură constantă, peste zero grade sau între 5-20 de grade, trebuie pornită din când în când, iar dacă iese pe afară trebuie întreţinută... dacă se doreşte a fi cum a fost. Eu aş mai plimba-o cu plăcere”, spune salvatorul Ego-ului tecucean.

Fără număr, fără nume

Închis într-o magazie, autoturismul Ego, fabricat în 1924, poate fi admirat acum pe site-ul www.retromobil.ro, unde e cel mai vechi dintre toate maşinile expuse.

Şi, desigur, în filmul „Restul e tăcere”. Fără inginerul Gabriel Jelea, maşina ar fi rămas un hârb, fără roţi şi fără speranţă. Trebuie să ştiţi că maşina a ajuns la înfăţişarea de azi după nopţi de studiu a maşinilor de epocă.

Inginerul o ştie până la ultimul şurub. „Eu şi securitatea”, glumeşte, amintindu-şi de vremurile dinainte de Revoluţie, când maşina a fost bucăţită pentru că se găsiseră în ea cartuşe şi a fost căutat, inutil, pistolul.

Din toată lumea

„Dacă nu găseam pe cineva dispus să plătească reparaţia nu s-ar fi făcut nimic. Piesele au fost aduse din toată lumea. Vulturul de pe capacul radiatorului, emblema nemţilor, a fost adus din Anglia”.

„Două dintre faruri sunt tot de acolo, volanul şi parbrizul din Germania, alte două faruri din Chicago. Anvelopele au venit din Vietnam, dintr-o fabrică a americanilor făcută după război, şi s-au potrivit la fix”.

„Pentru jantă am făcut desene şi le-a trimis în zece ţări pentru a fi căutate. Valoarea istorică este mare, dar părinţii ei nu există. Ea a fost făcută într-o serie foarte mică de maşini de curse, are câteva titluri europene”.

„Mai există una în Berlin. Singurele diferenţe între Ego de Tecuci şi cel nemţesc sunt roata de rezervă şi însemnul de pe radiator. Uzina care a făcut-o nu mai există”.

„Dacă ar fi fost Mercedes sau Ford, poate că firmele ar fi fost interesate să ia această maşină în patrimoniu”, spune Gabriel Jelea. Inginerul Jelea este şi consilier judeţean PSD.

Aniela!

În afară de Ego, inginerul Gabriel Jelea a mai lucrat pentru film la două maşini de epocă ale căror motoare le-a făcut la Tecuci. Fanii serialului „Aniela”, difuzat de TV Acasă, trebuie să ştie că autoturismele de epocă aparţinând familiilor Vulturesco şi Lăptaru funcţionează tot graţie lui Gabriel Jelea.

Asigurare, dar pentru ce?

Trei ore, atât a durat ca Ego 4/14 să obţină atestatul de vehicul istoric. 

„Este atestată istoric, i-am făcut cartea maşinii, revizia tehnică şi am apelat să o înregistrăm la Galaţi, dar ne-am lovit de bani. Trebuia asigurată la ADAS, dar costa enorm”.

„Asigurarea se plăteşte în caz că fac accident, dar ea nu va ieşi pe drumurile publice, va merge pe o platformă, va fi expusă, va face o pornire şi o sută de metri în parc, nu va accidenta pe nimeni. Am încercat să-i dau un număr”.

„Unii voiau să-i spună Ego, alţii Muzeu, eu am vrut să poarte numele Ego, pentru că spune ceva despre ea, dar trebuia plătit pentru numere de prioritate!”, spune inginerul Jelea.

Unde sunt mamuţii?

Muzeul din Tecuci e închis de ani de zile. Nu numai că adăposteşte (în magazii) colecţii şi vestigii, dar este el însuşi o comoară arhitectonică. Chiar dacă faţada e mâncată până la cărămidă şi pereţii sunt umezi, clădirea îşi păstrează somptuozitatea.

Candelabrele splendide, stucaturile, picturile în nuanţe de verde, muştar, maro, sobele te introduc în atmosfera de acum un secol. Clădirea donată de vechiul primar tecucean Theodor Cincu şi de soţia lui Maria este monument istoric de arhitectură atestat documentar în 1894.

Aici se oprea uneori regina Maria, în drum spre conacul familiei Crisoveloni de la Ghidigeni. Dar ce comori sunt aici!

Pentru că deţine cea mai însemnată parte a patrimoniului arheologic descoperit la Poiana, antica Piroboridava, putea deveni Muzeu Dacic. În colecţia de paleontologie a muzeului există fosile de mamut, cerb gigant, elefant sudic, rinocer lânos, fosile găsite la ieşirea din Tecuci.

Aici puteau fi admirate piese din neolitic, din perioada cucuteniană, din epoca bronzului, colecţii de artă, de numismatică. Un strămoş roman al tablelor, un femur de mamut, un ulcior cu masca zeului vinului, Dionysos - singura care îl prezintă bătrân, un vas de sticlă tip borcan, inscripţionat cu urarea greacă:

„Bea, să trăieşti frumos mereu!”, sunt obiecte pe care un iubitor de istorie ar vrea să le vadă. Nu poate, pentru că totul e în depozite de când clădirea a fost revendicată.

Primăria a câştigat procesul cu moştenitorul, dar a pierdut între timp finanţarea europeană pe care o câştigase pentru reabilitarea muzeului.

Promisiuni

În biroul primarului Eduard Finkelstain stă la loc de cinste fotografia autoturismului Ego, surprinsă într-un cadru din „Restul de tăcere”. Maşina a dârdâit de frig în magazie, dar are şanse să-şi schimbe domiciliul:

„Voi căuta un spaţiu mai bun la Primărie. Avem garaje încălzite care oferă condiţii mai bune decât cel din curtea Muzeului”, promite primarul.

„Luptăm pentru a redepune urgent proiectul de modernizare al muzeului. Studiul de fezabilitate şi toate documentele sunt la un nivel calitativ mult superior fostului proiect care era de 270.000 de euro”.

„Acum avem un proiect de înaltă ţinută pentru a reabilita şi moderniza toată clădirea, pe fonduri structurale. Biblioteca e reabilitată şi a câştigat un proiect european prin care va fi dotată cu o sală informatică”.

„Anul acesta, Casa de Cultură intră în renovare pe fonduri europene. Dacă vom câştiga proiectul, muzeul va avea soarta pe care o merită”, spune primarul Eduard Finkelstain.

Restul e tăcere…

Explicaţie foto 1: Autoturismul Ego de Tecuci într-o scenă din filmul „Restul e tăcere”

Citit 3172 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.