Podul peste Dunăre, care face legătura între zona Galați - Brăila și Tulcea, a fost inaugurat cu fast joi, 6 iulie, în prezența a numeroase personalități ale vieții politice și administrative, inclusiv președintele Klaus Iohannis, premierul Marcel Ciolacu, președintele Senatului, Nicolae Ciucă, dar și Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi. Onorurile de gazdă a ceremoniei au fost făcute de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu
Inaugurarea podului peste Dunăre a fost unul dintre cele mai așteptate evenimente din Regiunea Sud-Est. Vorbim, practic, de cea mai importantă lucrare de infrastructură din ultimele decenii, o construcție care s-a făcut remarcată printr-o serie de performanțe tehnice remarcabile - lungime totală de aproape 2 kilometri, deschidere centrală de 1.120 metri, turnuri de susținere de 192 metri și peste 81.000 de kilometri de fir de oțel etc. Au fost, ce-i drept, o serie de sincope în respectarea graficului de lucrări, constructorii - Webuild (Italia) și IHI Infrastructure Systems (Japonia) - au avut de depășit și efectele pandemiei de Covid-19, ale creșterii prețurilor la materiale şi energie, mai nou ale războiului din Ucraina, au mai fost unele neînțelegeri cu CNAIR, dar, una peste alta, joi, 6 iulie, a venit ziua cea mare a inaugurării!
Capitala României s-a mutat pe podul peste Dunăre! Încă de la primele ore ale dimineții "s-a intrat în dispozitiv". Protocol de gradul zero! Poliție, jandarmi, SPP, ambulanțe, personal de ordine, totul ca festivitatea să meargă ceas! În fine, singurul lucru care nu prea putea fi controlat a fost... vremea caniculară, dar ce mai conta asta când podul peste Dunăre era gata "la dungă", pregătit de deschidere. Pentru primirea oaspeților a fost amenajat un spațiu special, în zona viitoarei stații de taxare de pe malul tulcean al podului.
La ora 11.00 fix, coloana oficială și-a făcut apariția, iar după ce președintelui Iohannis, premierului Ciolacu, oaspeților de rang înalt le-au fost prezentate de către ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, o serie de elemente despre construcție, a venit momentul discursurilor oficiale.
"În 2017, puţini credeau în reuşita acestui proiect. Iată că, la şase ani distanţă, suntem aici împreună să deschidem circulaţia pe acest pod care leagă trei regiuni istorice. Este un pod pe care l-aş numi un pod al unirii, un pod al speranţei pentru toţi românii", a declarat, în deschiderea festivității, ministrul Sorin Grindeanu.
Au urmat, în ordinea funcției în stat:
Președintele Klaus Iohannis: "Îi felicit pe toţi cei implicaţi în acest proiect, pentru eforturile depuse şi pentru rezultatul obţinut. Avem o nouă dovadă, cât se poate de puternică, a faptului că şi în România, dacă există voinţă şi seriozitate, se pot duce la capăt proiecte majore de infrastructură. Mulţumiri speciale trebuie aduse şi partenerilor japonezi şi italieni, pentru implicarea şi profesionalismul de care au dat dovadă."
Președintele Senatului, Nicolae Ciucă: "Este cel mai complex şi cel mai important proiect românesc de infrastructură de după 1989. S-au investit multe resurse, s-a muncit mult şi iată că a ieşit un lucru trainic (...) Pe lângă energia fiecărui om care a lucrat la proiect, sunt puse, în această lucrare, 20.000 de tone de oţel. Acestea au fost furnizate de Combinatul din Galaţi, iar construcţia segmentelor a fost realizată la Brăila. Avem, astfel, un exemplu excelent de colaborare regională, cu sprijin european, pentru un proiect de mare utilitate în zona Dunării de Jos."
Premierul Marcel Ciolacu: "Podul suspendat peste Dunăre reprezintă un model de investiţie publică majoră cu un uriaş efect de multiplicare, dar şi un mesaj simbol prin care România transmite Europei şi lumii întregi că-şi poate construi destinul ca naţiune europeană puternică şi mândră."
Toți vorbitorii au subliniat importanța fondurilor europene - aproape 500 milioane de euro - la realizarea acestui important proiect de infrastructură. În acest context, comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, a precizat: "Podul face parte din pachetul mai amplu de investiţii în reţeaua de transport din România, finanţate prin politica de coeziune, scopul fiind de a se promova un sistem de transport multimodal, de a se adăuga verigile lipsă şi de a se îmbunătăţi siguranţa şi conectivitatea transfrontalieră". Din exercițiul financiar 2014-2020, peste 5,6 miliarde de euro au fost dedicate ameliorării reţelei de infrastructură în sectorul transporturilor şi al energiei.
Momentul cel mai important al zilei a fost, desigur, deschiderea efectivă a podului peste Dunăre. După "program", deschiderea podului peste Dunăre pentru publicul larg era fixată pentru ora 13.00, însă, din motive organizatorice, deschiderea traficului a întârziat până în jurul orei 15.00.
Un lucru important pentru șoferi este că traversarea podului este gratuită, însă, pentru început, până la demontarea macaralelor utilizate de constructori, vor fi impuse o serie de restricții. Mai exact, circulația va fi permisă pe toată durata weekendului, fără niciun fel de întrerupere, urmând ca în restul zilelor săptămânii circulația să fie restricționată pe timpul nopții (între orele 21.00 și 6.00), pentru derularea lucrărilor de demontare a macaralelor.
Gălățeni prezenți la inaugurarea podului peste Dunăre
De un moment special la inaugurare a avut parte Mihai Tudose, în prezent europarlamentar, cel care în calitate de prim-ministru "a dat undă verde" realizării podului peste Dunăre. Acesta a subliniat că podul este doar unul dintre proiectele de mare infrastructură în care județele Galați, Brăila și Tulcea au o colaborare regională.
În acest context, merită să remarcăm că festivitatea de deschidere a podului peste Dunăre a avut, ca reprezentare, o puternică dimensiune regională. La inaugurare au fost prezenți reprezentanți ai administrației publice locale și județene din cele trei județe, inclusiv președintele CJ Galați, Costel Fotea, și primarul Galațiului, Ionuț Pucheanu. De asemenea, din partea Galațiului au mai fost prezenți eurodeputatul Dan Nica și mai mulți parlamentari.
Galațiul și Brăila au decis să-și susțină reciproc proiectele de investiții, printre acestea numărându-se drumurile expres, dar și viitorul aeroport ce va fi poziționat în județul Galați.