Ne topim la 36 de grade! Autorităţilor nu le pasă

Ne topim la 36 de grade! Autorităţilor nu le pasă
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
  • Urmează trei zile în care va trebui să luptăm, la propriu, cu temperaturile extrem de ridicate * Mersul pe stradă la orele de foc sau deplasarea cu mijloacele de transport în comun sunt aventuri care pun nervii şi rezistenţa fizică la grea încercare

Dacă gălăţenii s-au obişnuit deja cu temperaturile ridicate care i-au toropit până acum în reprize întrerupte de câte o zi mai răcoroasă sau ploioasă, pentru următoarele zile trebuie să se pregătească psihic: între 20 şi 22 iunie vor fi 36 de grade Celsius la umbră şi cu mult mai multe la soare, pe străzi, printre clădirile de beton şi mai ales în mijloacele de transport în comun.

Cuptoare pe roţi

Gălăţenii care nu au maşină personală şi trebuie să meargă la serviciu sau către alte destinaţii la care nu pot ajunge lesne cu piciorul vor fi printre cei mai afectaţi. Microbuzele şi mijloacele de transport ale Transurb sunt deja veritabile cuptoare, călătorii beneficiind, în schimbul biletului, de o nedorită porţie de saună, a cărei lungime este direct proporţională cu cea a drumului parcurs. "Este extraordinar de cald. Nu este aer condiţionat în maxi-taxi şi miroase foarte urât. Noroc că am avut un geam lângă scaun şi l-am deschis, deşi am mers numai trei staţii. Ţi se face rău", ne-a spus Andreea (20 ani), imediat după ce a coborât dintr-un microbuz arhiplin de pe ruta Billa 1 - Parc CFR.

În condiţiile în care într-un microbuz pot fi, la un moment dat, chiar mai mult de 25 de persoane înghesuite ca sardelele este lesne de înţeles că nu se mai poate vorbi de condiţii civilizate de transport. "Sunt peste 40 de grade în maşină, pentru că nu au aer condiţionat sau, dacă au, nu-i dau drumul. Mă mir că ne-au dat bilete, probabil să ne facem vânt cu ele", ne-a spus un alt gălăţean, imediat după ce a "evadat" dintr-un maxi taxi supraîncins.

"Aerele sunt stricate"

Dacă situaţiile descrise mai sus vă sunt cunoscute, ar trebui să aflaţi că proprietarii microbuzelor sunt obligaţi prin lege să doteze maşinile cu aparate de aer condiţionat, această condiţie fiind una dintre cele esenţiale pentru acordarea licenţei de transport. Cum legea nu obligă însă ca aceste aparate să fie şi folosite, şoferii nu se grăbesc să fie mai catolici decât Papa. "Am avut aer condiţionat anul trecut, anul asta s-a stricat compresorul. Sunt proaste, nu rezistă, pentru că sunt făcute la turci. Costă foarte mult înlocuirea, vreo 34 de milioane pentru o singură maşină", ne explică Dumitru Elisei, şofer pe un maxi-taxi de pe ruta Depozit - Micro 39 - Port.

O explicaţie pentru cuptorul din maxi-taxi vine şi din partea administratorului celui mai mare operator de transport privat din Galaţi. "Nu este eficient aerul condiţionat în oraş, pentru că maşinile opresc în fiecare staţie, se deschid uşile şi nu are rost. Se mai deschid uşile, trapele. La curse lungi trebuie să fie aer condiţionat, dar în oraş, asta e", ne argumentează situaţia Teodoru Dobriţoiu, administrator al Comsamo.

Nici autobuzele nu au aer

Niciunul dintre mijloacele de transport ale Transurb nu are aer condiţionat pentru călători, ne-a declarat managerul Genica Totolici. Potrivit acesteia, autobuzele şi tramvaiele au aer condiţionat doar în cabina şoferului: "Uşile mijloacelor de transport se deschid la fiecare trei sau cinci minute, deci nu se justifică aerul condiţionat, nu ar avea eficienţă. Nicăieri în România nu ştiu să existe mijloace de transport în comun cu aer condiţionat. Nici măcar ultimele mijloace de transport, aduse din Olanda, nu au. Autobuzele au ventilaţie naturală asigurată de trapele din tavan, iar MAZ-urile, ventilaţie artificială asigurată de climatizor", explică Totolici. (Anca Melinte)

Arteziene cu program şi străzi iască!

Dacă vâ gândiţi să renunţaţi la mijloacele de transport fierbinţi în favoarea unei plimbări în aer liber sau prin parcuri, ar fi bine să vă gândiţi de două ori. Deşi Ecosal are cisterne cu care ar putea uda, la orele amiezii, străzile oraşului, pentru a mai reduce din temperatura de pe arterele rutiere, acest lucru nu se întâmplă, din cauză că Primăria nu a dat nici o comandă în acest sens. "Noi suntem pregătiţi, dar fără decizia Primăriei nu putem face nimic!", spune directorul Ecosal, Ion Ionescu.

Tot la ordinul Primăriei, o parte dintre fântânile din oraş (de la Biserica Greacă, de la V-urile din Piaţă, de la Casa Roşie etc) funcţionează doar în ultimele trei zile din săptămână. Decizia a fost luată încă de vara trecută, pentru reducerea cheltuielilor pe timp de criză!

(Maria Măndiţă)

Fără corturi de prim-ajutor

Autorităţile locale au hotărât ca pentru acest an să renunţe la obişnuitele corturi montate pe străzi pe timp de caniculă. „Am considerat necesară această măsură, deoarece în interiorul corturilor se producea un efect de seră, care făcea aerul irespirabil. Anul acesta am hotărât să organizăm puncte de prim ajutor în locuri special amenajate, care beneficiază de aer condiţionat. Astăzi (marţi, 19 iunie 2012, n.r.), am trimis către autorităţile locale o adresă, pentru a ni se trimite informaţii legate de spaţiile care sunt destinate acordării primului ajutor. Aşteptăm răspunsul rapid, având în vedere că de miercuri a fost declarat cod galben de caniculă”, a declarat dr. Valentin Boldea, directorul executiv al DSP Galaţi. În spaţiile respective vor exista echipe de prim ajutor şi apă la dispoziţia celor care au nevoie.

Deşi fiecare dintre noi este afectat de temperaturile ridicate, bolnavii cardiaci sunt cei mai sensibili la caniculă. „Este recomandat să ieşim afară doar în primele ore ale dimineţii şi după ora 18,00, pentru a evita perioada cu cele mai ridicate temperaturi. Trebuie să fim hidrataţi, să mergem doar pe la umbră şi să nu consumăm cafea şi alcool, deoarece duc la deshidratare”, a explicat medicul cardiolog Lucica Grigorică.

(Remus Basalic)

Citit 3017 ori Ultima modificare Marți, 19 Iunie 2012 18:08

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.