Primăria se joacă de-a preţul cel mai mic

Primăria se joacă de-a preţul cel mai mic
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

E criză, iar Primăria profită de acest lucru ca să ne ameninţe cu tot felul de… leacuri: ba că vor fi comasate şcolile, ba că va ţine lumina mai puţin timp aprinsă pe străzi  etc. Evident, toate sunt măsuri anticriză şi toate presupun reducerea cheltuielilor publice.

Numai că, în acelaşi timp, Primăria îşi permite să renunţe cu mare uşurinţă la 180.000 de lei (1,8 miliarde de lei vechi), ignorând complet preţul cel mai mic oferit la licitaţia pentru modernizarea Pieţei de Gros din Calea Basarabiei şi declarând câştigătoare o altă firmă, care a cerut pentru lucrarea respectivă cu 180.000 de lei mai mult. Asta în condiţiile în care principalul criteriu al licitaţiei, stabilit chiar de către Primărie, a fost tocmai preţul cel mai mic!

Principalul criteriu de selecţie - ignorat

Licitaţia pentru modernizarea Pieţei de Gros (Piaţa ruşilor) din Calea Basarabiei a atras mai mult de zece participanţi. Lucrarea presupune o platformă betonată şi o parcare, o hală de legume şi fructe, o centrală termică şi o reţea de alimentare cu apă. 

Cea mai bună ofertă a avut-o firma Triomet Construct SRL, care a îndeplinit astfel principalul criteriu de selecţie stabilit de organizatorul licitaţiei, adică de Primăria Galaţi: cel mai scăzut preţ. Logic, Triomet Construct ar fi trebuit să fie declarată câştigătoare, însă acest lucru nu s-a întâmplat.

Lucrarea i-a fost acordată firmei Probestrom, a cărei ofertă de preţ era de-abia a treia ca valoare şi care depăşea cu aproape două miliarde de lei vechi preţul oferit de Triomet Construct. Reprezentanţii Primăriei şi-au motivat această decizie prin experienţa similară dovedită de Probestrom prin documentele ataşate la dosar, adică pentru lucrări de valoare similară realizate în ultimii ani.

Experienţa lui… Pepelea

„Experienţa similară” a fost un alt criteriu al licitaţiei impus de Primărie, numai că acesta nu se prea „pupă” cu realitatea. Mai exact, s-a cerut să se facă dovada că firmele participante la licitaţie au experienţă în execuţia de drumuri – „suprastructură îmbrăcăminţi rutiere din beton de ciment”. Or, la piaţa de pe Basarabiei nu e vorba să se construiască vreun drum sau vreo şosea, ci să se facă o platformă şi o parcare, ceea ce e cu totul altceva. Sau, altfel spus, dacă ai turnat nişte zgură peste vreun drum comunal, se cheamă că ai experienţă în execuţia de drumuri?

Nici dovada lucrărilor de valori similare în ultimii ani nu are mare relevanţă, în condiţiile în care în care vorbim de ani diferiţi, de materiale şi manoperă cu preţuri diferite, de ofertanţi diferiţi, mai corecţi sau mai puţin corecţi.

Având în vedere toate aceste lucruri, Triomet Construct a contestat rezultatul licitaţiei.

„În plină criză financiară, Primăria renunţă cu mare uşurinţă la circa 180.000 de lei, bani publici, cu care noi am venit sub oferta firmei declarate câştigătoare. Cu aceşti bani s-ar putea mări salariul a 100 de angajaţi din Primăria Galaţi cu 150 de lei, în medie, pe lună, timp de 12 luni – evitându-se astfel o eventuală grevă a funcţionarilor publici nemulţumiţi din Primărie. Pe de altă parte, tot cu aceşti bani s-ar putea executa o parcare auto de 2.250 mp în oraşul Galaţi.

Încrâncenarea cu care Biroul Licitaţii din Primărie ne declară sec (şi fără a ne cere lămuriri suplimentare pe parcursul deciziei, cum a procedat cu firmele concurente) lipsiţi de «experienţă similară» este cel puţin suspectă şi-mi aduce aminte de tratamentul la care am fost supus în anii 2003-2004 (atunci ne numeam SC ML SRL), când am îndrăznit să arăt Primăriei că un gard metalic pe Faleză se poate executa cu doar un milion de lei vechi pe metru, în loc de 1,8 milioane”, afirmă reprezentantul Triomet Construct, inginerul Tudor Claponea.

Domnia sa este inginer de căi ferate, drumuri şi poduri, cu experienţă în execuţie de 40 de ani şi autorizat la Ministerul Lucrărilor Publice cu certificatul nr. 219 din august 1992.

„Prin obiectul licitaţiei nu se cere execuţia de drumuri la Piaţa de Gros, ci se solicită execuţia unei parcări auto, capitol la care suntem supercalificaţi. Iar în ceea ce priveşte lucrarea de canalizări şi aducţiune apă, rog comisia decizională să se uite bine la documentele depuse de noi, şi anume lucrarea de la Kaufland, care este absolut similară şi acoperitoare din punct de vedere al volumului lucrării”, mai spune ing. Tudor Claponea.

Manta de vreme rea?

Altfel spus, cade şi ultimul argument de care s-ar fi putut folosi Primăria pentru a justifica de ce nu a acceptat preţul cel mai mic, oferit de Triomet: se putea întâmpla ca oferta cea mai bună să vină de la vreo firmă-fantomă. Nu este deloc aşa: Triomet Construct este binecunoscută de cei din Primărie, iar printre lucrările sale din ultimii doi ani se numără parcări cu o suprafaţă totală de 4.600 de metri pătraţi, al căror beneficiar a fost chiar Primăria, toate realizate în devans faţă de termenul stabilit iniţial. 

Alte lucrări executate de Triomet Construct în ultimii cinci ani în Galaţi, ca subcontractor, au fost, printre altele, canalizare şi aducţiune apă la Kaufland (săpături adânci de 8 metri, cu sprijiniri puternice), peroane şi pasarela metalică la Gara CFR (lucrări executate sub nivelul pânzei freatice, la –6 metri, cu blocaje din anrocamente şi materiale geotextile), zid de sprijin la Selgros cu înălţimea de şase metri (execuţie rapidă, în maxim două luni), canalizare menajeră în zona poştei din Micro 17, extindere carosabil intersecţie Brăilei cu Coşbuc (executată în patru nopţi), finalizare clădire grup sanitar şi alimentare cu apă la Talcioc, sau reparaţie  la intersecţia străzilor Caragiale şi Democraţiei (execuţie într-o săptămână, pe timp de iarnă şi cu soluţie tehnică proprie).

Sunt doar câteva exemple care pot justifica „experienţa similară” a firmei Triomet Construct, de care însă Primăria nu a ţinut cont absolut deloc.

Câteva dintre lucrările menţionate mai sus au fost făcute de Triomet Construct la solicitarea directă a Primăriei (!), unele chiar în regim de urgenţă, iar pentru lucrarea de la Talcioc, Triomet nici măcar nu şi-a primit banii.

Deci, Triomet Construct a fost un fel de manta de vreme rea. Adică Primăria a apelat la ea când i-a ars buza, dar n-a băgat-o în seamă când ar fi trebuit să o declare câştigătoare a unei licitaţii. „Să fie oare din cauză că nu suntem înregimentaţi politic?”, mai întreabă, în final, ing. Tudor Claponea.

Citit 2513 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.