Stejar Damian, gălăţeanul din „Forbes”

Stejar Damian, gălăţeanul din „Forbes”
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

A fost un „pionier” al publicităţii în România – aşa îl consideră prestigioasa revistă „Forbes România”, în primul său număr, referindu-se la gălăţeanul Stejar Damian. În 1991, Firma Abaris, la care Damian era acţionar şi administrator, a încheiat un contract de exclusivitate cu firma Cobălcescu, pentru plasarea unor reclame pe 100 de taxiuri în Bucureşti. Abaris devenea astfel prima companie care practica acest tip de publicitate, iar exemplul său a fost urmat curând şi de alte firme, toate însă cu o activitate meteorică.

„Ca să câştigi în acest business, mai trebuie să şi investeşti”, consideră Stejar Damian acum, după 18 ani de la acea afacere, ani în care s-a ocupat de ceea ce ştie să facă cel mai bine: să creeze sau să recreeze branduri şi să le ajute să ajungă în top. După Abaris şi-a făcut o altă companie – Algorithm, iar gălăţeanul a continuat, şi a făcut-o foarte bine, să vândă publicitate. 

Bursier al guvernului american

„Vânzarea de media a fost, în perioada de pionierat a publicităţii, o etapă necesară pentru acumularea unui capital cu care să poţi parcurge liniştit drumul pe care ţi l-ai ales – ne povesteşte Stejar Damian. Am început apoi instruirea, care a avut loc atât în România, dar mai ales peste graniţă, în Germania, SUA, Elveţia şi Olanda. Cele mai importante programe de instruire au fost în Statele Unite şi Olanda”.

„În Statele Unite am primit o bursă din partea guvernului american, timp de câteva luni, în care cele mai importante etape au fost seminariile de marketing de la Massachusetts Institute of Technology şi stagiul de pregătire care a avut loc în cea mai veche firmă de publicitate din lume: J.Walther din Chicago. Pentru a vă face o idee despre această agenţie, care a fost mulţi ani liderul mondial al vânzărilor de publicitate, voi enumera doar câţiva dintre clienţii acestei agenţii: Bayer, Ford, Kraft, Nestle, Nokia, Rolex, Vodafone, Shell, Microsoft”. Altfel spus, Stejar Damian a învăţat meserie de la cei mai buni.

„În Olanda, unde instruirea a fost în domeniul marketingului pe internet, am înţeles în profunzime care sunt diferenţele de abordare dintre acesta şi marketingul «tradiţional»”.

Secretul Algorithm - echipa

Experienţa dobândită în aceste stagii i-a folosit enorm în ceea ce a făcut, apoi, pe piaţa românească. Printre proiectele de care îşi aminteşte cu mare plăcere este campania naţională RCA pe care a făcut-o în 1998 pentru firma de asigurări Asirom.

„E un proiect în care am folosit cu succes conceptul de comunicare integrată – o campanie remarcată la vremea ei de revista Capital”, spune Stejar Damian. La concurenţă cu marile nume din publicitatea românească, Algorithm a propus atunci, iar Asirom a acceptat, o campanie bazată pe un set de desene realizate de cei mai buni caricaturişti din România.

Stejar Damian îşi mai aminteşte şi de alte campanii memorabile, pentru European Drinks sau AllEnergy („un brand software de nişă la care suntem şi co-proprietari”).

„Din 2002, timp de peste un an şi jumătate, am derulat proiectul de rebranding al TV Galaţi, perioadă în care am elaborat aproape tot ce a însemnat element de comunicare vizuală pentru clientul nostru: de la siglă şi până la generice de emisiuni, trecând prin out-door, ident-uri de post şi chiar decoruri”.

Nu în ultimul rând, Algorithm a contribuit la repoziţionarea mărcii „Viaţa liberă” cu sloganul „Întotdeauna, primii”, în aşa fel încât brandul V.L. să ocupe şi în mintea cititorilor locul pe care îl avea deja pe piaţă. 

„Secretul firmei Algorithm a constat în echipă: niciodată nu am făcut compromisuri în ceea ce priveşte profesionalismul membrilor echipei noastre. Chiar dacă echipa şi-a schimbat componenţa pe parcursul anilor, toţi membrii ei au avut şi au în comun profesionalismul şi pasiunea pentru ceea ce fac. Sunt foarte bucuros atunci când aflu că cineva care a «debutat» în publicitate la Algorithm îşi continuă cu succes cariera, fie într-o companie multinaţională, fie într-o mare agenţie de publicitate”.

Publicitatea în vreme de criză

România, ca toată lumea de altfel, traversează o perioadă de criză, iar pentru multe companii, reducerea bugetului de marketing pare o măsură logică. L-am întrebat pe Stejar Damian dacă se poate face şi altfel.

„Există şi firme care ştiu să folosească tocmai perioadele dificile. Asta fie pentru a se apăra de atacurile competitorilor cu preţuri mai mici, fie pentru a ataca un concurent care este prea «econom» sau deja slăbit, fie pentru că sunt consecvente strategiilor lor pe termen lung şi nu le modifică datorită unor probleme pe termen scurt. Crizele vin şi trec, nu-i aşa?”

„Sunt numeroase exemplele din care putem învăţa că, într-o perioadă dificilă din punct de vedere economic, poţi crea branduri care să dureze. Îţi trebuie însă un patron cu multă înţelepciune, sau măcar un director de marketing îndrăzneţ, care să-i ceară patronului să investească în ceva atât de imaterial cum este brandul”.

„Categoric, nu este simplu, dar alegând cele mai bune soluţii de comunicare publicitară integrată, câştigul este garantat. Iar această alegere începe de la înţelegerea faptului că în aceste perioade, comportamentul consumatorului suferă schimbări profunde şi foarte rapide. Aceste schimbări pot fi folosite doar de cei care le înţeleg, le acceptă şi care le comunică eficient acestor «noi» consumatori faptul că brandul lor s-a adaptat noului lor profil şi noii situaţii”, crede Stejar Damian.

I

Iată, în final, ceea ce spune marele om de publicitate contemporan Martin Puris: „În perioadele prospere, oamenii sunt mai puţin dispuşi să încerce lucruri noi. În vremuri dificile, ei trebuie să înceapă să facă mai bine orice lucru”.

Ce este „Forbes România”

Este ediţia românească a celebrei reviste de business americane „Forbes”, cea care, printre altele, publică periodic clasamentele cu cei mai bogaţi oameni ai planetei. Revista care scrie cel mai clar, mai logic şi mai argumentat despre bani şi cum se fac ei are o filosofie editorială bine cunoscută în întreaga lume, care stă şi la baza „Forbes România”: celebrarea spiritului antreprenorial şi a conceptului de piaţă liberă. Cotată în 2006 la o valoare de piaţă de un miliard de dolari, „Forbes” are zece ediţii internaţionale, ediţia din România fiind singura care apare bilunar, ca revista-mamă din Statele Unite, toate celelalte fiind lunare.

Citit 2860 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.