La ceremonia de inaugurare a noului sediu al administraţiei locale - CLICK AICI pentru mai multe detalii, sutele de invitaţi au avut parte de un moment neaşteptat şi emoţionant. Au ascultat, în premieră absolută, "Calea Domnească" - "Imnul Galaţiului", o compoziţie uimitoare a maestrului Eugen-Dan Drăgoi, pe versurile ziaristului, scriitorului, dramaturgului, poetului şi - pentru noi - colegului Victor Cilincă.
Interpretarea extraordinară a Corului Teatrului Muzical "Nae Leonard", avându-l ca solist tânărul de doar 17 ani Alin Munteanu, s-a încheiat cu ropote de aplauze. Curioşi să aflăm culisele acestui imn, am încercat să aflăm totul de la colegul Victor Cilincă.
- Victore, cum s-a născut ideea unui imn al "Căii Domneşti"?
- Vinerea trecută, l-am rugat pe maestrul Eugen-Dan Drăgoi, compozitor apreciat naţional, dirijor, profesor, cu carieră internaţională şi implicare totală în fenomenul muzical, să mă ajute: descoperisem o rară compoziţie pentru pian a lui Ivanovici, pentru Regimentul 11 Siret, şi eram extrem de curios cum sună. Am primit înapoi online sunetele dorite însă şi… propunerea, neaşteptată, de a contribui cu versuri la un Imn al Galaţilor, onoare care mi s-a părut uriaşă. Dar îmi plac provocările...
Cum lucrez la a treia ediţie a "Abecedarului istoric gălăţean", ştiam ce merită prins neapărat în text, însă trebuia şi metaforă… Am ascultat imnuri, m-am consultat cu un prieten profesor de muzică… Termenul era strâns, mai ales că îl ţineam în loc pe compozitor, am încercat cinci variante, iar compozitorul a prelucrat părţile alese. A ieşit, iată, muzică cu adevărat domnească, de aplaudat, imnul "Calea Domnească" fiind dirijat de maestrul Drăgoi, glasurile extraordinare fiind ale Corului Teatrului Muzical "Nae Leonard". Vocea solistului, Alin Munteanu, elev în clasa a XI-a, la Seminarul Teologic "Sf. Andrei", a fost nemaipomenită, cred că glasul său a urcat miercuri până... Sus!
- Este prima ta experienţă muzicală sau ai mai "păcătuit"?
- Dacă stau să-mi amintesc, totuşi, nişte recidive personale muzicale am avut: pe la 17 ani, am compus versuri şi muzică pentru o piesă folk. Grupul folk "Glia" (eram prieten cu liderul, Costel Iordache, şi cu interpretul Săndel Bălan, tatăl Andreei Bălan) mi-a pus pe muzică, în studenţie, versurile poeziei "La fel ca migdalii în floare".
A fost cât pe ce să mi se monteze un "Gulliver" muzical, scris împreună cu cea de-a doua mea soţie, Dora-Mirela, pe versurile mele şi muzica, la care am contribuit şi noi, compusă de un fost jurnalist, pe atunci călugăr franciscan (mai târziu a terminat Conservatorul şi acum lucrează la un post tv din Ardeal). Piesa, care începuse să fie montată, a fost înregistrată independent. Am şi interpretat atunci câteva roluri, ba am şi cântat - aria prinţului Fasco.
"La bătrâneţe", am scris libretul pentru o operetă, "Prinţul de velur", cu Leonard personaj principal (după o piesă a mea, premiată naţional) - cât pe ce să se joace şi asta, cu un compozitor austriac...
- Ai mai colaborat cu maestrul Eugen-Dan Drăgoi?
- Cu maestrul Drăgoi am mai lucrat, cu mare plăcere, la un spectacol muzical pentru elevi, "Ai carte, ai party", care s-a bucurat de succes pe scena Teatrului Muzical. Acum, lucrez, printre picături, la libretul unei opere - titlu provizoriu "Ifigenia, medicine show", pe muzică de blues. Şi la o piesă istorică.
Fragment din "Imnul Galaţiului":