Evaluaţi acest articol
(13 voturi)
5 comentarii

Asociaţia de proprietari este o formă de asociere a proprietarilor dintr-un condominiu şi se ocupă cu administrarea şi gestionarea proprietăţii comune. Aceasta poate să angajeze persoane care să se ocupe de activitatea de administrare, de contabilitate, precum şi de alte responsabilităţi specifice.

Obligaţiile administratorului sunt cele expres prevăzute de lege, putând fi completate şi cu alte obligaţii, stabilite prin fişa postului, întocmită ca anexă la contractul în baza căruia acesta activează.

În conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 230/2007 cu privire la înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi a HG 1588/2007 privind normele de aplicare a Legii 230/2007, administratorul trebuie să fie atestat de către primar. Administratorul trebuie să acţioneze în îndeplinirea atribuţiilor ca un bun manager, să activeze cu profesionalism, doar în interesul membrilor  asociaţiei.

Administratorii au obligaţia să gestioneze bunurile materiale şi fondurile băneşti în mod corespunzător, având obligaţia să aducă la cunoştinţa locatarilor, prin afişare la loc vizibil, despre modul în care au fost stabilite cheltuielile curente. De asemenea, ei trebuie să fie permanent în măsură să justifice modul cum gestionează banii şi bunurile asociaţiei.

O altă obligaţie este aceea de a îndeplini formalităţile necesare pentru încheierea contractelor cu furnizorii de servicii, pentru exploatarea şi întreţinerea clădirii, cât şi de a urmări derularea şi realizarea acestor contracte. De asemenea, trebuie să urmărească modul în care personalul angajat pentru diverse activităţi gospodăreşti îşi îndeplineşte obligaţiile.

Răspunderea civilă şi penală

Administratorii trebuie să se asigure de efectuarea eficientă a lucrărilor de întreţinere şi reparaţii ale elementelor proprietăţii comune, să verifice contractele de închiriere dintre asociaţia de proprietari şi persoanele fizice sau juridice care folosesc spaţii din proprietatea comună.

Pentru protejarea intereselor proprietarilor, dar şi pe cele ale asociaţiei împotriva riscurilor aferente activităţii de administrare, administratorii pot încheia poliţe de asigurare de răspundere civilă profesională.

În vederea stabilirii modalităţii de ţinere a evidenţelor financiar contabile ale asociaţiei de proprietari, consiliile locale exercită controlul asupra activităţii financiar-contabile din cadrul asociaţiilor de proprietari.

În cazul în care administratorul săvârşeşte fapte prin care încalcă dispoziţiile legale, acesta poate răspunde contravenţional, putând fi obligat la plata unei amenzi, pentru neîndeplinirea obligaţiilor ce îi revin. Aplicarea acestor sancţiuni se face de către persoanele împuternicite de Inspectoratul de Stat in Construcţii şi de Ministerul Administraţiei şi Internelor, de primari sau de împuterniciţii acestora.

De asemenea, administratorii pot răspunde civil, putând fi obligaţi la plata pagubelor cauzate în cazul în care-i prejudiciază pe locatari.

În cazul în care administratorii se fac vinovaţi de săvârşirea infracţiunii de delapidare, prin însuşirea şi/sau folosirea de bani, valori ori alte bunuri administrate, aceştia pot fi traşi la răspundere din punct de vedere penal.

Citit 8513 ori Ultima modificare Marți, 06 Februarie 2018 17:40

5 comentarii

  • postat de Moraru Liliana Miercuri, 14 Februarie 2018 09:31 188.26.124.*** Link la comentariu
    1
    4

    Administratorii ,in special cele de sex feminine nu fac nimic decat incaseaza bani.Eu am ajuns sa platesc doar lumina de pe casa scarii ,care in luna decembrie a fost de 3 milioane la o scara de bloc( 4 becuri),femeia de serviciu care face curat cand vrea,si salariul administratorei.Pentru ce ,.....
    Am o intrebare: daca vreau sa ma retrag din asociatie cum o pot face?
    Va rog frumos

    Raportează
  • postat de Prof.univ.dr. Dumitru Tiutiuca Joi, 08 Februarie 2018 11:04 92.83.34.*** Link la comentariu
    2
    12

    Foarte bine că ați abordat o astfel de chestiune gravă, nu numai a Galațiului.Vă pot pune la dispoziție materiale de corespondență cu Primăria Galați, serviciul relații cu A.P., care dovedesc că, de cîțiva ani, ”mă lupt” cu superficialitatea, incompetența și birocrația bine plătită a acestora pentru rezolvarea ilegalităților, conform legii 230/2007, la Asociația 108 Galați. Mulțumesc anticipat.

    Raportează
  • postat de Dorel Visan Miercuri, 07 Februarie 2018 15:27 188.173.203.*** Link la comentariu
    2
    20

    Odata cu revoluția fiscală, cresterile salariale ale administratorilor fac sa creasca intretinerea, desi acestia nu fac absolut nimic pentru confortul proprietarilor, se multumesc doar sa incaseze banii. Cred ca primariile ar trebui macar odata pe an sa controleze activitatea acestora. Nu stiu daca nu e cazul ca aceste asociatii sa se desfiinteze, avand in vedere lipsa lor de activitate, si rolul lor sa fie luat de departamentele specializate ale primariei, ca tot au sute de angajati.

    Raportează
  • postat de Terente Miercuri, 07 Februarie 2018 11:00 81.12.149.*** Link la comentariu
    3
    23

    Majoritatea Administratorilor de A.P. nu fac altceva decat sa incaseze banii de la proprietari si sa imparta cheltuielile, mai ales daca sunt femei.
    Ca sa se bage prin subsoluri la constatarea defectiunilor sau sa se urce pe blocuri pentru controlul anumitor lucrari, nici vorba!
    Legea si Primaria sunt responsabile pentru modul cum face pregatirea acestor functii si mai ales pentru modul cum verifica si se implica in coordonarea acestor Asociatii din oras!

    Raportează
  • postat de Tureltan Miercuri, 07 Februarie 2018 07:36 95.76.2.*** Link la comentariu
    2
    24

    D-na avocat cu zambet larg, nu va suparati , va rog. Ma opresc asupra unei fraze ce se refera la controlul consiliilor locale asupra evidentel financiar contabile tinute de administratorii asociatiilor. Intrucat, cei mai multi proprietari se plang de incarcari la plata si de inexistenta rapoartelor semestriale asupra veniturilor si cheltuielilor asociatiilor, ati avut curiozitatea sa intrebati la Primarie daca la Serviciul de specialitate este vreun contabil angajat, daca in ultimul an a facut vreun control la cererea proprietarilor sau din oficiu ,asa cum zice Legea 230/ 2007 actualizata in 2015 si mai apoi?

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.