Atribuţiile preşedintelui asociaţiei de proprietari

Atribuţiile preşedintelui asociaţiei de proprietari
Evaluaţi acest articol
(21 voturi)

Preşedintele asociaţiei de proprietari (denumită în cele ce urmează asociaţie) are atribuţii referitoare la executarea hotărârilor adunării generale a proprietarilor. Preşedintele are o serie de atribuţii comune cu cele ale Comitetului Executiv. Acesta are obligaţia ca, împreună cu membrii Comitetului Executiv, să convoace Adunarea Generală a proprietarilor în mod obligatoriu cel puţin o dată pe an în primul trimestru. În acest sens pregăteşte agenda ce urmează a fi discutată în cadrul Adunărilor Generale.

Preşedintele se ocupă de alegerea administratorului blocului, a altor angajaţi sau prestatori, fiind răspunzător de angajările şi demiterile pe care le face.

Duce la îndeplinire hotărârile asociaţiei şi se asigură de respectarea de către asociaţie a prevederilor legale, dar şi de respectarea acordului de voinţă al asociaţiei, aşa cum a fost exprimat prin statutul şi acordul de asociere.

În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele îşi poate asuma obligaţii în nume propriu sau în numele proprietarilor însă numai în ceea ce priveşte interesul clădirii. În acest sens poate emite decizii în baza regulamentelor adoptate pentru a aplica hotărârile asociaţiei şi pentru a reglementa aspectele legate de părţile imobilului aflate  în proprietate comună.

Preşedintele asociaţiei stabileşte bugetul de venituri şi cheltuieli, supraveghează plăţile şi încasările dar şi desfăşurarea activităţilor în cadrul asociaţiei. Tot el stabileşte sistemul propriu de penalizări al asociaţiei în privinţa restanţelor.

Acolo unde este cazul, preşedintele are în sarcină iniţierea sau reprezentarea intereselor asociaţiei în justiţie.

Obligaţii personale

Pe lângă atribuţiile de mai sus, preşedintele are şi un anumit număr de obligaţii personale în îndeplinirea funcţiei, ceea ce înseamnă că răspunderea sa este deplină în privinţa executării lor. În acest sens, în cazul unui vot paritar, decide în favoarea uneia dintre poziţiile exprimate în cazul hotărârilor adunării generale.

În baza atribuţiilor personale poate numi temporar un vicepreşedinte dintre membrii Comitetului Executiv căruia să îi poată delega atribuţiile sale şi se ocupă de convocarea Comitetului Executiv.

În cazul formulării de către proprietari a unor contestaţii de plată referitoare la calculul contribuţiei la cheltuielile asociaţiei de proprietari, acesta are obligaţia de a răspunde în termen de şapte zile.

Preşedintele este cel care păstrează şi utilizează în mod exclusiv ştampila asociaţiei. Tot el se ocupă să înscrie şi să radieze din registrul de publicitate imobiliară privilegiul Asociaţiei de Proprietari.

Preşedintele Asociaţiei are alături de Administrator o obligaţie principală constând în semnarea adeverinţei necesare pentru orice act de înstrăinare efectuat de un proprietar, prin care se face dovada achitării la zi a cotelor de contribuţie.

Pe lângă atribuţiile mai sus arătate, preşedintele poate, prin hotărârea Adunării Generale, să aibă şi alte atribuţii decât cele prevăzute de lege, însă doar cu respectarea cadrului legislativ. 

În funcţie de normele legale încălcate preşedintele răspunde solidar cu Comitetul executiv sau personal. Neîndeplinirea atribuţiilor de către preşedinte este considerată contravenţie şi  se sancţionează cu o amendă.

Şi în cazul Preşedintelui orice încălcare a legii în îndeplinirea atribuţiilor care are caracter penal poate fi sancţionată din acest punct de vedere.

Citit 30105 ori Ultima modificare Marți, 13 Februarie 2018 19:30

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.