Potrivit studiului unei românce, un celebru tablou de Rubens ar fi fals

Potrivit studiului unei românce, un celebru tablou de Rubens ar fi fals
Lucrarea crezută acum a fi un fals, lovitură pentru National Gallery
Evaluaţi acest articol
(6 voturi)

Una dintre pânzele-vedetă ale National Gallery din Londra, „Samson si Dalila”, pictură atribuită lui Peter Paul Rubens, cumpărată în 1980 la un preţ record pentru vremurile respective, 2,5 milioane de lire sterline) echivalentul a 6,6 milioane de lire sterline astăzi), este, cel mai probabil, un fals, potrivit unui studiu efectuat recent de o româncă, dr. Carina Popovici, fondatoarea "Art recognition", despre care autoarea a vorbit în interviuri acordate celebrelor publicaţii "The Observer" şi "The Guardian".

Pictura de la National Gallery este o scenă biblică din Vechiul Testament, cu eroul Samson, aşezat cu capul în poala iubitei Dalila, care l-a păcălit să îi dezvăluie că puterea lui divină stă în părul netuns. Când Samson adoarme, Dalila şi complicele ei îi taie o şuviţă din păr, lăsându-l fără puteri supraomeneşti, la cheremul soldaţilor care îl aşteaptă la uşă. Deşi criticii de artă s-au îndoit de multe ori de autenticitatea lucrării în chestiune, National Gallery a promovat-o ca pe una dintre bijuteriile colecţiei sale permanente, pentru a-i creşte valoarea. Dacă ar fi fost vândută drept un Rubens, lucrarea ar fi putut valora acum circa 100 de milioane de euro, depăşind recordul stabilit de „Masacrul inocenţilor”, vândută în 2002 cu 49,5 milioane de lire sterline.

Din păcate, studiul efectuat recent de dr. Carina Popovici, de origine din Turnu Măgurele, România, a concluzionat că există 91 la sută şanse ca tabloul să fie un fals.

Metoda folosită de dr. Popovici este o tehnologie nouă, care implică deep learning şi folosirea inteligenţei artificiale (AI). Sistemele AI sunt programate să creeze metode şi şabloane de identificare ale stilurilor specifice unui artist, fie că e vorba de muzică, pictură, film sau artă digitală.

Pasionată de AI şi de artă, a perfectat o nouă metodă de analiză  

De origine din Turnu Măgurele, dr. Carina Popovici şi-a luat licenţa şi masterul în Fizică la Universitatea din Bucureşti, devenind apoi doctor la Universitatea din Tuebingen, Germania (una dintre cele mai vechi universităţi din Europa, care a dat 11 laureaţi Nobel). S-a stabilit lângă Zurich, Elveţia şi, pasionată de lumea artei şi dezvoltarea AI, a fondat, în 2018, „Art Recognition”, o companie care analizează şi autentifică lucrări de artă cu ajutorul AI, având peste 400 de proiecte în portofoliu, realizate pentru 50 de colecţionari, vânzători şi galerii de artă, precum şi o casă de licitaţii.

Fondatoarea "Art Recognition" a vorbit despre concluziile studiului asupra operei "Samson şi Dalila" în interviuri acordate recent publicaţiilor "The Observer" şi "The Guardian", spunând că: „Rezultatele sunt uimitoare. Algoritmul ne oferă o probabilitate de 91 la sută a faptului că opera de artă nu este autentică.”

Raportul publicat de dr. Carina Popovici şi "Art Recognition" dezvăluie că au fost comparate 148 de tablouri pictate de Rubens, rezultatul obţinut reprezentând una dintre cele mai ridicate probabilităţi obţinute dintre toate analizele făcute asupra tablourilor, de la fondarea companiei: „Sistemul AI evaluează că  Samson şi Dalila nu este o lucrare de Rubens cu o probabilitate de 91,78%.” O altă lucrare atribuită tot lui Rubens şi deţinută tot de National Gallery, „O vedere din Het Steen, dis de dimineaţă”, a rezultat în urma analizei ca aparţinând maestrului flamand cu o probabilitate de 98,76%.

Popovici a adăugat, referitor la rezultatul obţinut pentru "Samson şi Dalila": „Am fost atât de şocată. Am repetat analiza pentru a ne asigura că nu facem o greşeală, iar rezultatul a fost de fiecare dată acelaşi. Fiecare colţ, fiecare pătrat a rezultat drept fals, cu o probabilitate mai mare de 90%.”

Lucrarea ar fi de fapt o copie a unui Rubens pierdut

De-a lungul timpului, istoricii de artă au susţinut că tabloul este, de fapt, o copie a unui tablou de Rubens pictat între 1608 şi 1609 pentru Nicolaas Rockox, un mecena din Antwerp. Lucrarea a dispărut după moartea lui Rubens, în 1640. A reapărut în Paris în 1929, fiind atribuită lui Gerrit van Honthorst. Ulterior, a fost autentificată de Ludwig Burchard, un expert în Rubens despre care s-a constatat în anii ’60, după moartea lui, că atribuise greşit cel puţin 60 de falsuri după Rubens, acordându-le certificate de autenticitate pentru a fi valorificate. În legătură cu analiza efectuată de dr. Carina Popovici şi "Art Recognition", un reprezentant al National Gallery a declarat: „Muzeul ia mereu la cunoştinţă noile descoperiri. Aşteptăm publicarea raportului în întregime, ca să putem analiza cum trebuie orice dovadă. Până atunci, nu putem comenta pe marginea acestui subiect.”

În foto de mai jos, o altă copie a lucrării originale, probabil pierdută

Citit 727 ori Ultima modificare Sâmbătă, 11 Decembrie 2021 03:00

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.