Ministerul Educației pregătește o premieră pentru învățământul preuniversitar din România: un ghid oficial de utilizare a inteligenței artificiale (IA), care urmează să fie lansat în cel mult două săptămâni.
Anunțul a fost făcut de ministrul Educației, Daniel David, joi, în direct la Digi24.
Documentul le va explica profesorilor și elevilor cum pot folosi IA ca sprijin real în procesul educațional, fără ca aceasta să diminueze efortul personal sau capacitatea de gândire critică.
„Ghidul va arăta cum poate fi folosită inteligența artificială astfel încât să fie un plus, nu un minus”, a subliniat ministrul.
Decizia vine într-un context în care tehnologia devine o prezență tot mai constantă în activitatea elevilor, iar preocupările legate de efectele sale cresc. Un raport recent realizat în Marea Britanie arată că doar 2% dintre elevi nu folosesc deloc inteligența artificială, ceea ce confirmă amploarea fenomenului.
Daniel David a salutat însă faptul că tinerii conștientizează riscurile. „Este extraordinar de bine că există o conștientizare a acestei probleme venită din partea elevilor. Noi avertizăm asupra acestui lucru de mai mulți ani. Profesorii sunt conștienți de acest lucru. Dar este o situație problematizată chiar de către elevi, ceea ce este un lucru extraordinar de bun”, a declarat ministrul.
El a precizat că tehnologia „nu este bună sau rea în sine”, ci devine utilă în funcție de modul în care este folosită. În România există deja ghiduri similare pentru mediul universitar, însă noul document se va adresa elevilor și profesorilor din preuniversitar, oferind reguli clare și recomandări practice pentru utilizarea responsabilă a inteligenței artificiale în procesul de învățare.