Filmele care concurează pentru Palme d'Or 2022. Printre competitori, patru foști câștigători la Cannes

Filmele care concurează pentru Palme d'Or 2022. Printre competitori, patru foști câștigători la Cannes
Festivalul va începe, anul acesta, pe 17 mai
Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

În perioada pandemiei, niciun festival de film nu a avut de suferit precum cel de la Cannes, care a fost nevoit să își anuleze ediția 2020 și să schimbe data festivalului din 2021 pentru una din vară. Însă, acum, acest important eveniment al cinematografului de artă internațional revine în forță, cu cea de-a 75-a ediție. Recent, au fost anunțate filmele selecționate anul acesta, iar România este reprezentată în principala secțiune competițională de Cristian Mungiu, care concurează pentru Palme d'Or cu filmul ”R.M.N.”, iar în secțiunea Un Certain Regard România e reprezentată de ”Metronom”, debutul în lungmetraj al lui Alexandru Belc, regizorul documentarului ”Cinema, mon amour”.

Deși pandemia încă nu s-a încheiat și numeroase țări trăiesc o nouă creștere a infecțiilor de COVID-19, delegatul general al Festivalului, Thierry Frémaux, a afirmat că „peisajul cinematografului global începe să își revină, și acest an marchează o întoarcere la o stare de aproximativă normalitate”.

Anul acesta, în competiție sunt patru foști câștigători ai Palme d'Or. Regizorul român Cristian Mungiu a câștigat Premiul de la Cannes în 2007, cu thriller-ul cu nuanțe naturaliste „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” și, de-a lungul timpului, a revenit cu filme la fel de dure și de grave, care vorbesc despre lupta de clasă și despre forțele care constrâng oamenii, scrie publicația Variety, citată de cinemagia.ro.

Acum vine cu filmul „R.M.N.”, la cinci ani după succesul lui „Bacalaureat”. Noul film îl are ca personaj pe un bărbat care se întoarce, de Crăciun, în satul său și descoperă comunitatea afectată de ura împotriva imigranților. Să ne așteptăm la o perspectivă dură asupra unei probleme de nivel global.

Un alt fost laureat, Ruben Östlund, se întoarce la festival, anul acesta, după ce satira la adresa lumii artei, „The Square”, a câștigat premiul cel mare în 2017. Există o puternică impresie favorabilă legată de primul său film în engleză, „Triangle of Sadness”, în care Woody Harrelson este un marinar cu vederi de stânga, căpitan pe iaht de lux, și care astfel ajunge izolat pe o insulă pustie cu un cuplu tânăr și bogat (Charlbi Dean și Harris Dickinson). Filmele lui Östlund sunt de fiecare dată perspective dure asupra unor societăți disfuncționale, și se pare că nici ultimul nu va face excepție.

Japonezul Hirokazu Koreeda a câștigat Premiul în 2018 pentru „Shoplifters”, nominalizat și la Oscar, înainte de a face un film cu producție internațională, „La vérité”, cu actori din Statele Unite și din Franța. Acum revine la Cannes cu „Broker”, povestea „cutiilor cu bebeluși” care le permit părinților să își abandoneze copiii nedoriți. Premisa sugerează o întoarcere la tematica familiilor disfuncționale din „Shoplifters” sau „Așa tată, așa fiu”, scrie IndieWire, potrivit cinemagia.ro. Acestea, precum și alte filme ale lui Koreeda, au avut succes la Cannes, de-a lungul anilor.

În cele din urmă, dintre premiații cu Palme d'Or care se întorc anul acesta la Cannes, în principala secțiune competițională, sunt frații Dardenne. Cea mai recentă dramă neorealistă a fraților Dardenne, Jean-Pierre și Luc, (ce se numără printre puținii regizori care au câștigat Palme d'Or pentru două filme - „Rosetta” și „L'enfant”), se numește ”Tori and Lokita”; cei doi regizori surprind criza imigranților cu povestea unor tineri refugiați care își găsesc un cămin nesigur într-o țară europeană. Frații Dardenne nu reușesc întotdeauna să domine evenimentul de la Cannes, însă Festivalul se bucură întotdeauna de filmele lor sincere, comentează publicația Variety.

Fremaux a confirmat și premiera lui „Top Gun: Maverick”, alături de celebrarea lui Tom Cruise, în cea de-a doua zi a festivalului, care urmează să se desfășoare între 17 și 28 mai. Festivalul așteaptă „Top Gun: Maverick” de doi ani, încă de la ediția anulată din 2020. „Elvis” al lui Baz Luhrmann era încă, pe atunci, în faza de producție, pe când Tom Hanks, care juca rolul managerului lui Elvis, a devenit unul dintre primele staruri care a făcut COVID-19. Totuși, biografia semnată de Baz Luhrmann a ajuns la timp la finish pentru a se bucura de propria premieră în afara competiției de la Cannes. Și George Miller, un obișnuit al Festivalului, se va întoarce la Cannes, acolo unde „Mad Max: Fury Road” a avut prima proiecție în 2015 și unde, mai târziu, Miller conducea juriul. Mult-așteptatul său film, drama fantastică „Three Thousand Years of Longing”, vine la Cannes cu actorii din rolurile principale, Idris Elba și Tilda Swinton.

Deocamdată, componența juriului rămâne un mister. Există speculații cu privire la Penélope Cruz, sau poate la regizorul iranian Asghar Farhadi, cu toate că acuzațiile de plagiat la adresa acestuia ar putea să întârzie procesul, scrie IndieWire. Totuși, Festivalul a dezvăluit și o alegere surprinzătoare, „Z (comme Z)”, o comedie zombie a lui Michel Hazanavicius, un obișnuit al Festivalului, al cărui film „The Artist” a fost un succes în 2011.

Citit 760 ori Ultima modificare Duminică, 24 Aprilie 2022 12:36

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.