Bijuterii auto din Galaţi, vedete la Bucureşti (FOTO)

Bijuterii auto din Galaţi, vedete la Bucureşti (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Două bijuterii ale tehnicii auto de la începutul secolului al XX-lea – „otomobilul” Ego 4/14 din Tecuci şi „trăsurica” din lemn cu motor într‑un cilindru, producţie fraţuzească ‑ marca De Dion‑Bouton din Galaţi, pot fi admirate în cadrul micro-expoziţiei „Auto 1900”, organizată de Muzeul Naţional de Istorie a României din Bucureşti pentru a marca împlinirea celor 552 de ani ai Capitalei. Remarcabil este faptul că expoziţia cuprinde patru automobile datând de la începutul secolului al XX-lea, aduse de la mai multe instituţii muzeale din ţară, dintre care două din judeţul nostru. Pentru ambele automobile retro este prima expoziţie naţională la care participă, dar atât primarul Tecuciului, Eduard Finkelstain, cât şi directorul Muzeului de Istorie din Galaţi, Cristian Căldăraru, speră ca maşinile de epocă să aibă parte cât mai des de asemenea evenimente. Mai mult, directorul Căldăraru a pregătit deja terenul pentru ca la vară expoziţia cu cele patru autoturisme de epocă să vină în oraş pentru a putea fi admirată de toţi gălăţenii.

Istorie de patru roţi

Despre această minune a tehnicii din 1924, „otomobilul” Ego 4/14 din Tecuci şi despre cel care a fost salvatorul său, inginerul Gabriel Jelea, am mai scris în „Viaţa liberă”. O fabrică de avioane, între cele două războaie mondiale, a făcut în serie limitată, câteva maşini de curse, printre care şi pe Ego 4/14. Azi, din acest model de cabriolet mai trăiesc doar două, una în Germania, cealaltă la Tecuci. Ego înseamnă "eu" în latină. Maşina a fost donată Muzeului Mixt Tecuci de colonelul Petraşcu. Prima tentativă de reparare a maşinii a fost prin anii ’80, la Întreprinderea de Reparaţii Auto (IRA) din Tecuci. Când maşina era aproape gata, s-au găsit nişte cartuşe în ea. Securitatea a demontat-o bucăţi-bucăţele. Ajunsă într-o stare jalnică, descompletată, cu roţile scoase şi copertina putrezită, maşina a fost transformată dintr-o epavă într-o splendoare de către inginerul Jelea pentru a putea fi folosită în filmul lui Nae Caramfil „Restul e tăcere”. Cristian Comeagă, proprietarul firmei Domino Film, a sponsorizat cu peste 12.000 de euro componentele necesare.

Bunica a fost… trăsură

Cel mai „bătrân” dintre confraţii lui cu motor este un automobil De Dion- Bouton, datând de prin anul 1898, care constituie, după cum ne-a mărturisit directorul Cristian Căldăraru, una dintre piesele de rezistenţă ale Muzeului de Istorie din Galaţi, fiind expus în sala dedicată ştiinţei şi tehnicii de la Casa Cuza.

„Automobilul este derivat din triciclul apărut în anul 1894, având o caroserie neacoperită, din lemn de frasin, seamănă mai mult cu o trăsură, are trei viteze pentru mersul înainte şi una pentru mersul înapoi iar sistemul de lumini este compus din două faruri cu flacără, alimentate cu acetilenă de la un generator”, îl descrie Muzeul de Istorie din Bucureşti.

Expoziţia organizată de Muzeul de Istorie din Bucureşti este deschisă până la sfârşitul anului 2011.

Citit 2101 ori Ultima modificare Luni, 05 Decembrie 2011 23:13

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.