PREMIERĂ MONDIALĂ: Chinezii au modificat genetic embrioni umani

Cercetătorii chinezi au modificat, în premieră mondială, genomul unor embrioni umani, potrivit unui studiu publicat în revista online Protein & Cell, care confirmă zvonurile că astfel de experimente au avut loc şi care a provocat o dezbatere legată de implicaţiile etice, informează nature.com.

Potrivit articolului din Protein & Cell, savanţii chinezi conduşi de Junjiu Huang, cercetător în domeniul genetic la Universitatea Sun Yat-sen din Guangzhou, au încercat să prevină îngrijorările de ordin etic utilizând embrioni "non-viabili", care nu pot duce la naşterea unei persoane. Embrionii au fost obţinuţi de la clinici chineze de fertilitate. Savanţii au încercat să modifice gena responsabilă pentru talasemie (β-thalassaemia), o maladie a sângelui, potenţial mortală, folosind o tehnică de modificare genetică numită CRISPR/Cas9. Oamenii de ştiinţă au spus că rezultatele au indicat prezenţa unor obstacole majore în calea utilizării metodei în aplicaţii medicale.

"Cred că acesta este primul raport referitor la aplicarea tehnicii CRISPR/Cas9 în cazul embrionilor umani înainte de momentul implantării în uter, iar un astfel de studiu este o piatră de hotar, dar şi o adevărată pildă", a spus George Daley, biolog specializat în domeniul celulelor suşă în cadrul Harvard Medical School din Boston, Massachusetts. "Studiul (chinezilor - n.r.) ar trebui să fie un avertisment clar pentru orice medic care crede că tehnologia este gata de testare pentru eradicarea genelor cauzatoare de maladii", a mai spus Daley.

Unele voci spun că modificarea genetică a embrionilor ar putea avea un viitor luminos pentru că ar putea eradica boli genetice devastatoare, înainte de naşterea copilului. Alte voci susţin că astfel de cercetări depăşesc o limită etică: mai mulţi cercetători au avertizat, în cadrul revistei Nature, în luna martie, că, din cauză că modificările genetice aduse embrionilor, pot fi moştenite de urmaşii acestora, ar putea avea un efect impredictibil asupra generaţiilor următoare. Savanţii şi-au exprimat îngrijorarea şi referitor la faptul că orice studiu despre modificarea genetică efectuat asupra embrionilor umani ar putea să deschidă un drum fără întoarcere către utilizarea nesigură şi neetică a acestor tehnici.

Lucrarea publicată de echipa lui Huang pare să determine redeschiderea dezbaterii privind modificarea genetică a embrionilor umani, existând deja informaţii despre alte echipe de cercetători din China care efectuează experimente pe embrioni umani, potrivit Nature.

Gena problematică

Tehnica utilizată de echipa condusă de Huang presupune injectarea în embrion a complexului de enzime CRISPR/Cas9, care duce la formarea de noi legături şi la desfacerea altora, în cadrul ADN-ului, în anumite regiuni cromozomiale.

Enzimele pot fi programate să ţintească o anumită genă problematică, ce este astfel înlocuită sau reparată cu ajutorul unei alte molecule, introdusă simultan cu enzimele. Sistemul este binecunoscut în cazul celulelor umane adulte şi al embrionilor de animale, dar până în prezent nu au existat lucrări publicate referitor la utilizarea sa în cazul embrionilor umani.

Hunag şi colegii săi au vrut să vadă dacă procedura ar putea înlocui o genă în cazul unui embrion uman alcătuit dintr-o singură celulă fertilizată. În principiu, toate celulele produse pe măsură ce embrionul se dezvoltă ar conţine astfel gena reparată. Embrionii pe care îi obţinuseră de la clinicile de fertilitate fuseseră creaţi pentru a fi utilizaţi în cadrul fertilizărilor in vitro, dar aveau un set în plus de cromozomi, pentru că ovulele fuseseră fertilizate de doi spermatozoizi, lucru ce împiedică dezvoltarea embrionilor încât să ducă la naşterea unui bebeluş, deşi aceşti embrioni trec prin primele stadii de dezvoltare.

Sursa: descopera.ro