Evaluaţi acest articol
(18 voturi)
Fii primul care postează comentarii!

Într-un oraş în care a te deplasa cu maşina ar putea însemna să rămâi blocat în trafic, iar a te deplasa cu autobuzul - să mori de claustrofobie, lipsă de aer şi mirosuri insuportabile, bicicleta ar fi putut rămâne singurul mijloc de transport care să te ferească de ambuteiaje şi de mirosurile nedorite ale celorlalţi. Cu toate astea, în Galaţiul european al lui 2019, ca să te deplasezi cu bicicleta prin oraş, îţi trebuie o doză considerabilă de curaj, dar şi de nebunie, întrucât în ruleta rusească a traficului gălăţean nu se poate şti dacă ajungi la destinaţie întreg.

Şoferi sfidători care nu dau doi bani pe biciclistul participant la trafic, conducători auto nepăsători şi neatenţi, incapabili de a semnaliza corespunzător şi a se asigura. Maşini parcate neregulamentar pe banda întâi de mers ori lăsate pe avarie, autoturisme care invadează pistele destinate bicicliştilor sau strivesc sub roţi separatoarele de trafic. Piste insuficiente, care se termină brusc sau sunt amenajate în bătaie de joc, piste pline de obstacole, piste neîntreţinute corespunzător ori care sunt ocupate de pietoni! Toate aceste realităţi pun la încercare nervii, echilibrul şi siguranţa persoanei care ţine să se deplaseze prin Galaţi pe două roţi.

Un Galaţi care îşi doreşte un „Sistem Alternativ de Mobilitate Urbană Utilizând Staţii Automate de închiriere a bicicletelor – Galaţi Velocity”. Un proiect în valoare de peste 13 milioane de lei, depus de Primărie pentru finanţare europeană şi aflat, în prezent, în evaluare. Până când gălăţenii vor avea acces la cele 370 de biciclete pe care Primăria îşi doreşte să le pună la dispoziţie în sistem ”bike sharing” am fost curioşi să aflăm cât de prietenos este în prezent oraşul cu cei care au deja bicicletă.

Sesizare primită la redacţie

„Pistele de biciclete nu sunt legate între ele, astfel că, legal, trebuie să fluctuezi când pe pista din zona pietonală, când pe carosabil. În cazul câtorva piste trebuie refăcută de limitarea cu vopsea galbenă, în cazul altora, toaletaţi copacii de pe margine, întrucât unele crengi crescute încurcă circulaţia în limitele firescului. Pe Faleză, jos, unde sunt două piste dedicate rolelor şi bicicletelor, suprafaţa de rulare este una periculoasă, cu gropi, ciment degradat, capace de canalizare şi multe altele”, a fost sesizarea primită pe adresa redacţiei de la Silviu Balaban, elev în an terminal la un liceu din Galaţi.

Ce am întrebat la Primărie

Pornind de la cele semnalate de Silviu, am solicitat Primăriei Galaţi, în baza liberului acces la informaţiile de interes public, următoarele date: lungimea totală a pistelor special amenajate pentru biciclişti în municipiul Galaţi şi axele pe care bicicliştii se pot deplasa parcurgând pistele special amenajate în municipiul Galaţi. De asemenea, am întrebat ce soluţii există pentru înlăturarea obstacolelor (stâlpi, canalizări) de pe pistele de biciclete, dar şi pentru situaţiile în care trotuarele înguste sunt ocupate în întregime de pistele destinate bicicliştilor cum este de pildă, strada Frunzei. Iar la final, ne-am interesat care sunt străzile unde, în perioada următoare, vor fi amenajate noi piste pentru biciclete.

Ce ni s-a răspuns

„Lungimea totală a pistelor special amenajate pentru biciclişti în municipiul Galaţi este de aproximativ 20 km. Pistele pentru biciclişti au fost realizate conform proiectelor de modernizare a străzilor situate pe diverse locaţii din municipiul Galaţi. La constatarea unor obstacole pe pistele pentru biciclişti se va proceda în sensul înlăturării sau ocolirii acestora. Pistele pentru biciclişti au fost realizate respectând condiţiile de la faţa locului”, ne-a comunicat Primăria Galaţi.

Conform obiectivelor de investiţii, în perioada următoare, pe străzile modernizate Siderurgiştilor şi 1 Decembrie 1918 se vor realiza şi piste pentru biciclişti.

Iată şi lista arterelor pe care, conform administraţiei locale sunt amenajate piste pentru biciclişti în municipiul Galaţi: bulevardul Marii Uniri (între Fructul Soarelui şi Parc Viva), Faleza Inferioară, strada Regiment 11 Siret, strada Brăilei (între Regiment 11 Siret şi bulevardul George Coşbuc şi, respectiv, între bulevardul Dunărea şi strada Frunzei pe ambele trotuare), strada Basarabiei (între Coşbuc şi Siderurgiştilor), strada Oţelarilor (între Brăilei şi Stadionului), strada Stadionului, strada Frunzei, strada Gheorghe Asachi, strada Anghel Saligny, bulevardul Galaţi (între bulevardul Dunărea şi sensul giratoriu de la Universitatea „Danubius” pe partea dreaptă două sensuri) şi strada Tecuci (între 1 Decembrie 1918 şi Traian).

Realitatea de la faţa locului

Pe Bulevardul Marii Uniri, pista, la fel ca trotuarul pe care e desenată, este afectată de surpări sau denivelări, motiv pentru care bicicliştii preferă, uneori, să se deplaseze pe carosabil.

Pe Faleza Inferioară, ce-a mai rămas din pista pentru biciclete este o zonă riscant de îngustă, pe alocuri ruptă, plină de gropi, de fisuri şi crăpături, aproape impracticabilă pe două roţi, folosită mai degrabă pentru promenadă. Nu-i de mirare că bicicliştii preferă să circule pe pista de role sau pe zona pietonală!

Pe artere modernizate cu fonduri europene ca Basarabiei, Oţelarilor, Stadionului, Frunzei şi Asachi, "piste" înseamnă, de fapt, două dungi strâmbe, trasate cu galben pe trotuar, care, între timp, s-au şters. Pe Basarabiei, pista se termină brusc, odată cu trotuarul. Pe Frunzei, întregul trotuar e ocupat de o pseudo-pistă atât de îngustă încât, pe alocuri n-a mai încăput şi cea de-a doua dungă de vopsea. O pistă cu obstacole precum stâlpi, trepte sau rampe de acces auto. Glumă proastă, plătită cu bani europeni!

Piste cât de cât decente sunt cele amenajate pe strada Tecuci, pe bulevardul Galaţi sau pe strada Brăilei, zona cartierului Dunărea. Din păcate, o bună porţiune din pista din Micro 19 este acum distrusă de lucrările executate de Apă Canal.

Ce-ar dori bicicliştii

Împătimiţii mersului pe două roţi reclamă nu doar problema drumurilor impracticabile, ci şi lipsa pistelor pentru bicicliști pe unele bulevarde pe care existența lor ar fi fost imperioasă și benefică atât bicicliștilor, cât și șoferilor!

Un bun exemplu în acest sens este cea mai importantă arteră a Galațiului, Brăilei, pe care (exceptând tronsoanele Cartier Dunărea şi Regiment 11 Siret – bulevardul Coşbuc), nu există piste pentru bicicliști, aceștia fiind obligați să se strecoare printre mașini și rugăciuni să scape teferi.

Cu toate acestea, e aproape imposibil să nu circuli pe acest bulevard pentru că, indiferent unde ai locui și unde ai avea locul de muncă, drumul îți e pe acolo, printre șoferi neatenți, autobuze fumegânde și mașini lăsate pe avarie. Prin urmare, nu ne rămâne decât să încheiem cu un sfat general pentru un biciclist: sărută-ți preventiv, la plecarea de acasă, prietena, copilul, amanta, nevasta ori mama, soțul ori pisica și spune-le că-i iubești!

*

În perioada 2016 – 2019 au fost amenajate piste pentru biciclete pe o lungime de 7,5 km pe următoarele artere: strada Brăilei (între Bulevardul Dunărea şi strada Frunzei pe ambele trotuare), Bulevardul Galaţi (între Bulevardul Dunărea şi sensul giratoriu de la Universitatea Danubius pe partea dreaptă, două sensuri), strada Oţelarilor - pe ambele părți între strada Brăilei (zona Dana) și Rondou (Lupul de Mare), strada Tecuci (între 1 Decembrie 1918 şi Traian). Pentru sancționarea conducătorilor auto care parchează pe pistele destinate bicicliștilor pot interveni instituțiile abilitate, respectiv Poliția Locală prin serviciul Rutier și Poliția Română. La constatarea unor obstacole pe pistele pentru bicicliști se va proceda în sensul înlăturării sau ocolirii acestora. Pistele pentru bicicliști au fost realizate respectând condițiile de la fața locului. (Primăria municipiului Galaţi)

Foto: Iulia Kelt și Anca Melinte

Citit 4074 ori Ultima modificare Marți, 03 Septembrie 2019 22:27

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro