Cum s-a ales praful de singura investiţie turistică din Galaţi (FOTO)
Foto: Anca Melinte

Cum s-a ales praful de singura investiţie turistică din Galaţi (FOTO)
Cum arată în prezent portul
Evaluaţi acest articol
(34 voturi)

Din 80 de locuri de acostare, câte erau prevăzute iniţial, au mai rămas în exploatare doar 26. Atunci când partea interioară a arealului portuar este colmatată, iar nivelul Dunării scade, alte aproximativ zece locuri de ancorare rămân pe uscat şi nu mai pot fi folosite. Asta s-a ales în zece ani din Portul de ambarcaţiuni de agrement de la Galaţi, o investiţie de 3.431.492 de lei, realizată cu finanţare de la Ministerul Turismului condus de Elena Udrea. În condiţiile în care, până pe 1 septembrie 2019, veniturile încasate din exploatarea lui se ridică la 23.555 de lei, iar cheltuielile ajung la 102.375 de lei, nu-i de mirare că s-ar dori casarea a aceea ce-a mai rămas din portul de ambarcaţiuni.

Nu mai puţin de 715 lei/lună pentru ambarcaţiuni mari, 502 lei/lună pentru ambarcaţiuni mijlocii şi 327 lei/lună pentru ambarcaţiuni mici. Acestea sunt tarifele fără TVA pe care, conform datelor postate pe site-ul propriu, SC Gospodărire Urbană SRL le practică în prezent pentru Portul de ambarcaţiuni de agrement de la Galaţi. Sau, mai bine spus, pentru ce-a mai rămas din el, după zece ani de existenţă.

Pentru că nu puţini sunt gălăţenii care se plâng că oraşul nu are o infrastructură turistică, vom încerca să vă oferim astăzi povestea singurei investiţii de acest gen din Galaţi.

Născut în vremuri electorale

Prin Hotărârea Guvernului nr. 762 din 1 iulie 2009, semnată de prim-ministrul Emil Boc şi contrasemnată de Ministrul Turismului, Elena Udrea, municipiul Galaţi a primit 2.940.000 de lei pentru „finanţarea proiectelor de investiţii în turism pe anul 2009”. În cazul nostru era vorba despre construcţia unui Port de ambarcaţiuni de agrement.

În dimineaţa duminicii de 25 octombrie 2009, a treia zi a campaniei electorale prezidenţiale, la Galaţi a descins însăşi Elena Udrea, pentru a verifica personal cum decurg lucrările la viitorul port. În aerul umed şi mirosul de canalizare desfundată, ministrul a putut vedea vreo doi muncitori sudând, alene, două ţevi. Tot acolo fusese pusă pe un panou şi planşa investiţiei.

Aşa cum aţi mai putut citi în ziarul „Viaţa liberă”, Portul a fost construit de firma Black Sea Magic SRL Limanu şi a costat 3.431.492 de lei (3.041.751 de lei execuţia şi 389.741 de lei taxe şi avize).

Conform datelor oficiale, recepţia portului s-a făcut pe 29 decembrie 2009, perioada de garanţie fiind de 24 de luni.

În mai 2010, investiţia a fost dată în funcţiune, fiind transmisă în administrarea Serviciului Administrarea Domeniului Public, devenit în acelaşi an SC Gospodărire Urbană SRL. Conform Hotărârii Consiliului Local Galaţi nr. 80 din 2010, „la data finalizării lucrărilor investiţiei “Port ambarcaţiuni de agrement” şi a înregistrării acesteia în evidenţele contabile”, investiţia avea valoarea de 3.431.492,31 de lei”. De asemenea, potrivit datelor de la acea vreme, imediat s-au ocupat 75 din cele 80 de locuri disponibile pe ponton, în condiţiile în care tarifele aprobate de consilierii locali erau mai mari decât la Brăila: 570 lei/lună pentru ambarcaţiuni mari (lungime 12 metri, lăţime 2,40 metri), 400 lei/lună pentru ambarcaţiuni mijlocii (lungime 9 metri, lăţime 2,20 metri) şi 260 lei/lună pentru ambarcaţiuni mici (lungime 6 metri, lăţime 2,20 metri).

Scump şi păgubos

În iunie 2010, „Viaţa liberă” atrăgea atenţia că, în comparaţie cu volumul investiţiei, care s-a cifrat la 800.000 de euro, portul este surprinzător de mic, putând găzdui doar 80 de ambarcaţiuni. Şi concluziona că, „matematic, amenajarea unui singur loc de acostare ar fi costat 10.000 de euro, cât o şalupă mai de Doamne-ajută”! Estimările optimiste arătau că, la încărcare maximă, portul ar putea genera din închirierea locurilor de acostare venituri totale de 30.000 de lei pe lună, adică 240.000 de lei în tot sezonul aprilie-noiembrie. Vise!

Din păcate, în februarie 2012, portul de ambarcaţiuni, abia ieşit din garanţie, a fost grav avariat de îngheţ şi de sloiurile de gheaţă de pe Dunăre. Structurile plutitoare despre care presa scria că au fost aduse din Finlanda şi pasarela de acces, adusă chipurile din Spania, n-au rezistat!

Începutul sfârşitului

Iată ce declară acum, la solicitarea noastră, SC Gospodărire Urbană SRL: „Începând cu anul 2012, obiectivul a suferit deteriorări din cauza efectelor îngheţului şi a deplasării sloiurilor de gheaţă pe fluviul Dunărea. Astfel, o parte dintre coloanele metalice s-au înclinat şi s-au curbat sub acţiunea sloiurilor de gheaţă, ieşind din verticalitate, fiind scoase din aliniament, iar la cealaltă parte s-a slăbit rezistenţa şi siguranţa în exploatare. Deoarece la momentul oportun nu s-au efectuat reparaţiile/ intervenţiile necesare, acest fenomen s-a perpetuat de-a lungul timpului, sub acţiunea valurilor şi a curenţilor de apă, ajungându-se în prezent ca structura plutitoare să fie parţial deteriorată şi deplasată către şenalul navigabil”, se arată în documentul semnat de directorul general al SC Gospodărire Urbană, Dragoş-Lucian Magearu.

Ce s-a mai putut face

„În anii 2013 şi 2016, deoarece structura plutitoare s-a deteriorat iremediabil, riscând ca părţi din acestea să se desprindă, SC Gospodărire Urbană SRL a ajustat cu forţe proprii pontonul, prin înlăturarea din capătul terminal al acestuia a două porţiuni de aproximativ 50 de metri, rămânând în prezent în exploatare aproximativ 160 de metri. Secţiunile rezultate au fost poziţionate lângă pasarela de intrare pe ponton şi asigurate cu sisteme de ancorare. Capătul pontonului a rămas astfel în aval fără piloni de susţinere. Coloanele de susţinere rămase pe aliniamentul pontonului, o parte (şapte bucăţi) sunt instabile şi se înclină de-o parte şi de alta, din cauza slăbirii rezistenţei la bază, şi o altă parte (două bucăţi) s-au înclinat şi sunt acoperite parţial sau în totalitate de apă, prezentând un real pericol în ceea ce priveşte producerea de incidente nedorite pentru ambarcaţiunile care circulă în zonă.

Fingerele laterale desprinse din structura propriu-zisă au fost ridicate şi depozitate, pentru a se evita pierderea acestora”, explică firma care administrează portul de ambarcaţiuni.

Ce-a mai rămas din ce-a fost

Ca urmare a acestei situaţii, numărul de locuri de ancorare a scăzut de la punerea în funcţiune a obiectivului, ajungându-se în prezent ca din 80 de locuri, cât erau prevăzute în investiţia iniţială, să se exploateze doar 26, ne-a transmis SC Gospodărire Urbană. „Partea interioară a arealului portuar este colmatată şi, în momentul în care nivelul apei din fluviul Dunărea scade, aproximativ zece locuri de ancorare rămân pe uscat şi nu mai pot fi folosite”, precizează societatea.

Cheltuieli mari, încasări infime

Conform datelor oficiale, transmise de administrator, în cursul anului 2019 au acostat sau acostează în Portul de ambarcaţiuni de agrement un număr de 24 de ambarcaţiuni, în baza contractelor încheiate. „Veniturile încasate până la data de 1 septembrie 2019 din exploatarea portului de ambarcaţiuni de agrement sunt în sumă de 23.555 de lei, iar până la data de 1 septembrie 2019 suma cheltuită este de 102.375 lei. Costurile de întreţinere a portului în anul 2018 au fost în sumă de 189.180 de lei (venituri - 35.369 lei)”, a mai spus SC Gospodărire Urbană.

Cine e de vină

Neoficial, se spune că locul în care a fost amplasat portul nu este deloc propice, că ar fi trebuit construit într-un golf, ferit de curenţi. Pentru că este un activ care merge pe pierdere, nu îşi susţine nici măcar cheltuielile pe care le necesită cu reparaţii, personal şi paza care trebuie asigurată, SC Gospodărire Urbană a mai încercat, cu forţe proprii, să-i facă mici extinderi, să-i mai îmbunătăţească situaţia. Degeaba!

Mai mult, nici dacă portul a fi funcţional la capacitate maximă, aşa cum a fost prevăzut, se pare că tot nu ar fi acoperite din încasări cheltuielile pe care le impune an de an, mai cu seamă reparaţiile pe care le necesită în mod constant! Aşa că, potrivit datelor noastre, foştii directori ai SC Gospodărire Urbană au făcut demersuri către Primărie pentru casarea portului, care atârnă în balanţa pierderilor societăţii, dar deocamdată nu s-a luat vreo decizie.

Cert este că şi acum, când sezonul nu s-a încheiat, portul de ambarcaţiuni oferă atât de pe mal, cât şi de pe Dunăre, o imagine dezolantă.

Mai facem un port de ambarcaţiuni?

Nu este o glumă! În 2017, Primăria municipiului Galaţi a concesionat, pentru 49 de ani, un teren în suprafaţă totală de 13.056 de metri pătraţi, pentru dezvoltarea a unui port de ambarcaţiuni. Terenul este situat în zona Uzinei de Apă nr. 1, cu acces către Plaja "Dunărea", în dreapta zonei Trecere Bac.

"Galaţi, oraş port la Dunăre, nu a reuşit niciodată să dezvolte un golf de ambarcaţiuni care să aducă plusvaloare oraşului. Municipalitatea nu îşi permite să dezvolte cu fonduri proprii un proiect de o asemenea anvergură, însă, în urma discuţiilor pe care le-am avut cu o serie de investitori privaţi, am constatat că există un mare interes pentru această oportunitate de afaceri. Tocmai de aceea, propun consilierilor locali un proiect care să permită scoaterea la licitaţie pentru concesionarea zonei din dreapta Trecerii bac, cunoscută de mulţi dintre dumneavoastră ca fiind un golfuleţ. Terenul aferent acestei ieşiri la apă este momentan în paragină", anunţa primarul, pe 20 februarie 2017, pe pagina sa de Facebook.

Investiţie promisă de un milion de euro

"Un proiect amplu de modernizare, cu spaţii de petrecere a timpului liber, dar şi un golf de ambarcaţiuni demn de un oraş port la Dunăre. Societatea are la dispoziţie cinci ani pentru finalizarea investiţiei, iar suma estimată este de aproximativ un milion de euro", anunţa Primăria Galaţi pe 14 iulie 2017. Era ziua în care a concesionat terenul din dreapta zonei Trecere bac, în vederea dezvoltării unui port de ambarcaţiuni, firmei SC Marina Danubius SRL. SC Criomec SRL îi era acesteia, la acel moment, terţ susţinător. Iar primarul Ionuţ Pucheanu declara că SC Marina Danubius SRL va plăti o redevenţă de 1.250 de lei pe lună. Şi îi combătea cu asprime pe cei care pronosticau că investiţia de la golf va avea aceeaşi soartă cu cea promisă la Plaja "Dunărea" de fostul concesionar al zonei de agrement, SC Karan Business & Finance SRL.

Deocamdată, din tot ceea ce s-a promis nu se vede nimic, şi, conform explicaţiilor neoficiale, măreaţa investiţie încă se află în faza obţinerii avizelor!

Foto: Anca Melinte, Bogdan Codrescu, Arhiva VL

Foto 1, galerie. Venirea ministrului Elena Udrea. Foto 2. Lucrările la viitorul port de ambarcaţiuni în octombrie 2010. Foto 3. Portul, pe hârtie. Foto 4. Cum arăta Portul de ambarcaţiuni în mai 2010. Foto 5. Portul, distrus de gheţuri.

Citit 49902 ori Ultima modificare Luni, 04 Noiembrie 2019 17:40

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.