Parteneriat public-privat pentru aeroportul de la Galaţi

Parteneriat public-privat pentru aeroportul de la Galaţi

Ministrul Răzvan Cuc, la amplasamentul propus pentru aeroport Anca Melinte
Evaluaţi acest articol
(36 voturi)
22 comentarii

"Se aprobă demararea procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat pentru realizarea proiectului major de investiţii Aeroport internaţional în judeţul Galaţi", prevede proiectul de hotărâre care va fi supus aprobării consilierilor judeţeni în şedinţa de luni, 30 septembrie. În luna mai a acestui an, când a dezvăluit amplasamentul viitorului aeroport, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, declara că se va face o modificare legislativă, şi investiţia va putea fi finanţată prin Fondul Naţional de Dezvoltare şi Investiţii.

Un proiect de hotărâre privind aprobarea oportunităţii proiectului major de investiţii „Aeroport internaţional în judeţul Galaţi”, iniţiat de preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Galaţi, Costel Fotea, va fi supus votului aleşilor la şedinţa ordinară de joi.
Conform proiectului, consilierii judeţeni vor decide „necesitatea şi oportunitatea efectuării studiului de fundamentare şi a studiului de pre-fezabilitate aferente acestui proiect, dar  şi „demararea procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat pentru realizarea proiectului major de investiţii «Aeroport internaţional în judeţul Galaţi»”.

Studii contractate pe 23 august 2018

La documentaţia proiectului de hotărâre sunt ataşate şi câteva pagini (primele două-trei şi concluziile) din cele două studii de oportunitate pe care CJ le-a contractat anul trecut. Este vorba despre un studiu de oportunitate şi un studiu privind evaluarea eficienţei traficului aerian în vederea înfiinţării unui aeroport internaţional în judeţul Galaţi, pentru care SC Teche Construct Solutions SRL Bucureşti a încasat 178.500 de lei cu TVA, contractele fiind atribuite, pe 23 august 2018, prin cumpărare directă.

Conform CJ, „aceste documente oferă informaţii esenţiale cu caracter de oportunitate, cu un solid fundament statistic și pe baze realiste” şi, în plus, „au fost organizate întâlniri directe, dezbateri publice și au fost completate chestionare cu privire la necesitatea și oportunitatea realizării proiectului, unde au participat reprezentanţii marilor companii, investitorilor privaţi ce au relaţii comerciale cu operatorii economici din judeţul Galaţi, patronatelor, universităţilor, spitalelor. Iar concluzia acestor demersuri este că se solicită în mod explicit și se consideră necesară construirea unui aeroport în judeţul Galaţi”. Conform studiilor, cu reţeaua de drumuri existentă, aeroportul ar porni, în primul an, de la un potenţial de bază de 460.000 de pasageri, pentru ca în anul 15 de operare să fie atins numărul de 820.000 de pasageri, iar în anul 19 se va depăşi pragul de un milion de pasageri. Cu reţeaua de drumuri de perspectivă, potenţialul anului de bază al analizei porneşte de la 550.000 de pasageri, ajungând la 980.000 de pasageri în anul 15 de operare şi depăşind un milion de pasageri în anul 16 de operare.

Conectivitatea viitorului aeroport este detaliată în raportul de specialitate al proiectului de hotărâre. Rețea rutieră: acces direct în drumul național DN 25 (Galați - Braniștea - Tecuci); situare la 20 km față de drumurile naționale DN 26, DN 2B/E87; 25 km față de viitorul drum expres Focșani - Galați (Rețea TEN-T global rutier, E 87); 45 km față de drumul european Vaslui - Bârlad - Tecuci - Galați (Rețea TEN-T global rutier, E 581). Rețea feroviară: acces direct la rețeaua națională de cale ferată (Galați - Braniștea - Tecuci); 15 km față de nodul de cale ferată Barboși din municipiul Galați (unul dintre cele mai mari triaje de cale ferată din România; 25 km față de stația de cale ferată Port Galați și linia de cale ferată cu ecartament larg; 15 km de linia de cale ferată Buzău - Galați (Reţea TEN-T global feroviar). Rețea navală: 25 km față de Portul Galați (nod intermodal european, Rețea TEN-T principal naval - Coridor Rin-Dunăre) - cele trei porturi comerciale principale au legături feroviare şi rutiere din rețeaua TEN-T globală; 25 km față de viitoarea Platformă multimodală Galați, în curs de realizare.

Concluziile ambelor studii - pe care le-aţi putut citi în ziarul „Viaţa liberă” - arătau că ar fi oportun ca asigurarea finanţării acestui proiect major de investiţii pentru judeţul Galaţi să se realizeze cu finanţare nerambursabilă, în următorul exerciţiu financiar, 2021-2027.

Ce-au spus Dragnea, Cuc şi Dăncilă

Pe 11 mai 2019, un prim oficial a vorbit public despre necesitatea unui aeroport la Galaţi. Este vorba despre Liviu Dragnea, prezent în urbea noastră la mitingul PSD: „De ce nu s-ar putea face un aeroport în această zonă, care să deservească Galaţiul, Brăila, Vrancea, pentru că este o zonă care a început să se dezvolte mult şi nu mai trebuie să fie înfrânată!”.

Pe 19 mai, amplasamentul propus pentru construirea unui aeroport internaţional la Galaţi a fost dezvăluit de preşedintele Fotea, ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc: un teren de 150 de hectare, situat între localităţile Smârdan, Braniştea şi Schela. Costel Fotea i-a prezentat ministrului şi concluziile celor două studii, iar Cuc s-a declarat convins: „Cifrele nu mint niciodată. Acest studiu de trafic pe care l-aţi realizat relevă importanţa acestui obiectiv în judeţul Galaţi. Se va face o modificare legislativă, iar acest aeroport va putea fi finanţat prin Fondul Naţional de Dezvoltare şi Investiţii. Săptămâna viitoare, cel târziu peste două săptămâni, vom introduce modificările în şedinţa de Guvern”, a promis ministrul Răzvan Cuc. Costel Fotea a declarat că imediat după ce va fi aprobată această hotărâre vor fi demarate procedurile pentru realizarea studiului de fezabilitate, iar ulterior proiectarea şi construcţia aeroportului de la Galaţi.

Pe 5 iulie 2019, prezentă la Galaţi, Viorica Dăncilă a declarat că există deja mai multe soluţii pentru acest aeroport, că va purta discuţii cu potenţiali investitori care ar putea fi interesaţi de proiect: „Vom discuta şi cu un investitor străin, pentru un parteneriat public-privat; Vreau ca după aceste întâlniri să spunem că am găsit investitori şi să începem toate formalităţile pentru a realiza acest aeroport; avem în vedere şi introducerea acestui aeroport într-o hotărâre de Guvern, pentru că pe noi ne interesează ca proiectul acesta să devină cât mai repede realitate”.

Pe 2 august, liderul PSD Galaţi, eurodeputatul Dan Nica, declara că lucrurile sunt foarte avansate şi că în septembrie va exista posibilitatea de a spune public mai multe despre acest proiect.

Răspunsul primit de senatorul Stângă

Senatorul George Stângă, preşedintele PNL Galaţi, a făcut public răspunsul datat 10 septembrie 2019, pe care l-a primit la solicitarea adresată Consiliul Judeţean privind aeroportul: „În prezent, sursa de finanţare şi eventualele parteneriate instituţionale necesare pentru realizarea proiectului nu au fost identificate. În momentul în care se va identifica o sursă de finanţare certă, vom demara realizarea studiului de fezabilitate aferent obiectivului de investiţii menţionat”, scrie negru pe alb în adresă.

Acum, proiectul ajuns pe masa aleşilor judeţului prevede, în al treilea articol, „demararea procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat pentru realizarea proiectului major de investiţii «Aeroport internaţional în judeţul Galaţi»”.

Ce s-a mai realizat prin parteneriat public-privat

Din păcate, la Galaţi nu putem indica, deocamdată, o investiţie sau măcar un proiect realizat în cadrul unui parteneriat public-privat. Discuţii au existat, însă, pentru obiective ca modernizarea Plajei "Dunărea" sau tunelul pe sub Dunăre.

În schimb, există o dovadă a faptului că un asemenea proiect poate fi un succes. Parcarea subterană de la Universitatea din Bucureşti, cu trei niveluri şi o capacitate de 425 de locuri pentru autoturisme şi 21 de locuri speciale pentru motociclete. Dotată cu tehnologie de ultimă oră, având la acel moment cel mai modern sistem de automate de plată, dar şi sistem de citire automată a plăcuţelor de înmatriculare ale maşinilor şi cel mai modern sistem de evacuare rapidă a noxelor şi a fumului, parcarea a fost inaugurată în 2012. Sorin Oprescu, primar al Capitalei la acea dată, declara că este „prima parcare construită în Bucureşti în ultimii 22 de ani”.

Conform presei centrale, parcarea a fost construită în parteneriat public-privat, lucrările au durat un an şi nouă luni, iar costul investiţiei a fost suportat de compania belgiană Interparking - 10 milioane de euro, fără TVA.

Rămâne de văzut dacă pentru aeroportul internaţional dorit în judeţul Galaţi se vor găsi investitori interesaţi.

Citit 15358 ori Ultima modificare Duminică, 29 Septembrie 2019 00:55

22 comentarii

  • postat de Lucian Vineri, 27 Septembrie 2019 15:40 92.223.167.*** Link la comentariu
    2
    3

    Si cum ajungi la aeroport? Pe autostrada Galati-Tecuci sau pe superstrada Galati-Vanatori?

    Mai bine s-ar gasi un avocat sa le faca cauza pentru promisiunile electorale = santaj electoral (santajate milioane de persoane)!
    Auzi la ei: "În momentul în care se va identifica o sursă de finanţare certă"!
    Faci promisiuni fara sa ai o sursa de finantare?
    Eu imi fac avion cand voi avea o sursa de finantare! Oops! stai ca-mi creste nasul!

    Raportează
  • postat de Gogo Milogu Vineri, 27 Septembrie 2019 09:02 5.13.180.*** Link la comentariu
    2
    2

    Centura ocolitoare a Galati-ului a-ti terminat-o. strazile Henri Coanda, Siderurgistilor si 1 Decembrie 1918 le-ati modernizat, aeroportul a mai ramas? E foame mare pentru campanie ce o sa vina sau trageti tare pe ultima suta de metri si vreti sa mai papati ceva din studii de fezabilitate? Ba tare prosti ne mai credeti...

    Raportează
  • postat de C.FULGER ! Vineri, 27 Septembrie 2019 00:29 188.24.234.*** Link la comentariu
    3
    4

    Daca nu s ar apropia campania electorala pt urmatoarele alegeri n as fi retinut ,dar concret avem mare nevoie de AEROPORT...!Nu o spun eu care as beneficia cum si ar dori multi altii de rand ca mine , o spun cei care s mult mai interesati decat noi oamenii de rand ! Avem in zona 2 mari orase foarte apropiate care ar fi primele beneficiare Galati si Braila ! Galatiul cu cele 2 mari intreprinderi ,fostul S.N.G. SI FOSTUL C.S.G. CARE SPER CA VOR FUNCTIONA MULT TIMP DE AICI INCOLO MULTA VREME . Braila are si ea destule de oferit ,in plus pe o raza destul de mare nu exista nici un aeroport ! Orasele din apropierea zonei viitorului aeroport ar beneficia si ele,infrastructura feroviara si rutiera se poate moderniza,o invastitie mare ar atrage multe alte mici inverstitii in modernizarea celei existente !As mai adauga zona limitrofa Galatiului din R.Moldova si chiar Ucraina !Daca prima linie aeriana a fost intre Bucuresti si Galati in acele timpuri de ce noi am ramas FARA AEROPORT INCA ???P.S.m as risca sa cumpar actiuni ,fie si numai una daca s ar miza si pe aceasta varianta !!! Poate pana la pensie zbor si din GALATI ....CU AVIONUL !!!

    Raportează
  • postat de Suparatu` Joi, 26 Septembrie 2019 15:54 92.114.82.*** Link la comentariu
    4
    5

    Marea abureala de dinaintea alegerilor !!!!!!

    Raportează
  • postat de alex Joi, 26 Septembrie 2019 15:53 86.125.49.*** Link la comentariu
    5
    5

    Bucurestiul nu este in stare sa faca o centura ocolitoare de 40 de km, in Galati Bulevardul George Cosbuc arata ca dupa bombardamant si ei promit aeroport, tunel sub Dunare , drumuri express de mare viteza pentru dacia 1300.

    Raportează
  • postat de Yo Joi, 26 Septembrie 2019 15:34 79.236.190.*** Link la comentariu
    4
    6

    Stai pe aici ca baga Mici...

    Raportează
  • postat de lucian Joi, 26 Septembrie 2019 14:44 92.223.167.*** Link la comentariu
    1
    7

    Propun sa se faca alegeri in fiecare an. Asa macar vor avea viata mai fericita credulii si poate asa vom reusi sa-i dam jos pe cei care promit si nu se tin de cuvant.

    Raportează
  • postat de Avioane de hartie Joi, 26 Septembrie 2019 13:42 188.25.73.*** Link la comentariu
    9
    42

    Orasul Gl are nevoie mare de aeroport, fabrici si uzine nenumarate unde vor veni investitorii. Sunt multi oameni de afaceri mai ales cei ce detin video-chat-uri, sunt proxeneti si clanuri mafiote, numai "valori", toti merita sa zboare mai repede.

    Raportează
  • postat de Silcri Joi, 26 Septembrie 2019 13:22 5.2.208.*** Link la comentariu
    6
    40

    Citind articolul a inceput sa mi se abureasca ecranul monitorului LED. S-a aburit atat de tare incat nu am ajuns la finalul articolului. Am mai patit asa ceva citind pe net. "Romanii spun lucruri trasnite", candau iesit aburi si din spatele monitorului. Mare abureala!

    Raportează
  • postat de HAHAHA Joi, 26 Septembrie 2019 11:39 194.105.20.*** Link la comentariu
    11
    51

    Articolul este un PAMFLET sau sunt alegeri locale ANTICIPATE ??!!

    Raportează
  • postat de Radler Joi, 26 Septembrie 2019 09:50 194.105.20.*** Link la comentariu
    4
    28

    Sunt sceptic cu privinta la adoptarea acestui proiect vital pentru zona Galati-Braila-Vrancea-Tulcea poate si Buzau - .... multi dintre "ALESI LOCALI" au interese personale si mai ales firme de transport ..GALATI - BRAILA- BUCURESTI (transfer aeroport Otopeni sau Iasi ) deci au tot interesul ca acest proiect nu fie aprobat. Ceea ce sa intampla de 30 ani.
    Toti investitorii care au trecut pe prin aceasta zona cer urgent un aeroport regional - ca punct de infrastructura pentru investitii.
    Pacat sunt cea mai mare zona metropolitana dupa capitala cu potential foarte mare.

    Raportează
  • postat de Tirpitz Joi, 26 Septembrie 2019 09:43 5.12.13.*** Link la comentariu
    11
    20

    Aeroport pentru muncitorii din constructii si pentru ingrijitoarele batranilor din tarile civilizate ale UE, adica pentru oamenii saraci din satele judetului, doar nu pentru oameni de afaceri care nu au vreun motiv sa vina in Gl, orasul cu multe surpari de teren.

    Raportează
  • postat de Jon Joi, 26 Septembrie 2019 09:36 109.166.132.*** Link la comentariu
    5
    36

    Studiem. Studiu de oportunitate, de pre-fezabilitate, de fezabilitat, studiu privind evaluarea eficienţei traficului aerian. Si la final nimic. Poate maxim un banner cu Consiliul judetean si numele lui bosulica.
    Chiar asa de ce va treceti numele voastre pe bannerele puse pe diferite cladiri- proiecte facute din banii cetatenilor orasului-judetului Galati? Exemplu parcarea de la Ancora, Spitalul Judetean.
    Ca doar nu le faceti din banii vostri personali.
    Sunt banii institutiei si implicit a oamenilor si firmelor care activeaza in Galati nu ai lui Fotea sau Pucheanu sau care o mai venii pe la conducere.
    Vanitatea e mare.

    Raportează
  • postat de Vlad Joi, 26 Septembrie 2019 09:35 79.116.109.*** Link la comentariu
    4
    28

    La modul cel mai serios acum: care ar fi particularul ala care sa ne construiasca aeroportul, in condittile in care ca sa-si acopere investitia si sa intre pe profit, vor trebui sa treaca 20 de ani... Asta inseamna ca n-au de gand sa-l faca si e doar campanie electorala.

    Raportează
  • postat de magis Joi, 26 Septembrie 2019 09:12 89.121.200.*** Link la comentariu
    7
    33

    Subiect de campanie electorala si atit. Adica minciuni politicianiste. Tocatorii astia de frunza la ciini din fruntea judetului nu au reusit in ultimele decenii nici macar sa faca un drum expres care sa lege Galatiul de restul judetelor. Bla, bla, bla si atit, poate ii mai crede si voteaza cineva. In rest, doar bani varsati firmelor de casa pentru asfaltari si peticiri fara viata lunga.

    Raportează
  • postat de Alergatorul de pe Faleza Joi, 26 Septembrie 2019 09:06 94.177.47.*** Link la comentariu
    5
    39

    Aeroportul va fi conectat la oras prin centura ultra-moderna a orasului. De pe centura veti putea pleca spre mare prin tunelul pe sub Dunare sau spre Capitala pe autostrada Galati-Buzau-Bucuresti. Sau puteti ramane in oras ca sa faceti o baie in cel mai mare parc acvatic din Europa, deschis in curand la Plaja Dunarea. Sau putem doar sa visam frumos.

    Raportează
  • postat de Taranu Taran Joi, 26 Septembrie 2019 08:21 93.122.248.*** Link la comentariu
    9
    16

    Ar fi foarte bine daca va fi aeroport la Galati dar pana atunci trebuie modernizate drumurile , exemple - DN 24 D (Galati - Barlad) in zona comunei Balabanesti , drumurile judetene cei 5 km DJ 254 C din DN 24 D spre Manastirea Adam , DJ 242 A (Radesti - Beresti - Ganesti unde sunt portiuni cu gropi) , DJ 242 B (Beresti - Plesa - limita cu judetul Vaslui pana la troita spre satul Plesa din comuna Beresti Meria sunt gropi mari in asfalt iar de la Troita pana la hotar cu judetul Vaslui este drum DJ 242 B cu pietris) , DJ 242 C (in zona comunei Balabanesti iar din satul Plesa spre satul Aldesti DJ 242 C din comuna Beresti Meria este drum cu pietris) , centura orasului Beresti pe langa Statia CFR Beresti Tunel unde ar trebui asfaltat 1 km de drum si expropiat cam 300 m .

    Raportează
  • postat de mitu Joi, 26 Septembrie 2019 07:25 46.69.13.*** Link la comentariu
    16
    12

    multumim d-lui dragnea de aceasta propunere
    fara el...

    Raportează
  • postat de radu moraru Joi, 26 Septembrie 2019 07:18 89.136.231.*** Link la comentariu
    5
    14

    Sunt de acord sa se construiasca acest aeroport public -privat. Abrobat! Este nevoie! Dar nu cred pana nu vad primele buldozere in teren si proiectul. Demarati urgent lucrarile!

    Raportează
  • postat de NicuL Joi, 26 Septembrie 2019 07:11 2.27.224.*** Link la comentariu
    6
    8

    ???

    Raportează
  • postat de Solutie rapida Joi, 26 Septembrie 2019 03:18 188.24.234.*** Link la comentariu
    14
    13

    Vrand,nevrand,cea mai oportuna solutie pentru aeroport in zona este amplasarea acestuia la Ianca ,in locul fostului aeroport militar.Cea mai rapida si ieftina modalitate de realizare. Ce ne mai fudulim, ca o sa facem la Galati aeroport,pentru ca acest lucru nu-i posibil nici in 50 de ani de acum incolo.Sa nu uitam ca aeroportul din Cluj a trecut deja de 3 milioane de calatori pe an si noi discutam ca vom avea in anul 19 de functionare un milion.Pentu a fi o reusita, si a decongestiona Otopeniul,trebuie sa ne miscam repede,pentru ca daca se face aeroport la Brasov sau al doilea la Bucuresti,inainea noastra ,nici in 200 de ani nu vom realiza nimic pe aici.Problema mai trebuie privita si prin prisma noii reorganizari teritoriale,pe regiuni,pentru ca daca vom continua in forma actuala, cu mii de tocatori de frunza la caini,vom ajunge la dezastru,daca nu cumva ,si acum pe acolo suntem. Ne jucam si cheltuim aiurea banii statului ,in loc sa invatam ce-i aia eficienta si eficacitate.

    Raportează
  • postat de Jan Joi, 26 Septembrie 2019 01:37 37.163.130.*** Link la comentariu
    5
    28

    Am mai văzut filmul ăsta prost. Se repeta iar și iar.....

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.