EXCLUSIV. Conform consultanţilor plătiţi de Consiliul Judeţean, Galaţiul are nevoie de aeroport internaţional
Foto: Anca Melinte

EXCLUSIV. Conform consultanţilor plătiţi de Consiliul Judeţean, Galaţiul are nevoie de aeroport internaţional
Evaluaţi acest articol
(57 voturi)

Un studiu de oportunitate şi un studiu privind evaluarea eficienţei traficului aerian în vederea înfiinţării unui aeroport internaţional în judeţul Galaţi sunt documentaţiile pe care Consiliul Judeţean (CJ) le-a contractat în toamna anului trecut. Înfiinţarea unui aeroport se află şi în topul priorităţilor votate atât de gălăţeni, cât şi de brăileni în cadrul campaniei de consultare desfăşurate de Banca Mondială. Tocmai de aceea am fost curioşi să aflăm care au fost concluziile consultanţilor privind înfiinţarea unui aeroport la Galaţi şi ce va face Consiliul Judeţean cu studiile realizate.

La solicitarea noastră, întemeiată pe liberul acces la informaţiile de interes public, Consiliul Judeţean Galaţi ne-a comunicat că ambele documentaţii, "Studiul de oportunitate în vederea înfiinţării unui aeroport internaţional în judeţul Galaţi" şi "Studiul de trafic privind evaluarea eficienţei traficului aerian în vederea înfiinţării unui aeroport internaţional în judeţul Galaţi", au fost finalizate şi predate de către elaboratorul lor, SC Teche Construct Solutions SRL Bucureşti. Acesta a încasat câte 89.250 de lei cu TVA pentru fiecare studiu.

Concluziile studiului de oportunitate

"Este necesară înfiinţarea unui aeroport internaţional în judeţul Galaţi pentru a satisface nevoia populaţiei de a avea acces la servicii de transport facile şi cu un grad de confort ridicat", este principala concluzie a studiului de oportunitate, conform răspunsului CJ.

Precizând că nevoia de servicii de transport aerian este mare, consultantul porneşte de la premisa că Galaţiul şi Brăila reprezintă cea mai mare aglomerare urbană din România, după municipiul Bucureşti. Tocmai de aceea recomandă, pe termen scurt, elaborarea unui Plan strategic pentru polul urban Galaţi - Brăila!

În ceea ce priveşte nivelul activităţilor economice şi al serviciilor care generează trafic, consultanţii nominalizează: Damen Shipyard, DMT, Combinatul Siderurgic, universităţile "Dunărea de Jos" şi "Danubius", Administraţia Porturilor Dunării Maritime, Navrom, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă "Sf. Apostol Andrei", dar şi cei peste 1.800 de investitori privaţi de altă cetăţenie decât română.

În plus, poziţia geografică a judeţului Galaţi, în relaţie cu Republica Moldova şi Ucraina, reprezintă, în viziunea consultanţilor, un factor decisiv în gestionarea fluxurilor de circulaţii generate prin amplasarea acestui viitor aeroport în judeţul Galaţi.

Unde ar putea fi amplasat aeroportul

Din punct de vedere tehnic, experţii recomandă ca amplasamentul viitorului aeroport din judeţul Galaţi să fie ales pe baza unui scenariu de analize şi studii realizate pentru un număr minimum de trei variante, asigurându-se, astfel, cea mai bună poziţionare. Şi se propune ca dezvoltarea infrastructurii de transport aerian să se facă pe etape de evoluţie a traficului de pasageri, dar şi a solicitărilor legate de potenţialul de mărfuri ce poate fi transportat şi a cerinţelor acestuia.

Cert este că suprafaţa amplasamentului ar trebui să fie de minim 150 de hectare, pe baza studiilor necesare ce se impun - vânt, însorire, meteorologice, geotehnice, topografie - pentru amplasarea componentelor aeroportului, dar şi a facilităţilor acestuia, cu asigurarea necesarului de dezvoltare a infrastructurii de transport aerian pe termen mediu şi lung.

Prognozele studiului de trafic

"Aeroportul ar deservi o zonă de captare importantă, neacoperită de aeroporturile existente din România, zonă de captare care ar include şi regiuni din Republica Moldova şi Ucraina", precizează consultantul, care menţionează că, în prezent, călătoriile aeriene sunt deservite de către Aeroportul "Henri Coandă" din Bucureşti, aflat la o distanţă de aproximativ 250 km, ce poate fi parcursă în circa patru ore.

Consultantul oferă două scenarii realiste de prognoză a traficului. Cu reţeaua de drumuri existentă, aeroportul ar porni, în primul an, de la un potenţial de bază de 460.000 de pasageri, pentru ca în anul 15 de operare să fie atins numărul de 820.000 de pasageri, iar în anul 19 să se depăşească pragul de un milion de pasageri. Cu reţeaua de drumuri de perspectivă, potenţialul anului de bază al analizei porneşte de la 550.000 de pasageri, ajungând la 980.000 de pasageri în anul 15 de operare şi depăşind un milion de pasageri în anul 16 de operare.

"Aeroportul ar facilita integrarea altor proiecte majore de infrastructură, aflate în diverse etape de implementare, cum ar fi construcţia podului peste Dunăre din zona Brăila, precum şi investiţiile în îmbunătăţirea navigabilităţii pe fluviul Dunărea", precizează consultanţii.

Finanţare nerambursabilă

Conform ambelor studii, ar fi oportun ca acest proiect major de investiţii pentru judeţul Galaţi să se realizeze cu finanţare nerambursabilă, în următorul exerciţiu financiar, 2021-2027.

"Având în vedere amploarea, impactul şi complexitatea acestei propuneri de investiţie, precum şi sursele de finanţare şi eventualele parteneriate instituţionale necesare, este în curs de analiză posibilitatea cooptării unor servicii de asistentă tehnică externă pentru pregătirea unor documentaţii tehnice eligibile pentru finanţare în perioada exerciţiului financiar 2021-2027", ne-a comunicat Consiliul Judeţean Galaţi, sub semnătura preşedintelui Costel Fotea.

Includere în Master Planul General de Transport

"Demersurile pentru introducerea acestui obiectiv de investiţii în Master Planul General de Transport al României au fost iniţiate, iar informaţiile şi documentele necesare pentru această etapă au fost înaintate autorităţilor naţionale cu competenţe legale pe acest context. Urmărim cu deosebit interes dacă priorităţile de finanţare pentru perioada de programare 2021-2027 vor face posibilă şi o cerere de finanţare ce are drept obiectiv înfiinţarea unui aeroport internaţional în judeţul Galaţi", ne-a transmis, la solicitarea noastră, Consiliul Judeţean.

Mai mult, autoritatea se angajează că va furniza autorităţilor şi instituţiilor din România şi Uniunea Europeană cu rol specific în elaborare, finanţare şi monitorizare orice document ce va argumenta şi susţine introducerea acestui proiect pe lista investiţiilor majore finanţabile.

În acelaşi timp, în funcţie de cerinţele şi condiţiile comunicate de potenţialii parteneri instituţionali, de concluziile documentelor de planificare strategică la nivelul Uniunii Europene şi la nivel naţional pentru perioada 2021-2027, Consiliul Judeţean va iniţia noi demersuri pentru elaborarea studiilor de teren şi a studiilor tehnice preliminare.

Citit 24157 ori Ultima modificare Luni, 06 Mai 2019 11:00

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.