Calorgal a pierdut „războiul centralelor termice”

Calorgal a pierdut „războiul centralelor termice”
Evaluaţi acest articol
(22 voturi)

Închiderea, de către Primăria Galați, a vechiului sistem centralizat de termoficare al Galațiului și „înlocuirea” acestuia cu centrale termice de cartier și de apartament au atârnat și mai multe pietre de moară, dacă putem spune așa, de „picioarele” companiei de termoficare Calorgal.

Conform ultimului bilanț depus la Ministerul Finanțelor, pe anul 2020, Calorgal înregistra, la sfârșitul anului trecut, pierderi de peste un milion de euro, respectiv, 5,735 milioane lei. Societatea a avut venituri totale de 7,4 milioane lei și cheltuieli totale de 13,13 milioane lei, la o cifră de afaceri netă de 7,25 milioane lei. Calorgal, care mai furnizează agent termic doar către 6.000 de apartamente din municipiul Galați, pe perioada sezonului rece, mai avea, la sfârșitul anului trecut, datorii de 10,576 milioane lei, dar și creanțe valorând 2,277 milioane lei.

Scăderea producției, centralele de apartament și lipsa banilor - principalele cauze ale declinului

Am încercat să aflăm de la noul director al Calorgal, Igor Bejan, cum s-a ajuns în această situație, în care compania înregistrează pierderi și datorii de peste trei milioane de euro. Igor Bejan este directorul Calorgal începând din 1 septembrie 2021, cu un mandat interimar pe patru luni. El l-a înlocuit în funcție pe Marian Alexandru.

„Scăderea volumului de producție provocat de debranșările din sistemul centralizat de încălzire, dar și creșterea interesului populației pentru o sursă proprie de încălzire au reprezentat factori importanți în acumularea acestor pierderi. Un alt factor este reprezentat de resursele financiare limitate pentru redimensionarea totală, pentru întreținere, reabilitare și modernizare a sistemului, acestea fiind în curs de perfectare. Modernizările și redimensionările reprezintă o altă activitate de care ne ocupăm, atunci când sistemul nu este încărcat”, ne-a spus directorul Calorgal.

Datoriile s-au acumulat în timp, a continuat Igor Bejan, din cauza creșterii atât a prețurilor materiilor prime și materialelor, cât și a majorării salariului minim brut, ce a dus la un efort financiar din partea societății către bugetul de stat. „În consecință, cele mai mari datorii se înregistrează la bugetul de stat, furnizorii de materii prime și bugetul local”.

Procese cu foștii clienți

Calorgal asigură, în momentul de față, alimentarea cu energie termică pentru un număr de circa 6.000 de apartamente, gradul de încasare fiind, în medie, de 75-80%. „În contextul pandemiei și al lipsei accentuate a puterii de plată a consumatorilor, societatea a acumulat creanțe de la asociații de proprietari casnici persoane fizice, precum și de la o parte a agenților economici. Menționez, totuși, că datoriile cele mai mari sunt înregistrate la asociațiile cu care noi nu mai avem contracte de furnizare, aceste creanțe fiind recuperate în mod anevoios, prin instanță”, a afirmat Igor Bejan.

Sezonul primăvară-vară, o provocare financiară

În condițiile în care principala activitate a Calorgal, furnizarea agentului termic, se desfășoară numai pe perioada sezonului rece, am fost curioși să aflăm ce fac salariații societății în restul anului. „Separat de activitatea principală, societatea desfășoară și alte activități: întreținerea centralelor termice pe gaze din cadrul imobilelor ANL, ale celor de la Fundația Sportul Gălățean, ale Primăriei Municipiului Galați – sediu și arhivă, precum și mentenanță centrale termice la școli, grădinițe și licee din municipiu și la alți agenți economici din Galați și Brăila; prestări servicii către terți (montare centrale termice, verificări sisteme de siguranță și recipienți sub presiune conform normelor ISCIR), lucrări pe platformele Liberty Steel, Damen etc. Pe lângă cei enumerați mai sus, avem în portofoliu și alți agenți economici, instituții publice și persoane fizice. Serviciile către terți sunt prestate pe tot parcursul anului. Aceste contracte ne conferă posibilitatea de a achita, mai mult sau mai puțin, costurile curente ale societății. Perioada de primăvară-vară reprezintă o provocare financiară. Nu este o perioadă ușoară nici din punct de vedere economic, nici din cel al volumului de muncă depus”, ne-a declarat Igor Bejan.

Pentru furnizarea apei calde, sistemul trebuie regândit

L-am mai întrebat pe director dacă societatea Calorgal ar putea furniza și apă caldă abonaților săi pe toată durata anului, nu numai agent termic toamna și iarna. „În teorie, da. Dar pentru acest produs (apa caldă) ar trebui regândit sistemul, iar toate rețelele principale și cele secundare aferente ar trebui verificate și redimensionate. Totuși, apreciem că, pentru a fi fezabilă furnizarea apei calde, una dintre condiții ar fi ca minimum 75% din beneficiarii sistemului de termoficare să-și dorească acest serviciu. Un procent mai mic de beneficiari ar face ca acest serviciu să nu fie profitabil”, ne-a răspuns Igor Bejan.

La nivelul lunii august 2021, Calorgal avea un număr de 145 de salariați, al căror salariu mediu lunar brut este de 4.300 de lei.

Citit 7239 ori Ultima modificare Miercuri, 06 Octombrie 2021 02:43

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.