Epava navei „Transilvania”, pe cale de a „eşua” în instanţă!

Epava navei „Transilvania”, pe cale de a „eşua” în instanţă!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Trei milioane de lei din 14,3 milioane de lei, penalizări pentru depăşirea termenului de finalizare a ranfluării * Firma executantă, Superquatro Grup, doreşte recalcularea costului lucrărilor, iar APDM Galaţi susţine că termenii contractului „sunt bătuţi în cuie” * În timp ce la orizont se profilează un proces, un sfert din epavă se află încă în apele Dunării *

Contractul privind ranfluarea epavei navei „Transilvania” are toate şansele de a „eşua”… în instanţă, dat fiind faptul că, în timp ce firma care execută lucrările, Superquatro Grup, şi-ar dori o recalculare a costurilor de execuţie, Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi ţine deja socoteala penalizărilor ce se vor aplica pentru zilele de depăşire a termenului stabilit pentru finalizarea lucrării.

Valoarea contractului este de 14,3 milioane de lei şi presupune nu numai îndepărtarea epavei care blochează de mai bine de 30 ani danele 18-21 din Portul Comercial Galaţi, ci şi refacerea cheiului afectat de lucrările de ranfluare.

Termenul de finalizare a lucrărilor era 23 octombrie 2009, dar iată că nici după şapte luni de prelungire lucrările nu s-au finalizat, ceea ce atrage, conform contractului, penalizări de 0,1 la sută pe zi!

Altfel spus, până în prezent s-au adunat peste trei milioane de lei penalizări pentru întârzierile în finalizarea contractului!

Dificultăţi tehnice

Întârzierile în executarea lucrărilor s-au datorat dificultăţilor tehnice întâmpinate pe parcursul execuţiei.

Aluviunile adunate de-a lungul timpului au căpătat duritatea betonului, în timp ce coca navei a devenit foarte fragilă din cauza eroziunii, fiind nevoie de secţionarea epavei în mai multe bucăţi decât se dorea iniţial pentru ca macaralele să le poată scoate din apă fără să se rupă.

„Nimeni nu spune că ranfluarea epavei este o misiune uşoară, însă termenii contractului sunt foarte clari: aceasta este epava, aceasta este suma, acestea sunt penalizările”.

„Aşa s-a bătut palma în această afacere. Dacă ei au avut curajul să se bage, tot respectul. Dacă vor reuşi să o scoată, jos pălăria! Ei ne-au tot cerut plăţi suplimentare sau plăţi în avans, dar bineînţeles că nu s-a făcut nici un fel de plată”.

„Noi respectăm contractul. Ne-au ameninţat că ne dau în judecată. Asta e situaţia, este dreptul fiecăruia să ne dea în judecată dacă doreşte”, ne-a declarat Mihai Ochialbescu, directorul general al APDM Galaţi.

În contract se prevede faptul că plata lucrărilor se va face numai la finalizarea acestora, eventualele penalităţi urmând să se oprească din suma convenită iniţial. 

Din nou în prelungiri

În prezent, lucrările de ranfluare se află într-o fază destul de avansată, dar încă departe de finalizare. „S-a scos aproape 75 la sută din ea. A mai rămas un sfert în apă - motoarele şi sala maşinilor - care reprezintă cea mai grea parte.

S-a scos un motor auxiliar, urmează să se scoată şi motorul principal. Vara aceasta, probabil până în iulie, august, vor reuşi să scoată şi ce a mai rămas. Ei deja au început să lucreze la maluri, la capete, să refacă ce s-a stricat”, a precizat directorul APDM Galaţi.

Oricum ar fi, odată intrat în horă, atât APDM Galaţi, cât şi Supercoatro Grup trebuie să meargă până la capăt.

Dar ideea că ranfluarea epavei „Transilvania” ar putea ajunge în instanţă aminteşte de ce se s-a întâmplat în cazul epavei „Rostok”, ce a blocat timp de 15 ani Canalul Sulina. Şi atunci s-a ajuns la amânări de termene, penalizări, firma executantă – Multraship – ajungând să solicite plăţi suplimentare de aproape 15 milioane euro.

Acest litigiu se află şi în prezent pe rol la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Paris. De altfel, în urma acelei experienţe s-a ajuns ca, în cazul epavei „Transilvania”, termenii contractuali să fie mai stricţi, inclusiv în ceea ce priveşte prevederea că plata se va face abia la sfârşitul lucrărilor.

„Dacă lor nu le convine, dacă au apărut elemente noi, ei au posibilitatea legală să ne dea în judecată şi instanţa va decide. Eu nu pot să spun altceva decât ce se spune în contract”, a arătat directorul APDM Galaţi.

Cu penalizările „bătute în cuie”, Superquatro are şanse să mai piardă aproape un milion de lei prin penalizări în următoarele două luni.

Astfel, n-ar fi exclus ca, până la urmă, ranfluarea epavei „Transilvania” să iasă „pe minus” din punct de vedere al profitului. Dar, cum s-ar spune, pierzi, câştigi, negustor te numeşti.

Citit 1716 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.