Autobuzele Transurb trebuie să nu mai care „vânt”. Ce schimbări vrea primarul în transportul în comun
Foto: Marian Calestru

Autobuzele Transurb trebuie să nu mai care „vânt”. Ce schimbări vrea primarul în transportul în comun
Evaluaţi acest articol
(35 voturi)

Pe lângă optimizarea traseelor şi externalizarea serviciului de vânzare a tichetelor de călătorie, primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu, îşi mai doreşte o uniformă pentru controlori, care să acţioneze în mijloacele de transport în echipe de cel puţin patru, nu doar câte doi, cum se întâmplă acum.

Aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe 2022, al companiei publice de transport public în comun, Transurb SA, a suscitat discuţii în plenul şedinţei Consiliului Local de miercuri, 30 martie 2022. Întrebat de consiliera locală USR PLUS Flavia Susnoschi depre acţiunile concrete de monitorizare şi optimizare a costurilor de operare la Transurb, primarul Ionuţ Pucheanu a oferit mai multe informaţii. „Urmează proiectul SCADA prin care se automatizează o parte dintre staţiile de redresare şi atunci nu va mai fi nevoie de numărul actual de electricieni în zona respectivă, deci de acolo va veni o scădere a numărului de angajaţi. Împreună cu conducerea Transurb, am făcut o analiză dacă nu cumva e mai eficient să folosim terţii vânzători şi să nu mai ţinem noi, musai, acele chioşcuri proprii. Să încercăm să încheiem contracte cu privaţii, care să poată emite bilete şi atunci de acolo va veni o oarecare economie. La fel şi din desfiinţarea şcolii de şoferi”, a explicat edilul-şef.

Mare parte din autobuze transportă aer! Ad litteram!”, era poziţia exprimată de primar în decembrie 2018, tot într-o şedinţă de Consiliu Local, pe care am şi consemnat-o în “Viaţa liberă”, la acel moment. Poziţia lui Ionuţ Pucheanu nu s-a schimbat şi a fost repusă pe tapet la şedinţa de miercuri: „Oricum, noi cam cărăm vânt, aşa, în mare măsură. În afară de dimineaţa, la prânz şi pe la 16,30 – 17,00, cărăm vânt. Pe bune! Şi, cu siguranţă – eu asta îmi doresc anul acesta - vor fi rescrise şi optimizate marea majoritate a traseelor, asta apropo de costuri”.

Controlori în uniformă

Consilierul local USR PLUS Daniel Zinica a întrebat cât de sustenabilă este creşterea încasărilor din vânzarea de bilete şi abonamente - de la 14,4 la 18 milioane de lei - pe care şi-o propune Transurb în buget. Şi dacă se resimte în încasările de la 1 ianuarie până acum.

„În principiu, este sustenabilă, asta şi pentru că urmează a se realiza nişte controale mult mai bine organizate. În discuţia pe care am avut-o cu dl director, mi-am exprimat dorinţa de a avea o uniformă pentru controlori. Nu o vestă încheiată şui. Vrei respect, trebuie să arăţi respect! Eu n-am văzut pe nicăieri, pe unde am mai umblat, prin Occident, grupuri mai mici de patru controlori. Una e când urcă patru-şase şi reuşesc să îşi facă treaba, şi alta când urcă doar doi. Aceste controale vor duce la un număr mai mare de călătorii validate. Acum, dacă din zece-douăzeci de călătorii făcute fraudulos, eşti prins a nu ştiu câta oară şi ştii că nu poți fi legitimat, evident că nu vei fi tentat să cumperi bilet!”, a argumentat primarul. Edilul-şef a adăugat că, de când a fost introdus biletul special de 30 de lei, pentru călătorii frauduloşi, au fost vândute, în doar o lună, aproximativ 400 de asemenea tichete, în urma controalelor efectuate în mijloacele de transport.

Problema datoriilor

„Problemele Transurb nu sunt curente. Avem o structură a datoriilor care apasă ca o frână pe activităţile pe care trebuie să le desfăşoare societatea în momentul de faţă”, a punctat consilierul local PNL Valeriu Onose. Acesta a arătat efortul pe care îl face municipalitatea pentru activitatea de transport, care nu înseamnă doar subvenţii, ci şi investiţii în mijloace rulante şi infrastructură: „Dacă e să comparăm cu un număr de plătitori de pe impozite şi taxe, fiecare cetăţean cred că plăteşte deja, în medie, peste 100 de lei transportul public în general. Însă datoriile din urmă grevează asupra bugetului Transurb şi aici vor trebui găsite soluţii pentru că apar nişte riscuri sistemice şi legale”, a subliniat consilierul.

Aprobarea planului de restructurare a obligaţiilor fiscale de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a reprezentat o gură de oxigen pentru Transurb. „Anul trecut am făcut un efort extraordinar de mare tocmai pentru ca această companie să poată rezista pe piaţă. Faptul că am plătit dintr-un foc, la ANAF, 18 milioane, i-a salvat de vreo 15-16 milioane care au fost şterse ca datorie şi am rămas cu eşalonare pentru alte 13 milioane, în şapte ani. Fezabil în a fi susţinute financiar”, a răspuns primarul.

Ce s-a votat

Bugetul Transurb a fost aprobat cu 14 voturi favorabile, şase „împotrivă” şi şase abţineri. Documentul prevede venituri totale de 86,98 milioane de lei - din care 63,6 milioane de lei subvenţii - şi cheltuieli totale de 86,62 milioane de lei, din care cheltuielile cu personalul reprezintă 60,72 milioane de lei. De asemenea, raportează plăţi restante de 17,12 milioane de lei şi creanţe restante de 15,56 milioane de lei. Faţă de pierderea de 6,33 milioane de lei, cu care a încheiat anul 2021, Transurb îşi propune acum un profit de 360.000 de lei. Rămâne de văzut dacă îl va obţine.

 

Citit 15868 ori Ultima modificare Luni, 04 Aprilie 2022 01:13

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.