Costuri mai mari pentru salvarea clădirii din Domnească nr. 58

Costuri mai mari pentru salvarea clădirii din Domnească nr. 58
Evaluaţi acest articol
(20 voturi)

Clădirea cu faţada roasă până la cărămidă și geamuri sparte, mâncată de igrasie, situată în vecinătatea Palatului Administrativ, pe strada Domnească nr. 58, a renăscut din mizerie și ruină, grație unui proiect european derulat de Primăria municipiului Galați. Lucrările sunt pe ultima sută de metri, conform administrației locale, dar costurile pe care le-a necesitat salvarea acestui imobil de patrimoniu trebuiau actualizate. Reuniți în ședință extraordinară, consilierii locali au fost de acord cu majorarea valorii investiției și, implicit, cu asumarea de către municipalitate a unor cheltuieli neeligibile (care nu pot fi decontate din fonduri europene) mai mari.

"Clădirea din Domnească nr. 58 își recapătă farmecul. Suntem pe ultima sută de metri cu lucrările la această clădire emblematică din zona centrală a orașului. Acum se fac ultimele finisaje și se lucrează pentru amenajarea spațiului exterior", anunța primarul municipiului Galați, Ionuț Pucheanu, într-o postare publică pe pagina sa de Facebook, la finele lunii trecute. Numai că punerea în operă a proiectului european "Reabilitare Zonă istorică, Municipiul Galaţi - Reabilitare imobil strada Domnească nr. 58", derulat în cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020, necesită costuri mai mari decât se estimase inițial.

Aleșii locali au fost convocați, luni, 25 iulie 2022, în ședință extraordinară, iar două dintre proiectele pe care le-au aprobat au vizat lucrările de care beneficiază imobilul din strada Domnească nr. 58. Astfel, consilierii au fost de acord cu modificarea costurilor investiției, votate în martie 2017, de la 9.567.267 de lei, la 11.167.046 de lei cu TVA. De asemenea, au majorat și valoarea proiectului european de la 9.597.016 de lei la 11.167.046 de lei cu TVA. Numai că, din acest cuantum, cheltuielile eligibile au rămas tot de 9.597.016 inclusiv TVA. Municipalitatea va plăti 1.570.029 de lei inclusiv TVA - cheltuieli neeligibile, plus contribuția ei de doi la sută din valoarea proiectului european - 191.940 de lei.

Șapte acte adiționale

În documentele prezentate aleșilor se arată că, pe parcursul derulării contractului de lucrări, semnat în decembrie 2020, au intervenit mai multe suplimentări, reglementate prin șapte acte adiționale.

Astfel, s-a impus: consolidarea fundațiilor, a pereților, refacerea golurilor pentru uși și ferestre, consolidarea suprastructurii corpului principal și corpului anexă. De asemenea au mai fost necesare suplimentări pentru reabilitarea podului, a grupurilor sanitare și a treptelor din interior. Printre lucrările apărute în plus se mai numără: placarea integrală a pardoselii podului clădirii principale, placarea treptelor și a contratreptelor de la interior cu marmură, suplimentarea cantității de plintă, amenajarea unui grup sanitar pentru persoanele cu dizabilități în grupul sanitar de la parterul clădirii principale, modificarea traseelor rețelei de încălzire și de curenți slabi și amenajări suplimentare pentru spațiul verde din curtea interioară. La toate acestea se adaugă și prevederile Ordonanței nr. 15/2021 privind posibilitatea ajustării prețurilor contractelor de achiziție publică la valoarea devizului general majorat.

Când ar trebui să fie gata

Lucrările sunt executate de SC Rovis Lider SRL şi, potrivit ultimului termen comunicat de Primăria Galaţi, ar trebui să se încheie pe 31 iulie 2022. Este adevărat, au fost depăşite mai multe termene de finalizare a investiţiei.

Inclusă pe Lista Monumentelor Istorice gălăţene, clădirea face parte din "Ansamblul urban strada Domnească", şi este încadrată de două superbe construcţii de patrimoniu: Palatul Administrativ - monument de importanţă naţională, operă a lui Ion Mincu, părintele arhitecturii româneşti, şi Casa "Damian Drăgănescu" - monument istoric de importanţă locală.

Datată la 1872 - an înscris şi pe frontispiciul său - clădirea a fost construită de un anume Buzini și a servit mai mult ca sediu pentru diverse instituţii. De la sfârşitul secolului al XIX-lea şi până în 1906, când a fost inaugurat actualul Palat Administrativ, clădirea a servit drept sediu al Pârcălăbiei, devenită Prefectura judeţului Covurlui, fiind închiriată instituţiei. Ulterior, până la naţionalizare, s-a aflat în proprietatea lui Evstratie Ivan Geshov, fiul prim-ministrului Bulgariei în perioada primului Război Balcanic. Apoi, până în 1948, în imobil a funcţionat Comandamentul III Teritorial, iar ulterior, din 1949, birourile Şantierului naţional "Gheorghe Gheorghiu-Dej". Au mai fost găzduite Casa Pionierilor, instituţii de stat şi organizaţii sindicale. După 1990, corpul principal al clădirii a fost închiriat Uniunii Judeţene a Sindicatelor Libere, iar anexa, unor asociații. Ajunsese într-o stare deplorabilă, cu faţada roasă până la cărămidă şi geamuri sparte, mâncată de igrasie, degradată şi sluţită de trecerea anilor, dar mai cu seamă de nepăsarea proprietarilor şi a chiriaşilor!

Graţie proiectului european și-a recăpătat strălucirea, iar noua funcţiune a clădirii va fi aceea de muzeu. Astfel, la demisol vor funcţiona şapte spaţii de expoziţie şi o sală de vernisaj, iar la parter - patru săli de expoziţie, o sală video, o sală de vernisaj şi un pavilion multifuncţional.

Potrivit surselor noastre, autoritățile şi-ar dori ca prima zonă istorică restaurată de municipalitate să devină şi spaţiu de oficiere a căsătoriilor. Rămâne de văzut dacă va fi posibil.

Citit 3373 ori Ultima modificare Marți, 02 August 2022 11:42

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.