Ce rost au bordurile de pe mijlocul străzilor. Primăria ne vrea în tramvaie și pe biciclete
Foto: Sursa foto: Primăria Galați

Ce rost au bordurile de pe mijlocul străzilor. Primăria ne vrea în tramvaie și pe biciclete
Evaluaţi acest articol
(43 voturi)

În urmă cu aproape zece ani, atunci când s-a finalizat modernizarea străzii Oțelarilor, calea de rulare a tramvaielor a fost integrată firesc în restul carosabilului. Nu s-a pus nicio bordură care s-o delimiteze de celelalte benzi de circulație, iar mașinile pot trece ușor pe banda cu linia respectivă atunci când situația le-o impune, fără nicio zgâlțâială semnificativă.

De atunci, lucrurile s-au mai schimbat. Pe strada Siderurgiștilor, pe bulevardul 1 Decembrie 1918, pe Traian Vuia și, mai nou, pe bulevardul Coșbuc – toate, artere modernizate recent cu fonduri UE – calea de rulare a tramvaielor este delimitată pe toată lungimea lor de niște borduri pe care n-ai cum să le ratezi. Nici vizual, căci sunt înălțate cu câțiva centimetri buni față de restul carosabilului, nici fizic, pentru că le simți din plin atunci când treci peste ele. Dacă ai viteză mai mare sau dacă nu ești foarte atent în trafic atunci când schimbi benzile, te poți trezi cu „bube” serioase la sistemul de direcție ori cu vreo roată sau jantă care trebuie „vindecată” în service.

Am întrebat Biroul de presă al Primăriei Galați ce rost au aceste borduri de pe mijlocul străzilor modernizate recent și am aflat că, potrivit recomandărilor europene, ele au rolul de a stimula mobilitatea cetățenilor și de a-i încuraja să folosească mijloacele de transport alternative și nepoluante. „Proiectele pentru modernizarea principalelor artere de circulație respectă directivele europene și trebuie privite în ansamblu, ținând cont atât de asigurarea fluidizării traficului, dar mai ales de încurajarea utilizării mijloacelor de transport în comun nepoluante, dar și a mijloacelor de transport alternative (cum sunt bicicletele pentru care s-au creat și se creează piste speciale, așa cum se întâmplă în orice oraș aflat în modernizare). În principal, astfel de proiecte țin practic de directivele UE referitoare la încurajarea transportului în comun. De altfel, în accesarea de fonduri europene pentru astfel de proiecte există o serie de condiții ce pun accent pe componenta de încurajare și utilizare a mijloacelor alternative și a celor de transport în comun. În context, precizăm că proiectele includ și stații de încărcare pentru mașinile electrice, tot pentru a încuraja utilizarea de mijloace de transport nepoluante. Obiectivul este acela de a asigura o mai bună mobilitate tuturor, în acord cu protejarea mediului în care trăim”, este răspunsul complet pe care l-am primit de la Biroul de presă al Primăriei Galați.

Altfel spus, aceste borduri care, după părerea exprimată de foarte mulți șoferi, mai mult încurcă traficul decât să-l ajute, au rolul de a ne convinge să folosim mai mult transportul în comun și bicicletele. Adică tu, șofer, vezi că traficul e greoi și te hotărăști să-ți lași mașina acasă și să iei tramvaiul. S-ar numi „mobilitate”, chiar dacă riști să ajungi la muncă sau acolo unde ți-ai propus cu vreo jumătate de oră mai târziu sau chiar cu mai mult, în orele de vârf.

Ceva asemănător s-a încercat acum câțiva ani, cu separatoarele de cauciuc amplasate pe strada Traian, între Baia Comunală și Piața Centrală. Singurul lucru bun rezultat atunci a fost interzicerea parcărilor la bordură, pe banda întâi. În rest, separatoarele au dispărut aproape cu totul, motiv pentru care șoferul gălățean a devenit puțin mai „mobil” pe porțiunea respectivă, dar tot în mașina proprie.

Citit 6150 ori Ultima modificare Miercuri, 02 Noiembrie 2022 13:07

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.