Proiect controversat - Scandal de 6,6 milioane de euro pe strada Traian
Foto: Foto: Vasile Caburgan

Proiect controversat - Scandal de 6,6 milioane de euro pe strada Traian
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
  • Aproape 30 de milioane de lei va costa modernizarea străzii Traian (între Brăilei şi Metro), ce va fi executată de Mari Vila Com SRL şi de subcontractorii săi, printre care şi SC Drumuri şi Poduri * Începută sub semnul scandalului, în 2011, investiţia a stagnat aproape un an pe frontul licitaţiei * Sub un bombardament de contestaţii, Primăria a fost obligată să reia de cinci ori evaluarea ofertelor, războiul fiind finalizat în cele din urmă la Curtea de Apel

Proiectul de modernizare a străzii Traian a demarat sub semnul scandalului şi aşa a continuat mai bine de un an. Povestea a început în februarie 2011, când aleşii locali au inclus, pe lista lucrărilor de intervenţii, modernizarea străzii Traian, între Brăilei şi Metro, motivând că este afectată pe toată lungimea de 6 km de lucrările ISPA şi că liniile de tramvai prezintă un grad avansat de uzură.

O lună mai târziu, liberalii, prin vocea lui Marius Stan, pe atunci consilier local, i-au forţat mâna primarului Dumitru Nicolae să scoată Parcul Industrial de pe lista investiţiilor finanţate din creditul de 61 de milioane de lei contractat de Primărie şi să pună în loc strada Traian - „investiţie necesară ca aerul”. Şedinţa a fost furtunoasă, artera Traian primind, în cele din urmă, o alocaţie de 7.000.000 de lei din împrumut.

În august 2011, s-a dat startul licitaţiei, criteriul de atribuire fiind preţul cel mai scăzut, iar valoarea estimată a contractului de proiectare şi execuţie - 39.085.029 de lei, adică peste 8 milioane de euro. În luptă au intrat trei ofertanţi. SC Constructa Mecanique SRL (lider al asocierii SC Constructa Mecanique SRL, SC Compania de Construcţii Feroviare SA şi SC Poyry Romania SRL) a venit cu o ofertă de 29.028.545 de lei fără TVA. Asocierea Mari Vila Com SRL / SC Vio Top SRL (firma bucureşteană SC Mari-Vila Com fiind liderul asocierii) a pus pe masă o ofertă de 29.768.024,13 de lei fără TVA, iar Vega ’93 SRL - 31.298.358 de lei fără TVA. În octombrie 2011, Primăria a desemnat-o câştigătoare pe Mari Vila Com şi a respins oferta Constructa Mecanique SRL ca inacceptabilă sub motivul „preţ neobişnuit de scăzut”. Şi aşa a început „balul”!

Maratonul contestaţiilor

Constructa Mecanique a făcut contestaţie, iar Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a obligat Primăria să reevalueze ofertele. Primăria a luat-o de la capăt şi respins din nou oferta Constructa Mecanique, pe motiv că ar fi încălcat „condiţia privind experienţa similară [în execuţia unui contract de o asemenea anvergură], prin depunerea unui contract prezentat de un susţinător SC ICMRS SA, aflat în insolvenţă”. Perdanta a făcut iar contestaţie şi CNSC i-a impus din nou Primăriei să reevalueze ofertele. Municipalitatea s-a supus şi, surpriză!, a declarat-o câştigătoare pe Constructa Mecanique! Era deja martie 2012. Mari Vila a sărit cu o contestaţie, şi CNSC a dispus anularea raportului procedurii. Numai că, de data aceasta, i s-a părut şi ei „neobişnuit de scăzut” preţul ofertat de Constructa Mecanique. Constructa a reclamat la Curtea de Apel, dar fără succes. Primăria a reevaluat ofertele şi a respins ca neconformă oferta Constructa Mecanique, declarând-o câştigătoare pe cea a Mari Vila. Conform scenariului deja cunoscut, Constructa Mecanique a făcut iar contestaţie, numai că, de această dată, CNSC a obligat municipalitatea să reia evaluarea ofertelor în sensul declarării direct ca neconforme a ofertei Constructa Mecanique. Primăria a procedat întocmai şi a declarat-o câştigătoare (a câta oară?!) pe Mari Vila. Constructa Mecanique a făcut plângere la Curtea de Apel şi distracţia s-a mutat, iar, în instanţă.

În aşteptare

Deşi licitaţia era încă pe rolul instanţei, potrivit surselor noastre, Primăria Galaţi a încheiat deja contractul cu Mari Vila. Foarte nerăbdătoare să se termine războiul de la Curtea de Apel era şi este SC Drumuri şi Poduri, care, în calitate de subcontractor, va executa partea de infrastructură rutieră, asfaltare, trotuare şi borduri, pentru care se va alege cu 10.000.000 de lei. Ce caută ea în toată povestea? Potrivit directorului Luciano Tudor, Mari Vila a participat la licitaţie cu devizul SC Drumuri şi Poduri în ceea ce priveşte lucrările de asfaltare şi pregătire pentru asfaltare. Şi, se ştie, pentru societatea aflată pe marginea prăpăstiei un asemenea contract e mană cerească. SC Drumuri şi Poduri ar fi trebuit să semneze deja contractul cu Mari Vila, numai că amânarea soluţiei instanţei i-a dat peste mână. Mai grav este că prelungirea situaţiei aduce Primăria în situaţia de a pierde banii din împrumut, pentru că potrivit contractului, mai are posibilitatea de a face trageri doar timp de şase luni! În plus, doar 7 milioane de lei vin din credit, iar restul banilor vor trebui daţi de la bugetul local. Vestea bună este că, vineri, Curtea de Apel a respins ca nefondat recursul Constructa Mecanique, împotriva Primăriei şi a Mari Vila, hotărârea fiind irevocabilă. Urmează deci ca învingătoarea să preia amplasamentul, să obţină autorizaţiile şi să deschidă şantierul.

Cine va începe e greu de spus, pentru că Drumuri şi Poduri nu este, cu siguranţă, singurul subcontractor. Următorul ar fi, se pare, firma Vâlceana, care a mai lucrat cu Mari Vila la strada Basarabiei. Rămâne de văzut cât şi ce anume din marea investiţie va executa firma bucureşteană SC Mari Vila Com SRL şi asociatul său SC Vio Top SRL.

Subiectul modernizării străzii Traian va rămâne în atenţia noastră, iar în ediţiile următoare vom reveni cu informaţii detaliate despre acest controversat proiect.

 

Ce se va face

Prin proiect se prevede refacerea căii de rulare a tramvaielor pe tronsonul Piaţa 30 Decembrie - strada Basarabiei, inclusiv a firului de contact, refacerea căii de rulare în Piaţa Centrală, modernizarea carosabilului, trotuarelor, spaţiilor verzi şi montarea de mobilier stradal, realizarea unei piste pentru biciclişti, rampe pentru persoane cu dizabilităti şi sistematizarea zonei virane din bariera Traian, zona Arcada, în vederea amenajării unei parcări. Se va desfiinţa linia de tramvai pe tronsonul strada Basarabiei - limita municipiului Galati şi la inelul de întoarcere Barieră - strada Al. Măcelaru, dar se vor amenaja linii de tramvai la intrarea în Depoul Transurb din strada Ştefan cel Mare. Pe tronsonul Tecuci - Brăilei este prevăzută doar refacerea carosabilului şi a trotuarelor. De asemenea, va fi amenajat un sens giratoriu la intersecţia străzii Traian cu Al. Măcelaru, vor fi desfiinţate semafoarele şi spaţiile comerciale din zonă, va fi înlocuită conducta de apă pe sectorul Serei - Basarabiei şi va fi modernizat iluminatul public stradal. Durata de realizare este de 36 de luni de la data atribuirii contractului.

 

Citit 6606 ori Ultima modificare Duminică, 14 Octombrie 2012 18:06

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.