Curtea de Conturi ţipă, aleşii se fac că plouă. Bube financiare în capul Primăriei Galaţi

Curtea de Conturi ţipă, aleşii se fac că plouă. Bube financiare în capul Primăriei Galaţi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Sporuri şi indemnizaţii ilegale de milioane de lei acordate funcţionarilor publici, creanţe şi venituri neîncasate la bugetul local, bulibăşeală în scripte şi în patrimoniu, lucrări supraevaluate sau neexecutate, dar plătite din greu * Acestea sunt, în mare, abaterile constatate şi repetate, din 2008 încoace, în fiecare raport de audit întocmit de Camera de Conturi Galaţi * Deşi neregulile descoperite în ograda proprie şi a instituţiilor subordonate municipalităţii depăşesc 600 de milioane de lei, Primăria condusă de fostul primar Dumitru Nicolae nu a supus niciodată atenţiei Consiliului Local nenorocirile descoperite de Camera de Conturi


În ultimii patru ani Camera de Conturi a bătut toba la urechea surdului. Surdul este administraţia locală, sub conducerea primarului Dumitru Nicolae, care niciodată nu a supus dezbaterii Consiliului Local rapoartele de audit făcute publice, în fiecare an, de instituţia de control. În vreme ce alte primării din ţară publică pe propriile site-uri concluziile rapoartelor de audit întocmite de Camera de Conturi şi măsurile adoptate în Consiliul Local, Primăria Galaţi a tăcut chitic şi s-a comportat de parcă nu s-a întâmplat nimic. Iată, pe scurt, care au fost cele mai mari nereguli constatate în ultimii patru ani de către Camera de Conturi Galaţi.

Banii vorbesc

În 2008, potrivit raportului Camerei de Conturi, administraţia locală nu a încasat 199.182.300 de lei din concesiuni şi închirierea unor terenuri proprietate privată, dar a plătit 1.409.400 de lei pe salarii, indemnizaţii de conducere ilegale şi cheltuieli de judecată. Municipalităţii i s-a mai imputat faptul că nu şi-a inventariat şi reevaluat anual patrimoniul abatere estimată la 21.572.000 de lei, încălcarea prevederilor referitoare la achiziţii publice şi înregistrări contabile eronate care au condus la denaturarea veniturilor, cheltuielilor şi a patrimoniului cu suma de 32.451.000 de lei.

Anul celor mai generoase sporuri

Auditul financiar pe anul 2009 a scos la iveală cele mai generoase sporuri, stimulente şi indemnizaţii (inclusiv pentru o ţinută decentă!) acordate salariaţilor Primăriei - 6.538.271 de lei. Neîncadrarea cu personal a posturilor de auditori şi faptul că a realizat doar şase misiuni de audit, în condiţiile în care în subordinea şi coordonarea ei sunt 56 de entităţi au generat o abatere evaluată la 6.564.698 de lei. Sinteza neregulilor constatate atât la Primărie, cât şi la instituţiile publice aflate în subordinea ori în coordonarea municipalităţii, ridică la 85.771.041 de lei ştacheta abaterilor.

Fonduri guvernamentale batjocorite

Raportul auditului din 2010 scoate la iveală că nici atunci când beneficiază de fonduri guvernamentale, Primăria nu face faţă situaţiei. În 2010, Primăria nu s-a sinchisit să urmărească şi să încaseze venituri din impozite şi taxe locale, dar nici nu a calculat majorări şi penalităţi de întârziere, valoarea totală a abaterii fiind de peste 7.200.000 de lei. S-au cheltuit, însă, pe sporuri şi stimulente nelegale 5.640.579 de lei. La abateri financiar-contabile reieşite în urma controlului fondurilor alocate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului suma estimată este de 191.857.000 de ei. Marea problemă o constituie faptul că Primăria nu a inventariat situaţia reală a lucrărilor terminate şi recepţionate parţial, şi lucrările rămase de executat faţă de preţul devizului general la celebrul Port de ambarcaţiuni.

Curăţenie cu mari probleme

Despre ceea ce a descoperit Camera de Conturi la controlul efectuat pentru anul 2011 aţi putut citi recent, o serie de articole în ziarul „Viaţa liberă”. Una dintre cele mai grave descoperiri este că Primăria a risipit 2,3 milioane de lei pe lucrări şi bunuri care nu există, şi a plătit nelegal sporuri funcţionarilor publici - 433.000 de lei. Camera de Conturi Galaţi a „cântat” iar refrenul despre „ghiveciul” din scriptele Primăriei oraşului: clădiri care nu au fost reevaluate, dar şi imobile din domeniul public şi privat al municipalităţii care nu sunt înregistrate în evidenţele cadastrale. Şi, „moţ” - societăţi care ocupă suprafeţe de teren mai mari decât i-au fost concesionate de Primărie, firme care ocupă suprafeţe de teren din domeniul public fără a avea contracte încheiate cu Primăria şi, desigur, firme care nu au respectat clauzele stabilite prin contractele de concesiune încheiate. Mult mai mari sunt neregulile descoperite în modul de organizare al salubrizării oraşului – Serviciul Public Ecosal – care se ridică la 61.919.000 de lei!

O singură îndreptare

Contractul de asociere al Primăriei cu SC Euro Mediterranee Consulting SRL Bucuresti, incriminat în raportul pe 2010 al Camerei de Conturi a făcut obiectul unei hotărâri adoptate la finele anului trecut de către Consiliul Local. E vorba de mall-ul care ar fi trebuit să fie construit în celebrul Cartier Cantemir care nici nu o să mai fie. Aleşii locali au votat încetarea contractului de asociere dintre municipiul Galaţi şi SC Siret Plaza SRL, dar şi revocarea asocierii dintre Consiliul Local şi SC Euro Mediterranee Consulting SRL, în vederea amplasării unui centru comercial şi de recreere de interes public. Camera de Conturi a obligat Primăria să ia măsurile necesare pentru încetarea contractului de asociere încheiat în 2005, dar partea delicată este că municipalitatea va trebui să recupereze cota de participare şi „creanţele comerciale aferente contractului de asociere, că aşa zice la raportul Camerei de Conturi!

Aşteptăm ca Primăria condusă de edilul Marius Stan şi Consiliul Local să ia în discuţie şi să adopte o poziţie oficială faţă de recentul raport al Camerei de Conturi şi să nu-i mai acopere pe vinovaţi, aşa cum s-a întâmplat până acum...

Citit 4088 ori Ultima modificare Luni, 25 Februarie 2013 12:35

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.