INTERVIU / Viceprimarul Florin Popa: „Bateriile de garaje nu sunt o soluţie de viitor”

INTERVIU / Viceprimarul Florin Popa: „Bateriile de garaje nu sunt o soluţie de viitor”
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

 „Mulţi au transformat garajele în ateliere, bucătării de vară, depozite, şi-au făcut beciuri, racorduri ilegale de apă şi canalizare”„Va fi greu până apare prima parcare supraterană, după aceea vom încerca să facem în fiecare cartier”


Viceprimarul Florin Popa, liderul organizaţiei municipale a PSD Galaţi, a fost city-managerul Galaţiului în mandatul trecut şi şi-a legat numele de iniţierea unor proiecte de anvergură aflate acum în derulare.

- Domnule Florin Popa, e mai uşor să fii viceprimar decât city-manager?

- Ceea ce am făcut în mandatul trecut a fost un pionierat având în vedere că această funcţie era nou-creată, nu existau reglementări exprese prin lege, se puteau prelua din atribuţiunile primarului, şi am încercat să o fac cât mai bine. La nivelul Ministerului Administraţiei, am participat împreună cu ceilalţi angajaţi ca administratori publici la un curs de formare, beneficiind de experienţa unor specialişti din străinătate, dar practica a demonstrat că sunt mai multe lucruri care trebuie făcute ca manager al unui municipiu de nivelul Galaţiului. Actualul administrator public încearcă să armonizeze aparatul propriu al primarului cu Consiliul Local, o postură deloc de invidiat pentru că CL este un organism politic, iar aparatul propriu al primarului e în schimbare. Când vrei să faci ceva, bătaie de cap este în permanenţă, important este să faci bine şi să rămână ceva în urma ta.

- Care sunt cele mai importante proiecte din mandatul de administrator public?

- Concretizarea prin contracte şi licitaţii a unor obiective de interes major pe infrastructură – proiectele din Planul Integrat de Dezvoltare Urbană – modernizarea axei Oţelarilor-Stadionului-Frunzei–Asachi, modernizarea Grădinii Publice şi a Parcului Rizer, strada Unirii, parcarea de TIR-uri. Sunt obiective importante care rămân în zestrea municipalităţii.

- Primarul Marius Stan a găsit tot felul de hibe în proiectele nominalizate: modernizarea fântânii arteziene din Grădina Publică nu a fost prinsă în proiect, în Parcul Rizer nu exista rigolă, pe Oţelarilor nu existau refugii în staţiile de tramvai? Cât despre parcarea de TIR-uri, actualul city-manager, Aurel Vlaicu, spune că trebuie făcute lucrări de consolidare a terenului pentru că nivelul apei este mai sus decât prevedea proiectul. Cum vă explicaţi toate astea?

- În momentul în care treci de faza studiului de fezabilitate şi se aprobă nişte indicatori tehnico-economici, urmează proiectarea. Nu numai la nivelul Primăriilor, nici la ministere, în acest moment, nu există un aparat tehnic, de specialitate, verificator de proiecte, care să poată lua un proiect cap-coadă şi să poată spună dacă ceea este inclus în programul acela este sută la sută corect şi nu s-a omis nimic! Din păcate, mai sunt şi scăpări. Specialiştii Primăriei din Direcţia Tehnică, Serviciile de Reparaţii sau Investiţii au verificat aceste proiecte, dar, din păcate, nu au sesizat lucrurile acestea. E foarte bine când le sesizezi pe parcursul execuţiei pentru că pot fi corectate din mers! Nu cred că sunt făcute cu rea-credinţă, numai cine nu munceşte nu mai şi greşeşte. Să pun greşeala pe seama unui proiectant e posibil, dar nu vreau să fiu rău! În privinţa parcării de TIR-uri, cei care au făcut proiectul tehnic au avut obligaţia să facă şi sondaje, studii topo, geo, nu pot să vă spun că le-au făcut sau nu, dar cred că ceea ce susţine dl Vlaicu constituie o măsură suplimentară de siguranţă. Nu vreau să fiu maliţios, dar cred că a fost puţin exagerat. O astfel de parcare ne trebuie, aşa cum ne mai trebuie încă una înspre Fileşti.

- Care credeţi că sunt investiţiile de care Galaţiul are nevoie?

- Lucrările la infrastructură sunt capitale. Va trebui să rezolvăm problema străzii Anghel Saligny unde liniile de tramvai sunt amplasate atipic. O să le trecem pe centru şi vom avea câte două benzi de circulaţie pe laterale. După ce terminăm Ana Ipătescu şi vom face Gării, Bravu, Egalităţii, Enescu. Şi pe Siderurgiştilor trebuie făcute lucrări de modernizare. Va trebui să rezolvăm în mod coerent problema unor parcări supraterane care să asigure descărcarea zonelor aglomerate. O parcare subterană e mai pretenţioasă, pentru că structura solului la Galaţi nu prea permite. Mai degrabă facem parcări supraterane şi cu timpul lumea va înţelege că aceste parcări sunt viabile, bune şi asigură riveranilor posibilitatea să-şi parcheze autoturismele.

- Chiar dacă pentru asta o să trebuiască să-şi „sacrifice” garajele?

- Aceste baterii de garaje au constituit nişte soluţii în anumite perioade. Au dat posibilitatea ca fiecare, pe lângă maşină, să-şi mai bage înăuntru şi surplusul din gospodărie. Din păcate mulţi le-au transformat în ateliere, bucătării de vară, depozite de alimente, de orice fel, au şi beciuri ilegale, şi-au făcut racorduri de apă şi branşamente ilegale în reţelele de canalizare; sunt o serie întreagă de lucruri pe care unii le-au considerat benefice pentru confortul personal, dar în acest moment trebuie să ne gândim la confortul general, al tuturor locuitorilor. Va fi greu până apare prima parcare, după aceea vom încerca să rezolvăm în fiecare cartier. Avem în vedere nişte zone ţintă, dar nu e bine să le nominalizez pentru că apar revendicatorii şi le blochează.

- În Consiliul Local, PSD nu a fost de acord ca subtraversarea Dunării să fie trecută pe lista de investiţii care ar putea fi finanţate prin contractarea unui credit. Vor mai exista astfel de momente în care USL nu va mai vota ca un „monolit”?

 - Suntem gălăţeni, ne dorim tot ce e mai bine şi mai trainic pentru Galaţi. Apariţia unor astfel de proiecte, insuficient fundamentate după părerea mea, a generat o discuţie pe care au am considerat-o principială. Ceea ce am spus eu a fost că un studiu de fezabilitate evaluat la o grămadă mare de bani, comportă un anumit risc. Când eu, ca Primărie fac un astfel de studiu de fezabilitate, există riscul să nu poată fi folosit. Primăria nu va fi niciodată în postura să finanţeze realizarea unui astfel de obiectiv – valorile sunt uriaşe. Ori, în varianta în care mergem pe un parteneriat public-privat, toată lumea ştie că cel care vine într-un parteneriat îşi face studiu de fezabilitate care să poată fi folosit pentru obţinerea finanţării de la diverse instituţii financiare româneşti sau străine. Eu am avut posibilitatea să intru într-o astfel de subtraversare la Shanghai. A fost o nebunie: am trecut pe sub Fluviul Galben, printr-o construcţie impresionantă, pe şase benzi de circulaţie pe sens, dar într-un municipiu care are 15-16 milioane de locuitori şi o forţă economică fantastică. Nu neg că şi nouă ne-ar prinde bine o astfel de subtraversare, dar cred că ar trebui mai bine pregătită, şi soluţia viabilă este într-un parteneriat public-privat. În USL nu se va întâmpla nimic nici în plan naţional, nici în plan local, construcţia s-a dovedit a fi puternică şi eu cred că are viitor. Ca lucrurile să meargă foarte bine, va trebui să avem o comunicare mai bună.

Citit 11682 ori Ultima modificare Marți, 09 Aprilie 2013 10:07

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.