Achiziţii exorbitante pun în PERICOL viaţa oamenilor legii. De ce LOGANURILE POLIŢIEI sunt sicrie pe patru roţi

Achiziţii exorbitante pun în PERICOL viaţa oamenilor legii. De ce LOGANURILE POLIŢIEI sunt sicrie pe patru roţi
Evaluaţi acest articol
(15 voturi)

Multe dintre maşinile aflate în dotarea Poliţiei, vechi de aproape zece ani, nu au în dotare nici măcar airbag pentru pasagerul din dreapta * În ultimii ani, mulţi poliţişti români au fost răniţi sau chiar au murit, în urma unor accidente rutiere în care au fost implicate autospeciale Dacia Logan


Cel mai recent eveniment tragic soldat cu moartea unui poliţist aflat în misiune cu maşina de serviciu s-a petrecut la Galaţi în noaptea de 21 spre 22 noiembrie şi scoate, încă o dată, la iveală, o realitate crudă. Autoturismele cu care a fost dotată cea mai mare structură de siguranţă publică din România sunt de o calitate cel puţin îndoielnică, deşi, la vremea achiziţiilor, statul a plătit bani nejustificat de mulţi, chipurile, pentru ca oamenii legii să-şi poată face treaba în condiţii decente. Moartea subinspectorului (p.m.) Ionel Baben, în timpul unei misiuni de patrulare cu maşina de serviciu, certifică ideea că autoturismele nu suferă doar din cauza uzurii inerente, ci şi la capitolul dotări, aspecte de care, se pare, cei care le-au achiziţionat nu prea au ţinut cont. Dacia Logan Ambiance 1,4, în care şi-a găsit sfârşitul poliţistul gălăţean de 46 de ani, făcea parte din lotul de 6.000 de maşini cumpărate de Poliţia Română în anul 2006. Atunci, 5.000 de autoturisme au fost repartizate inspectoratelor din ţară, majoritatea ajungând la posturile de poliţie rurale şi la structurile de ordine publică.

Preţ uriaş pentru dotări de doi lei

Maşinile cu care poliţiştii ar trebui nu doar să patruleze, ci şi să intervină, la o adică, în caz de acţiuni flagrante sau să facă faţă unor autoturisme mult mai puternice sunt extrem de fragile la capitolul siguranţă. S-a văzut de nenumărate ori în ultimii ani, în evenimente rutiere în care au fost implicate autospeciale Logan ale Poliţiei, petrecute, spre exemplu, în Vaslui (2013), Ploieşti (2012), Bucureşti (2011, 2010), Iaşi (2010) sau Miercurea Ciuc (2010), soldate cu poliţişti răniţi grav sau chiar decedaţi, cum a fost în cazul evenimentului de la Vaslui. Unul dintre factorii care au contribuit la aceste urmări a fost lipsa elementelor de securitate ale maşinilor de intervenţie. Practic, un Logan Ambiance 1,4, precum cel în care şi-a găsit sfârşitul şi Ionel Baben, are airbag doar pentru şofer, în condiţiile în care, de regulă, poliţiştii patrulează câte doi, rampă de avertizare optică şi acustică şi staţie radio. La acestea, mai putem adăuga centurile de siguranţă şi tetiere doar pentru scaunele din faţă. În aceste condiţii, este lesne de imaginat care pot fi urmările pentru pasageri, în cazul unui impact puternic cu o altă maşină sau al unei răsturnări. Cel puţin în cazul accidentului de la Tuluceşti, în care Ionel Baben şi-a pierdut viaţa, iar colegul său, aflat la volan, a fost grav rănit, s-a văzut. Aflat pe scaunul din dreapta, Baben nu a fost protejat de airbag, pentru că maşina nu avea aşa ceva şi a fost aruncat din autoturism, suferind fracturi grave pe partea dreaptă a corpului, care i-au provocat o hemoragie internă letală. Perna de aer, aflată numai pe locul şoferului, s-a deschis în impact şi i-a salvat viaţa poliţistului Dorin Chiper. Astfel de maşini, al căror preţ de catalog depăşea cu puţin suma de 5.000 de euro la vremea achiziţiei, au fost cumpărate de statul român cu 12.300 de euro.

Scandalul achiziţiilor aberante

La doi ani de la darea în folosinţă a celor 6.000 de Loganuri precum cel descris mai sus, respectiv în 2008, Ministerul de Interne provoca un veritabil scandal în Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), odată cu prezentarea unui raport de achiziţie pentru peste 2.000 de autospeciale pentru structurile din subordine, din care doar jumătate erau Dacia Logan, şi acelea luate pe 70.000 de euro bucata. În timp ce poliţiştii de la ţară încă se mai bucurau de autospecialele primite de doi ani, lucrătorii altor structuri, majoritatea din Capitală, aveau să fie "cadorisiţi" cu bijuterii pe patru roţi. Astfel, ministerul achiziţionase peste 50 de autoturisme BMW 330 pentru Poliţia Rutieră, pentru care a plătit 118.670 de euro bucata. Peste 180 de BMW X3 au fost achiziţionate cu preţuri variind între 58.000 de euro şi 62.000 de euro bucata. Marca Volkswagen a fost şi ea gratulată generos de oficialii români. 65 de maşini din gama Passat, Golf şi Transporter au fost cumpărate la preţuri cuprinse între 40.000 de euro şi 142.000 de euro. Lista poate continua cu Subaru, Skoda, Mazda 3, Opel, Mitsubishi New L200 sau Honda, dar vedeta incontestabilă a listei de noi dotări a fost, în condiţii de debut de criză economică, o autospecială de intervenţie Mercedes Benz Sprinter, pentru care s-a plătit 674.197 de euro.

Citit 12412 ori Ultima modificare Sâmbătă, 26 Decembrie 2015 13:12

12 comentarii

  • postat de pelican
    Joi, 14 Ianuarie 2016 23:25
    82.76.11.***
    m-a spart unu cu airberg ,tolomacule se spune airbag (punga de aer)si te mai dai si mare destept,aviz ptr cei carora le fata mintea ,taceti din gura ca e mai bine
    0
    1
    Raportează
  • postat de na
    Sâmbătă, 26 Decembrie 2015 20:27
    78.96.66.***
    Pentru cei care știu ce este munca de poliție”doar din văzute și auzite” ... fiți polițiști in stradă pentru un an ... după aceea sunt curios de atitudinea voastră. (Dacă rezistați un an)
    3
    0
    Raportează
  • postat de justme
    Miercuri, 23 Decembrie 2015 12:40
    5.13.207.***
    Ioane hai ca te luminez.
    1. Nu cumpara masine care sa asigure minimul de siguranta deoarece acele persoane care se ocupa de achizitii sunt niste "politisti de carton" care nu au o zi de munca efectuata in starda si nu au habar de minusurile si riscurile la care sunt expusi cei din operativ (adica aia care munces si ii tin in spate pe cei care dorm prin birouri)
    2. Nu folosesc masinile confiscate deoare alea necesita bani/benzina, nu-i ca un logan cu motor de 1.2, intretinerea fiind peste a unui logan...varianta optima era ca instutia sa faca o licitatie (gen Italia)care au ales un alt producator in defoavoarea celui autohton datorita avantajelor si dotarilor oferite.
    3. Nu politia ia masurile ci Procurori si Judecatori, politia/politistul intocmeste doar actele premergatoare sub indrumarea unui procuror iar mai departe sentinta o da judecatorul asa ca daca e de blamat careva sunt celelalte 2 categorii care au drept decizional.
    4
    13
    Raportează
  • postat de lus
    Miercuri, 23 Decembrie 2015 11:22
    95.76.37.***
    La asa societate asa politie Sefii au masini de serviciu din gama de lux iar subalternii au niste sicrie pe patru roti. Asa ca nu mai huliti politistul de rand ci sefii lor care au salarii nesimtite si stau si putrezesc in birouri.
    2
    14
    Raportează
  • postat de crystal
    Miercuri, 23 Decembrie 2015 11:17
    95.76.32.***
    ia uite durerea mare unde era, mai avem un pic si le cumparam tancuri sau masini Porsche ca la politia din Dubai cu bani publici si ei nici nu stiu sa se poarte.
    Acum 2 saptamani un logan venea cu viteza pe la muzeul de stiintele naturii si vroia sa urce spre micro 19 iar la trecere jos cineva traversa mai incet pe zebra. Au incetinit destul de brusc pana au ajuns la vreo 2 metri de om ca mai aveau un pic si dadeau peste el. Nu aveau sirena si nici altfel de semnalizare pornita, daca aveau probabil ca il zburau de pe trecere.
    Mai bine ar fi trimisi pe rand la scolarizari in afara sa invete cum sa prinda pe cineva, cum sa nu mai mearga prin oras cu sirenele doar ca li se raceste cafeaua undeva, sa nu dea amenzi daca nu e cazul doar de dragul de a planul la amenzi, si sa fie dotati cu aparatura .Politia romana e si ea cu 100 de ani in urma la cum se poarta sau cum fac o ancheta.
    11
    17
    Raportează
  • postat de Ion
    Miercuri, 23 Decembrie 2015 11:00
    82.137.12.***
    De ce nu a achizitionat ministerul cu 2 airbag-uri?
    De ce politia nu foloseste masinile confiscate?
    Ce masuri a luat politia? Permis, puscarie 20 de ani, recuperarea prejudiciului?
    Politia nu face nimic dar are pretentiii. Sa va omoare pe toti ca sunteti cei care protejeaza hotiiiiiiiiiiiiiii
    Rusine politia romana.
    8
    13
    Raportează
  • postat de andrei
    Miercuri, 23 Decembrie 2015 09:35
    5.2.205.***
    Centura!!!! Trebuia sa poarte centura!!! Dar smecherii nu poarta centura. Centura e purtata doar de astia mai fraieri, ca sa nu plateasca amenzi. Cei care au posibilitatea sa nu plateasca amenzi, normal ca nu poarta centura. Asa, ca fapt divers, cati politisti poarta centura in masinile personale? In primul rand ei ar trebui sa fie obligati si controlati, ptr a fi un exemplu in fata tuturor. Probabil se va gasi un cretin care sa spuna ca politistii nu sunt obligati sa poate centura in misiune. In primul rand centura nu trebuie purtata numai din obligatie, daca ai putina minte, o porti fara a fi obligat, te feresti singur de posibilii handicapati din trafic.
    8
    21
    Raportează
  • postat de Mașina polițiștilor, mașină de servici, ar trebui să aibă obligatoriu airberg la șofer, pasager și chiar airberg tip perdea la uși, lateral.
    Miercuri, 23 Decembrie 2015 09:23
    178.138.63.***
    Mai în glumă, cu toate că nu este cazul, cea mai sigură malină de patrulă pentru polițiștii de la circulație este TIR-ul sau betoniera, la stilul de condus al șoferilor români, unde băutura la volan este ca uleiul la motor...să nu mai pui și drogurile la volan, mai greu de depistat. Normal că o mașină de poliție de circulație, trebuie conform normelor ,,de protecția muncii'', să aibă airberg șofer, pasager și chiar airberg tip perdea la uși. Nu am nimic cu Loganul, este o mașină de bun simț, dar din ciocnirea celor două mașini, una românească și alta nemțească, victimele cele mai grave au rezultat din Loganul polițiștilor, ceilalți din mașina nemțească scăpând ușor și fără centuri puse, cu răni ușoare, chiar putând fugi de la locul accidentului. Mașina polițiștilor, fiind mașină de servici, ar trebui să fie dotată complet cu airberg la șofer, pasager și chiar airberg tip perdea lateral.
    2
    15
    Raportează
  • postat de 781
    Miercuri, 23 Decembrie 2015 03:32
    98.193.216.***
    Banuiesc ca a fost aruncat din masina pentru ca nu purta centura ..........
    6
    24
    Raportează
  • postat de ...
    Miercuri, 23 Decembrie 2015 01:36
    5.13.210.***
    Daaaa,ce sa spun,hai sa dam vina pe marca masinii pt moartea acelui politist si sa-l absolvim de culpa pe idiotul care s-a urcat beat la volan si a provocat tragedia....halal gandire...De fapt de la gandirea asta porneste tot raul cu circulatia asta bezmetica in RO soldata cu atatea accidente,in sensul ca in loc sa fim preocupati cu elaborarea unor legi care sa-i descurajeze pe idioti sa provoace accidente (de ex anularea pe viata a permisului,ia sa vedeti ce mielusei i-ar face mai ales pe dependentii de sofat),noi de preocupam care marca de masina "e mai tare in muschi" in cazul unui accident si le dotam cu jdemii de airbaguri si tabla groasa de 10 mm.Pai pe optica asta o sa ajungem sa ne luam toti tanchete blindate de razboi,care consuma 100 litri/100 km,ca alea oricum au tabla blindata si nu se shifoneaza prea tare in cazul unei coliziuni,nu???Desi e construita in RO,cei de la Dacia Pitesti nu au "masluit" calculatorul masinii ca sa arate un consum mai mic de carburant si o poluare mai mica,asa cum au facut nemtii de la VW si alte marci asa zis puternice.In plus,consuma putin,piesele sant ieftine si nu ajungi sa muncesti ca sclavul ca sa intretii o masina "de marca".In alta ordine de idei,masinile sant facute sa ne duca din punctul A in punctul B,si nu ca sa ne tamponam ca boii unii cu altii si sa vedem care-i mai rezistent.Daca s-ar vrea s-ar da o lege care in 24 de ore ar imputina imediat accidentele,dar nu se vrea,ceea ce se vrea e imbogatirea marilor concerne care fabrica masini tot mai sofisticate si mai scumpe,la fel de nesigure in cazul unui accident ca orice alta masina.Au fost mii de cazuri in care masini considerate "mai sigure" au iesit mai "shifonate" dupa impactul cu masini "mai nesigure".Una e testarea intr-un stand de incercari si alta e situatia reala in trafic,sant multi factori care influenteaza rezultatul unei coliziuni dintre doua masini diferite.In primul rand conteaza mult unghiul si portiunea in care e lovita masina "mai sigura".Iar la urma-urmei masinile nu au nici-o responsabilitate in cazul accidentelor,ele nu au creier sa judece,ci idiotii care dau permise cu spaga,favorizand CRIMA RUTIERA,altii care se urca beti tepeni la volan si in primul rand legiuitorii care nu introduc anularea PE VIATA a permisului in cazuri grave.Masinile nu au nici-o vina,poti sa ai jdemii de airbaguri si sisteme de siguranta,tot poti sa mori.
    6
    42
    Raportează
  • postat de Pt s.o.s.
    Miercuri, 23 Decembrie 2015 00:45
    79.115.204.***
    Esti putin semianalfabet sau ceva asemanator? ...intreb, pt ca un politist stie sa se exprime corect.
    19
    21
    Raportează
  • postat de S.O.S
    Miercuri, 23 Decembrie 2015 00:24
    109.166.132.***
    Felicitari pentru articol. Trebuia pozate aceste autospeciale, sa se vada in ce stare sunt. Ne riscam viata zilnic iar sefii stam pe salarii de 2000 de euro in birouri....ALOOOOOO DNAAAAA....EXISTA LA GALATI....
    21
    20
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.