Bătrânul PERSEUS va fi ”mobilizat” şi în această iarnă
Foto: AFDJ se pregăteşte pentru venirea sezonului rece

Bătrânul PERSEUS va fi ”mobilizat” şi în această iarnă
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

Începând de pe 15 noiembrie, timp de o lună, Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi va înlocui semnalizarea de vară cu cea de iarnă. De asemenea, se pregătesc navele care vor interveni la spargerea gheţii pe Dunăre, dacă va fi cazul, în frunte cu bătrânul "Perseus". Sunt doar câteva dintre măsurile prin care AFDJ se pregăteşte pentru venirea sezonului rece.

Ne apropiem cu paşi repezi de prima lună de iarnă, aşa că l-am întrebat pe directorul general al AFDJ Galaţi, Dorian Dumitru, în ce stadiu se află regia gălăţeană în ceea ce priveşte pregătirile şi dacă acestea au început deja. "În perioada 15 noiembrie - 15 decembrie 2017, se va acţiona pentru înlocuirea semnalizării de vară cu cea de iarnă, cu ajutorul navelor de semnalizare. Ca urmare a unei proceduri de achiziţie publică, a fost încheiat contractul de furnizare cu OMV Petrom, pentru necesarul de motorină fără acciză şi cu acciză. Până pe 30 noiembrie, întreaga cantitate de motorină contractată va fi livrată în tancurile-depozit ale RA AFDJ Galaţi. De asemenea, se pregătesc, din punct de vedere tehnic şi al documentelor de navigaţie, navele care vor interveni la acţiunea de spargere şi curgere a gheţii pe sectorul Dunării maritime, în cazul apariţiei gheţii pe fluviu. Se va interveni cu următoarele remorchere maritime: "Perseus" - 6.600 CP, "Farul" - 5.000 CP, "Galaţi 3" - 2.400 CP, "Gheorghieni 2" - 980 CP şi nava de semnalizare "Mamaia 2" - 600 CP. S-au organizat şi parcurile de staţionare în siguranţă a navelor AFDJ Galaţi, care nu vor fi în exploatare în perioada de iarnă. La aceste nave, se vor goli instalaţiile de apă şi se vor proteja împotriva îngheţului prizele de fund", ne-a spus directorul general al AFDJ.

Meteorologii au prognozat, pentru a doua jumătate a acestei ierni, temperaturi care pot coborî până la minus 30 de grade. "Fenomenul de gheaţă pe Dunăre apare atunci când debitul şi nivelul fluviului este scăzut, iar în zona de sud şi sud-est a României se înregistrează temperaturi ale aerului de minus 10 grade, pe o perioadă mai mare de şapte zile. La această dată, nu avem o prognoză pentru lunile ianuarie şi februarie 2018 care să indice temperaturi de minus 30 de grade în zona de sud şi sud-est a ţării", a continuat Dorian Dumitru.

Vor fi probleme şi în această iarnă?

Iarna trecută, zeci de convoaie fluviale au fost blocate între sloiuri, timp de mai mult de o lună, din cauza unui pod de gheaţă format între localităţile Cernavodă şi Călăraşi, o dragă scufundându-se şi o barjă fiind răsturnată complet. Unul dintre armatorii gălăţeni care au avut convoaie prinse în podul de gheaţă ne-a spus că, în zona respectivă, la km 359, ar putea fi în continuare mari probleme.

"Am instalat pe una din navele noastre un echipament care cuplează sonda cu ultrasunete cu GPS-ul şi scanăm singuri fundul Dunării. Ei bine, am observat că nivelul aluviunilor a crescut cu 20 cm, în numai şase luni", ne-a spus Paul Ivanov, directorul general al companiei Trading Line.

"AFDJ Galaţi nu are în evidenţă zona km 359 ca fiind un punct critic pentru navigaţie. Sunt considerate puncte critice, conform recomandărilor Comisiei Dunării, zonele unde nu sunt asigurate gabaritele minime ale şenalului navigabil, respectiv, lăţime şenal 150 - 180 m, adâncime şenal 2,50 m la ENR (etiajul navigabil şi de regularizare) şi raza de curbură - 1.000 m. Am dispus conducerii Agenţiei Căi Navigabile Călăraşi, care are ca atribuţii asigurarea condiţiilor de navigaţie pe acest sector, să efectueze măsurători hidrografice de control între km 358 şi km 360, pe toată lăţimea şenalului navigabil. Nu avem cunoştinţă de alte puncte critice pe Dunărea fluvială care să se anunţe cu probleme mai mari", a spus directorul general al AFDJ.

Modernizarea navei "Perseus", amânată

În final, câteva cuvinte despre remorcherul maritim "Perseus", cel mai important spărgător de gheaţă din dotarea existentă a AFDJ. Conform directorului Dorian Dumitru, 21 septembrie a fost termenul-limită de depunere a ofertelor pentru modernizarea şi remotorizarea navei "Perseus". "La termenul-limită nu au fost depuse oferte în SEAP. Am avut o întâlnire cu reprezentanţii proiectantului şi ai societăţii de clasificare, unde am analizat lucrările din caietul de sarcini. Au fost aduse unele modificări la acesta, urmând ca documentaţia de achiziţie publică să fie aprobată în Consiliul tehnico-economic al AFDJ Galaţi şi să fie înaintată pentru publicare în SEAP, în vederea validării".

În cazul apariţiei fenomenului de gheaţă pe Dunăre, remorcherul multifuncţional "Perseus" cu clasă de gheaţă G60 (adică poate naviga independent prin gheaţa spartă cu grosimea de 60 cm) va participa la acţiunile de intervenţie pe sectorul Dunării maritime.

Citit 2907 ori Ultima modificare Duminică, 12 Noiembrie 2017 18:57

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.