Evaluaţi acest articol
(9 voturi)
12 comentarii

Neputinţa societăţii Gospodărire Urbană de a întreţine vegetaţia din parcuri, aliniamentele stradale şi cartiere a fost recunoscută public de primarul Ionuţ Pucheanu, la recenta şedinţă a Consiliului Local. La iniţiativa edilului, aleşii au decis ca activităţile de amenajare şi întreţinere a spaţiilor vezi din parcuri şi aliniamente stradale să fie scoase la licitaţie şi date în grija unor operatori privaţi. La fel se va întâmpla şi cu reparaţia şi întreţinerea locurilor de joacă din oraş, care, în prezent, sunt închise de Protecţia Consumatorului.

Un oraş îngropat în bălării şi cu spaţiile de joacă închise de Protecţia Consumatorului, acestea sunt cele două realităţi de care au avut parte gălăţenii în acest an. Pentru ca măcar în 2018 situaţia să se schimbe, primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu, a iniţiat două proiecte de hotărâre care au stârnit dezbateri aprinse la precedenta şedinţă a Consiliului Local. Iată ce decizii au luat aleşii.

"Să nu fim ciuca bătăilor!"

În Galaţi, prin decizia Protecţiei Consumatorului, toate spaţiile de joacă au fost închise temporar. Numai că acest "temporar" se prelungeşte nelimitat. Şi asta pentru că administraţia locală a contestat în instanţă măsura impusă de Protecţia Consumatorului, iar acum aşteaptă ca organele abilitate să-şi facă treaba. De asemenea, în tot acest timp, se fac demersuri pentru a se obţine autorizaţiile de funcţionare. Greu de spus când se vor rezolva toate acestea. Cert este că proiectul de hotărâre care stabilea delegarea activităţilor de reparaţii şi întreţinere a locurilor de joacă a fost retras de pe ordinea de zi, după ce consilierul local PNL Alexandru Şerban a atras atenţia că există discrepanţe, dar şi vulnerabilităţi cuprinse în documente: "Nu putem rupe unilateral acest contract, dacă cel care câştigă concesiunea nu plăteşte redevenţa!", a punctat liberalul.

Primarul i-a dat dreptate, ba, mai mult, s-a declarat, la rându-i, nemulţumit de prevederile caietului de sarcini, chiar dacă acestea sunt impuse de un contract-cadru prevăzut de o legislaţie depăşită şi contradictorie: "Acelaşi contract-cadru extraordinar de bine făcut îl avem şi la Plajă, unde stăm ca băbălăii, ne uităm unii la alţii şi spunem că n-avem ce face! Ce măsuri de constrângere a celui care nu-şi îndeplineşte obligaţiile contractuale avem noi? Îi trimitem notificări? Pe bune? Face avioane din ele! Primăria Galaţi nu-şi poate gândi un contract propriu în care să nu fie ciuca bătăilor? Vă rog, găsiţi-mi o soluţie legală, în care astfel de contracte să nu mai existe!", a cerut edilul departamentului juridic din Primărie.

Proiectul ar urma să intre, din nou, în dezbaterea aleşilor, la şedinţa din decembrie.

"Mai prost nu se poate!"

În martie, când l-a numit director interimar la Gospodărire Urbană pe Bogdan Ardean, primarul Ionuţ Pucheanu a anunţat că societatea va prelua în totalitate cositul ierbii, tocmai pentru a "nu se mai călca pe picioare" cu Ecosal, care se ocupa de vegetaţia din interiorul cartierelor. "Performanţa" s-a văzut!

"Mi-e greu să cred că, strict din punct de vedere al spaţiului verde, lucrurile pot merge mai prost decât merg în momentul de faţă! Dacă nu ştiţi, Gospodărire Urbană reuşeşte performanţa ca, din aprilie şi până în octombrie, să acopere Galaţiul doar o singură dată. Şi sunt sigur că mai sunt zone pe unde nu trece nici măcar o dată. Iar lucrul acesta nu vreau să se mai întâmple la anul. Ne dorim un alt standard, pe care, din punctul meu de vedere, cu toate discuţiile pe care le-am avut cu reprezentanţii societăţii Gospodărire Urbană - nu pot, nu vor, nu-i interesează, habar n-am! Cu tot respectul, dar cred că atribuţiile legate de acest domeniu sunt peste capacitatea lor de organizare, de înţelegere a fenomenului şi de acţionare în teren. Uitaţi-vă cum arată intrarea în Galaţi! Acela este standardul minim pe care oraşul nostru ar trebui să-l aibă. Minim! Acolo nu se ocupă Gospodărire Urbană! Din când în când, îşi mai fac pomană unii şi alţii şi arată bine", a explicat primarul motivele iniţierii unui proiect de hotărâre prin care amenajarea şi întreţinerea parcurilor şi a scuarurilor să fie scoase la licitaţie.

Şi a dat ca exemplu Sectorul 3 al Capitalei, unde există o societate care tot Gospodărire Urbană se cheamă, dar "la firul ierbii" se află societăţi private.

Societatea publică, trimisă în cartiere

Edilul a ţinut să spună că salariaţii Gospodărire Urbană nu vor fi afectaţi de externalizarea întreţinerii parcurilor şi a aliniamentelor stradale: "Nu va avea nimeni de suferit de la Gospodărire Urbană, deşi ar merita! Ar mai trebui să plece câte unul acasă, dar, din păcate, nu-i muncitor. Cred că plecarea unuia dintre directori ar face deliciul atât al presei, cât şi al unei părţi dintre dumneavoastră. Muncitorii nu vor fi câtuşi de puţin afectaţi. Vor avea, slavă cerului, front de lucru cât nu pot duce, pe interioarele de cartier! Sper ca în perioada de iarnă să acumuleze destulă energie cât să şi-o poată folosi pe tot parcursul anului viitor şi să aducă interioarele de cartier la un standard de care să fie şi ei mândri", a punctat Pucheanu.

Rectificare negativă

Aleşii locali s-au arătat îngrijoraţi de impactul financiar pe care l-ar putea avea decizia lor asupra bugetului societăţii locale. Consilierul local PSD Vergiliu Vals, reprezentantul asociatului unic Primăria Galaţi la SC Gospodărire Urbană, a dezvăluit că, la ultima şedinţă, Consiliul de Administraţie al firmei a votat rectificarea bugetară negativă cu mai bine de 4 milioane de lei. "Bugetul de venituri şi cheltuieli este realizat doar în proporţie de 60 la sută, de aceea am fost nevoiţi să facem rectificare. Adică ar fi avut potenţial, dar nu au capacitatea tehnică şi umană să-şi ducă la îndeplinire, de aici s-a şi născut necesitatea externalizării. Deci nu există un pericol ca SC Gospodărire Urbană să sufere o scădere a veniturilor, în condiţiile în care va primi un buget proporţional cu activităţile pe care le are", a precizat Vergiliu Vals.

În ceea ce priveşte preţul pe care îl vor plăti gălăţenii pentru serviciile contractate firmelor private, Pucheanu a argumentat că, "atât timp cât este o licitaţie la care vor veni mai multe societăţi, care se vor lupta pentru aceste contracte, sunt sigur că se va ajunge la un preţ absolut decent. Şi chiar dacă va fi ceva mai scump, va schimba faţa oraşului nostru".

Proiect aprobat, urmează modificările

Consiliera locală independentă Simona Vreme s-a arătat rezervată în privinţa documentaţiei proiectului şi a sugerat că SC Gospodărire Urbană s-ar putea ocupa de îmbunătăţirea ei. Primarul însă, nici n-a vrut să audă: "Dacă în ceea ce priveşte aparatul de lucru, atunci când concep hârtii, stau cumva cu inima strânsă, cu tot respectul pentru Gospodărire Urbană, dacă aş lăsa-o sută la sută în sarcina lor, cred că aş face infarct. Dacă vreţi să mă aveţi pe conştiinţă, mai daţi-mi două sfaturi de genul acesta!", a replicat edilul.

Până la urmă, Pucheanu i-a convins pe aleşi să voteze după ce a admis că documentele se vor reîntoarce, curând, pe masa lor, pentru modificări. "Bag mâna în foc că vom mai analiza această formă de delegare de cel puţin două-trei ori! Pentru că forma pe care o aveţi în faţă va fi trimisă către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, care, aşa cum ne-a obişnuit, n-o va accepta din prima şi o va trimite, o vom modifica şi vom reveni în faţa dumneavoastră. Tot din experienţă, o licitaţie după actuala lege durează, din păcate, minimum şase luni, dacă nu începem procedurile, o să ajungem undeva la jumătatea lui august să avem delegarea parcurilor către terţi", a spus edilul.

Licitaţie pe loturi

Conform caietului de sarcini, parcurile şi scuarurile importante vor fi scoase la licitaţie pe loturi. Primul lot vizează: scuarul bulevardului Galaţi, scuarul străzii Oţelarilor, Parcul Rizer, Grădina Publică, Parcul Libertăţii, Rondou Statuie Gară, Parcul Eroilor (Prefectură), Parc Disco VIP şi Parc Selgros. Al doilea lot cuprinde: Parcul din Micro 39 aferent blocului V4, cel din Micro 17 aferent Penny Market, Orăşelul Copiilor, Parcul Cloşca, Parcul Unicom şi Rondoul IFR, Parcul de la Patinoar, Parcul Viva, Casa de Cultură şi scuarul de pe strada Siderurgiştilor. Lotul III vizează: Parcul din Micro 13B, Parcul de la Turnul TV, parcarea din Micro 19 aferentă Liceului Economic, Parcul I. C. Brătianu, Parcul Gheorghe Asachi, Parcul CFR, Parcul Eminescu, scuarul central strada Traian Vuia. Cel de-al patrulea lot cuprinde: scuarul de pe strada Brăilei (central) şi Faleza Superioară a Dunării taluz (porţiunea cuprinsă între Biserica Precista şi Parcul Viva).

Firmele care vor câştiga licitaţiile nu vor acţiona după cum le taie capul, ci la comanda Primăriei şi vor pune în aplicare proiectele acesteia.

"Evident, contractele pe care le vom încheia vor trebui să fie atât de bine gândite, încât 99 la sută din drepturi să fie ale Primăriei şi 99 la sută dintre responsabilităţi să fie ale celui care intervine pe teren. Nu am nici eu garanţia că nu va fi nicio problemă! Nici dacă m-aş ocupa personal de săpat şi de smuls buruiana nu v-aş putea garanta aşa ceva, dar, din păcate, această societate a Primăriei, Gospodărire Urbană, şi-a arătat limitele".

Citit 3430 ori Ultima modificare Luni, 11 Decembrie 2017 18:15

12 comentarii

  • postat de FELIX Marți, 12 Decembrie 2017 18:21 79.116.103.*** Link la comentariu
    0
    2

    MAI NENE PRIMAR HABANIST,ORI CREZI CA PROSTESTI ORASUL CA LA ALEGERI???DACA DAI MAI MULTI BANI LA FIRME PRIVATE-SE STIU CARE-DE CE NU DAI LA GOSPODARIRE URBANA ACESTI BANI???SI CEI 6 DIRECTORI NUMITI ,DE CE IAU BANII GRASI DEGEABA? AI TARIA DE CARACTER SA RASPUNZI???

    Raportează
  • postat de Mihai Turcu Marți, 12 Decembrie 2017 15:49 109.166.130.*** Link la comentariu
    0
    2

    Cei care capuseaza societatea sub directorii care sunt mana in mana cu administratorii, ambele parti furand in stil mare. Se incaseaza bani fara chitante sau bilete emise. (ex: Talciocul Galati). Fiecare director are un salariu de aproximativ 7.000 lei, fata de salariul minim pe care il au restul angajatilor. Directorul general Ardean este praf si pulbere din punct de vedere profesional dar si al caracterului infect.
    Societatea are sera proprie dar face licitatie pentru achizitionare flori. Utilajele si muncitorii societatii deservesc pe unii directori, in scopul lor personal sau pentru insusirea unor bacsisuri de la unii apropiati.
    Este simplu domnule primar: puneti pe functii tehnocrati si va garantez ca societatea va fi una profitabila.

    Raportează
  • postat de Florin Marți, 12 Decembrie 2017 15:11 89.136.0.*** Link la comentariu
    0
    2

    Gospodarire Urbana are multa carne macra de mancat, de exemplu:
    1) Taxele de la talcioc
    2) Taxele de la cimitire
    de ce sa se chinuie cu iarba dintre blocuri.
    Nimeni nu spune ca salariul actual de la Gospodarire Urbana SRL este mai bun decat in ArcelorMittal Galati SA.
    Un articol documentat ar fi aratat veniturile provenite de la cimitire si am fi ramas uimiti cati bani produc acestea.

    Raportează
  • postat de Geanina Marți, 12 Decembrie 2017 12:44 81.12.149.*** Link la comentariu
    2
    10

    Dar bordurile din cartiere cine le schimba?
    Stam iar la mana Ecosalului sau a Gospodariei Urbane si asteptam ani intregi?

    Raportează
  • postat de IonV Marți, 12 Decembrie 2017 11:30 79.114.160.*** Link la comentariu
    19
    9

    Incercati sa nu fiti malitiosi, dragi galateni ! Eu personal n-am votat niciodata PSD insa acum trebuie sa recunosc ca PARCA se misca ceva cu acest primar ! Dupa parerea mea, cel mai important fapt este acest plan curajos de finantare a montarii de centrale termice individuale, care va pune capat odata pentru totdeauna scurgerii de milioane de euro anual catre societati falimentare, saci fara fund si nesimtirea unor concetateni cu datorii uriase neplatite ! Da, cu tot respectul, societatile primariei si consiliului local specializate in tocarea banului public pe "frunze la caini" trebuie sa-si reconsidere atitudinile si activitatile, altfel vor disparea din schema ! Mai ramane de perfectionat legislativ acest procedeu de licitatie, atat de greoi si gaunos acum, sarcina care-ar trebui sa intre pe agenda parlamentului ! Poate sa vedem si altceva !

    Raportează
  • postat de miu Marți, 12 Decembrie 2017 10:06 80.97.203.*** Link la comentariu
    3
    20

    Adica se vor da muuult mai multi bani pentru aceste servicii ... si atunci ma gandesc: daca avea Gospodaria Urbana aceste fonduri nu cumva putea sa angajeze suficienti oameni pentru a avea rezultatele cerute? Ca doar firmele private tot cu oameni lucreaza, nu cu roboti...

    Raportează
  • postat de Adrian Marți, 12 Decembrie 2017 10:02 5.2.205.*** Link la comentariu
    0
    19

    O sa vedem muncitori de la Gospodarire Urbana plecand la noile firme infiintate de fosti/actuali angajati ai Primariei sau ale firmei Gospodarire Urbana. Prosteala maxima. Dar prinde. Pipulatia e in transa. E in transa maririlor de salari si pensii...:)))).

    Raportează
  • postat de Akbar Marți, 12 Decembrie 2017 09:37 5.13.242.*** Link la comentariu
    0
    21

    Dom' Primar, nota 10 pentru deplasarea baietilor prin cartiere. Cat despre plecarea unuia dintre directori, ar fi cazul sa rectificam, si anume: A tuturor directorilor. Si inlocuirea acestora cu oameni competenti, fara carnet de membru PSD.

    Raportează
  • postat de CetateanX Marți, 12 Decembrie 2017 09:32 188.24.212.*** Link la comentariu
    2
    12

    "Firmele care vor câştiga licitaţiile nu vor acţiona după cum le taie capul, ci la comanda Primăriei şi vor pune în aplicare proiectele acesteia." Daca Primaria are capacitatea sa gestioneze activitatea firmelor privind externalizarea întreţinerii parcurilor şi a aliniamentelor stradale de ce nu ar lua in gestiune intreaga activitate a S.C. Gospodarire Urbana ? De ce? Pentru ca acest serviciu nu si-a dovedit in timp eficienta. Neputinta in toate domeniile pe care le -a administrat sub toate conducerile. Cei care s-au perindat la conducere s-au tarat, nu au condus!

    Raportează
  • postat de Misu Marți, 12 Decembrie 2017 07:19 193.230.156.*** Link la comentariu
    7
    7

    Poate ca Adi de la Galati are dreptate, dar tot atata dreptate are si Primarul. Am vazut cu totii dezastrul din anul care se incheie, hai sa vedem daca se schimba ceva in anul 2018.

    Raportează
  • postat de Tovarasul Mos Gerila : Marți, 12 Decembrie 2017 00:33 5.254.97.*** Link la comentariu
    3
    32

    Dar cioatele , buturugile din pamant , dupa taierea copacilor CAND LE SCOATETI , asa cum se facea odata ???!!

    Raportează
  • postat de Adi de la zGalati Marți, 12 Decembrie 2017 00:15 213.128.190.*** Link la comentariu
    3
    34

    Firmele care vor castiga licitațiile sunt tot firmele lor a autorităților astea care ne conduc sau a apropiatilor lor Înca o spălare de bani .Stim deja scenariul .

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.