Galaţiul, în rând cu Alianţa Vestului pentru fonduri europene

Galaţiul, în rând cu Alianţa Vestului pentru fonduri europene
Evaluaţi acest articol
(47 voturi)

După un maraton administrativ printre şedinţe de Consiliu Local, regulamente din ghidurile de aplicare pentru finanţare europeană şi „metri cubi” de documente puse în mişcare între municipalitate, Agenţia de Dezvoltarea Regională (ADR) Sud-Est şi Autoritatea de Management de la nivelul Ministerului Dezvoltării, Galaţiul a pus mâna pe marele premiu: peste 15 milioane de euro, bani europeni alocaţi prin Programul Operaţional Regional (POR), prin mecanismul de finanţare al aşa-numitelor „proiecte-retrospective”. Mai exact, este vorba de decontarea a trei proiecte importante pentru transportul public gălăţean, respectiv rambursarea cheltuielilor eligibile aferente proiectelor privind achiziția a 17 troleibuze noi, implementarea sistemului e-ticketing și modernizarea unui sector al străzii Traian, una dintre cele mai importante axe de circulaţie din municipiu.

Aplicarea mecanismului de decontare a proiectelor retrospective a fost introdus la nivel naţional după ce s-a constat că derularea Programul Operaţional Regional - Regio, pe exerciţiul financiar 2014-2020, este mult întârziată şi există riscul dezangajării unor sume importante din fondurile europene. În esenţă, două au fost motivele principale care au dus la blocajele din Programul Operaţional Regional. Primul dintre ele a constat în lansarea cu întârziere a ghidurilor de aplicare POR. Din lipsă de resurse, UAT-urile nu se lansează în proiecte fără aceste ghiduri. A doua cauză importantă a întârzierilor a constat din procedurile foarte lungi de aprobare a proiectelor şi prelungirea procedurilor din cadrul licitaţiilor publice.

„La noi durează mult până se aprobă documentaţia de atribuire, uneori sunt şi peste 50 de zile întârziere, ceea ce nu este în regulă. Şi pe urmă durează mult şi finalizarea licitaţiilor, pentru că mai există litigii, contestaţii, mai durează şase luni, poate un an, poate chiar mai mult dacă se ajunge cu litigiile respective în instanţă”, ne-a explicat directoarea Agenției de Dezvoltare Regională Sud-Est, Luminița Mihailov.

„Vorbim despre investiţii care au fost demarate pe bugetele autorităţile publice locale, în cazul acesta e vorba de Primăria municipiului Galaţi, şi pe care noi le-am verificat şi am putut să le preluăm la POR, pe Axa 4, care vizează finanţarea strategiilor integrate de dezvoltare urbană. Una dintre condiţii a fost ca procedurile de licitaţii publice să fi fost îndeplinite şi finalizate. A doua condiţie era ca execuţia proiectelor să nu fi fost încheiată deja, iar a treia condiţie era ca proiectele să fi fost aprobate în cadrul strategiilor integrate de dezvoltare urbană şi în cadrul planului de mobilitate urbană. Una peste alta, a fost un exerciţiu destul de complicat în a verifica din punct de vedere financiar toate operaţiunile care s-au desfăşurat pe aceste investiţii”, a precizat directoarea ADR Sud-Est.

În acest context, Galaţiul a reuşit să accelereze procesele de evaluare a proiectelor şi să treacă „linia de sosire” în obţinerea finanţării pe proiectele retrospective. Din cele câteva zeci de municipalităţi chemate să intre în această cursă, doar câteva au reuşit să ajungă la „marele premiu” al finanţărilor. La nivel naţional, cu cele peste 15 milioane de euro atrase prin cele trei proiecte decontate prin POR, Galaţiul se clasează pe locul doi, reuşind să se „strecoare” printre oraşele din Alianţa Vestului – Oradea şi Cluj, care au reuşit să atragă 20 milioane de euro, respectiv 9 milioane de euro. În Moldova, cu excepţia Iaşului, care priveşte şi el… peste munţi, cam nimeni nu a mai mişcat în atragerea de bani pe proiectele retrospective.

Ce proiecte se vor deconta la Galaţi

Din punct de vedere al clasificării proiectelor, dacă este să mergem „la virgulă”, fondurile obținute de Galați sunt atrase prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020, Axa prioritară 4 - Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Prioritatea de investiții 4e – Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilității urbane multimodale durabile și a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare, Obiectiv specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă, Apel de Proiecte POR/2018/4/4.1/2/proiecte nefinalizate.

Iată, mai exact, şi despre ce proiecte este vorba.

Troleibuze pentru transportul public

Proiectul ”Achiziția de mijloace de transport nepoluante - 17 troleibuze noi” are o valoare de 31.530.186 lei (cu TVA), din care valoarea finanțării nerambursabile alocate de Autoritatea de Management (AM) POR este de 29.603.753 lei, 98 la sută din valoarea eligibilă a proiectului (6.471.614 euro).

Scopul proiectului este de „a crea pentru cetățenii municipiului Galați un transport public eficient și atrăgător, care să determine cetățenii să renunțe la mașina personală și să opteze pentru transportul public, cât mai prietenos cu mediul”.

Primăria municipiului Galați a achiziționat 17 troleibuze de la compania SKODA Electric. Noile troleibuze, dintre care 14 circulă deja pe străzile orașului, au 12 metri lungime și o capacitate de 90 de pasageri. Acestea sunt dotate cu sistem de climatizare (HVAC) - încălzire în sezonul rece şi aer condiţionat pe timp de vară; afişaj tip LED în limba română pentru informaţii complete privind ruta; sistem de informare a pasagerilor prin display led cu privire la rută şi staţii şi trei afişaje LCD/LED; sistem de numărare a pasagerilor şi sistem de supraveghere video; rampă de acces pentru persoane cu dizabilități; sistem de recuperare a energiei în reţea și sistem AFC-Ready – pentru montarea echipamentelor de e-ticketing.

Sistemul de e-ticketing

Proiectul “Furnizarea Sistemelor de Colectare Automată a Tarifelor de Călătorie, de Informare a Pasagerilor și de Management al Flotei de Vehicule pentru Municipiul Galați” este în cuantum 26.189.365 lei, din care valoarea finanțării nerambursabile alocate de AM POR: 23.457.564 lei, reprezentând 98 la sută din valoarea eligibilă a proiectului (5.128.009 euro).

Primăria municipiului Galați implementează sistemul de ticketing, obiectivul proiectului fiind acela de „a asigura un serviciu eficient de transport public de călători și/sau de a îmbunătăți condițiile pentru utilizarea modurilor nemotorizate de transport, în vederea reducerii numărului de deplasări cu transportul privat (cu autoturisme) și reducerea emisiilor de echivalent CO2 din transport”.

Primăria municipiului Galați își propune astfel „creșterea atractivității transportului public local pentru cetățeni prin planificarea deplasărilor conform informaţiilor obținute prin Sistemul de Informare cu privire la timpii de aşteptare, locul și rutele mijloacelor de transport public, achiziționarea în orice moment a tichetului electronic de călătorie și încărcarea cardului inteligent cu titluri de călătorie”.

Modernizarea străzii Traian

Proiectul ”Modernizare strada Traian între Metro și strada Brăilei” are o valoare totală de 17.900.158 lei, din care valoarea finanțării nerambursabile alocate de AM POR este de 16.105.385 lei, reprezentând 98 la sută din valoarea eligibilă a proiectului (3.520.764 euro). Proiectul a vizat modernizarea străzii Traian, unul din cele mai importante culoare de tranzit ale municipiului Galați, care face legătura între sudul și nordul municipiului, respectiv între strada Brăilei și Metro. Tronsonul inclus în proiect este cel cuprins între Piața Centrală - strada Basarabiei și intrarea în depoul de la intersecția străzii Al. Măcelaru cu b-dul George Coșbuc.

Bani pentru alte proiecte

Principalul câştig al Galaţiului este că, prin decontarea prin POR a celor trei proiecte – peste 15,12 milioane de euro – se asigură finanţare pentru alte proiecte de investiţii ale municipalităţii. „Suntem singura municipalitate din Regiunea Sud-Est și printre puținele din țară care reușim să aducem la bugetul local fonduri prin așa numitele proiecte retrospective. Iar obiectivul nostru este să aducem cât mai mulți bani europeni la Galați. Avem numeroase proiecte în diferite stadii de implementare și evaluare dedicate modernizării infrastructurii, a transportului public în comun, a spitalelor, unităților de învățământ, precum și pentru reabilitarea termică a numeroase blocuri, dar nu numai”, a precizat primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu.

Galaţiul stă bine pe contractele „clasice” aferente Axei 4 din POR, dar intenţia municipalităţii este de a „supralicita” în depunerea de proiecte.

„O să mergem pe o supracontractare, pentru că avem proiecte, pentru că angajarea la nivelul POR este încă sub dimensiuni şi poate că, până la urmă, cei care şi-au făcut treaba, au făcut proiecte şi doresc să atragă fonduri europene chiar vor fi apreciaţi şi vor primi aprobare pentru aceste proiecte suplimentare. Pe Axa 4 depăşim pe contractare 60 milioane de euro, iar dacă ne ducem şi pe zona de proiecte suplimentare (suprafinanţare) mai adăugăm vreo 60 milioane de euro”, a precizat primarul Ionuţ Pucheanu.

Contracte negociate articol cu articol

Chiar dacă banii europeni sunt buni, ei nu au fost foarte uşor de adus la Galaţi, a arătat primarul Ionuţ Pucheanu:

„Nu toată lumea a crezut că este posibil să finalizăm depunerea şi câştigarea de finanţare europeană pe aceste proiecte, dar iată că a fost posibil. E vorba de „câţiva metri cubi” de documente. Din tot noianul de probleme care au fost, cred că în mod special ar trebui amintite cele legate de obţinerea avizului din partea Consiliului Concurenţei, acolo unde nimeni nu ne dădea nici o şansă. Iată că s-a întâmplat, totuşi, în doar o săptămână să obţinem şi acest aviz”.

Consiliul Concurenţei trebuie să avizeze toate contractele publice de servicii ale primăriei. Pentru respectarea acestei cerinţe, contractele de servicii publice implicate în proiectele depuse spre decontare au fost luate articol cu articol şi renegociate, astfel încât să corespundă cerinţelor.

Tur de forţă pentru respectarea procedurilor

Depunerea proiectelor retrospective gălăţene pentru a fi decontate prin Programul Operaţional Regional a fost un veritabil tur de forţă din punct de vedere administrativ, a subliniat directoarea Agenţiei de Dezvoltare Regională Sud-Est, Luminiţa Mihailov:

„A fost un lucru foarte greu. S-a lucrat zi şi noapte. E greu de crezut că se poate asta în cadrul birocraţiei, dar să ştiţi că s-a întâmplat. Cel puţin în ultima săptămână a fost un efort deosebit de a numerota, de a ştampila, de a încărca în SMIS, de a finaliza, de a avea toate documentele perfecte, în aşa fel încât ele să poată fi trimise cu maximă urgenţă la Ministerul Dezvoltării, la Autoritatea de Management, pentru Programul Operaţional Regional, pentru a putea fi verificate şi acolo şi rambursate aceste sume în timp util”.

„Nu trebuie să pierdem nici un euro”

Un motiv de mulţumire la nivelul Agenţiei de Dezvoltare Regională Sud-Est este că, odată cu decontarea celor trei proiecte retrospective ale Galaţiului, creşte semnificativ gradul de absorbţie a fondurilor europene la nivelul regiunii din care, alături de Galaţi, fac parte Brăila, Tulcea, Buzău, Vrancea şi Constanţa.

„Noi avem o ţintă de absorbţie de 123 milioane de euro pe întregul POR, în toată regiunea – înseamnă sume efectiv plătite către beneficiari. Din această sumă, cu ceea ce am semnat şi ceea ce rambursăm pe Galaţi, prin aceste trei proiecte, cred că reprezintă în jur de 12 la sută din POR”, a subliniat directoarea ADRE Sud-Est, Luminiţa Mihailov.

La nivel naţional, creşterea sumelor atrase inclusiv prin proiectele retrospective este vitală pentru viitorul Programului Operaţional Regional.

„Miza acestui program este foarte mare şi suntem deja la jumătatea lui. Nu trebuie să pierdem nici un euro, pentru că, dacă POR performează şi are indicatori buni din punct de vedere financiar şi rezultate pe contractele şi sumele atrase, atunci POR câştigă şi rezerva de performanţă. Despre ce este vorba? Prin regulamentele europene, pe exerciţiul 2014-2020, a fost inclus pe toate Programele Operaţionale acest „indicator de performanţă”, care reprezintă cam 6 la sută din întregul program operaţional. Hai să facem un calcul şi să vedem ce înseamnă, la noi, în România, acest procent la şapte miliarde de euro! E foarte clar: Comisia Europeană tratează toate statele în mod egal. Astea sunt regulile jocului: dacă la jumătatea programului, statele, pe programele operaţionale respective, nu reuşesc să se încadreze în angajamentele de rezultate şi de sume atrase în conformitate cu acordurile încheiate cu Comisia, această rezervă nu mai este la dispoziţia lor, ci se ia şi se redistribui la statele care şi-au făcut treaba mai bine şi au performanţă. Din acest motiv, este foarte important să nu pierdem nici un ban. Galaţiul a ajutat programul, cu aceste proiecte pe care le-a făcut foarte bine, în aşa fel încât noi am putut să le preluăm. Am reuşit acest lucru, chiar dacă erau condiţii foarte stricte, iar proiectele au fost superverificate”, a explicat directoarea ADR Sud-Est. Rămâne de văzut dacă, în 2019, se va repeta oportunitatea de a primi finanţare europeană prin proiectele retrospective. În 2018 a fost vorba de o soluţie excepţională pentru a evita dezangajarea unor fonduri. Însă, după cum se conturează lucrurile în prezent, conform datelor disponibile în prezent la nivelul ADR Sud-Est, se pare că situaţia nu se va repeta şi în 2019, dat fiind faptul că absorbţia fondurilor ar putea fi acoperită din proiecte „clasice” depuse în cadrul Regio.

 

 

 

 

Acest articol a fost publicat pe www.PressHub.ro și www.viața-libera.ro în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.

Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Citit 12833 ori Ultima modificare Luni, 17 Decembrie 2018 14:17

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.