"Conform cifrelor, noi n-ar mai trebui să mâncăm", acuză liderul de sindicat al șoferilor de la Transurb
Foto: Marian Calestru

"Conform cifrelor, noi n-ar mai trebui să mâncăm", acuză liderul de sindicat al șoferilor de la Transurb
Evaluaţi acest articol
(20 voturi)

La câteva zile după ce protestul din fața Prefecturii al șoferilor Transurb a "provocat" un dialog cu directorul general al societății, pe care "Viața liberă" l-a publicat, președintele de sindicat George Preda a vrut să clarifice câteva aspecte.

În primul rând, sindicalistul a vorbit despre modul în care câțiva șoferi au reușit să câștige într-o lună până la 4.700 de lei net. "Am avut vreo trei-patru șoferi care au luat 4.700 de lei net într-o lună, în condițiile în care aceștia au atins 90 de ore suplimentare. Maximul admis de lege este de 32 de ore. Orele suplimentare se fac pentru că are nevoie angajatorul, nu pentru că vrea salariatul, iar acesta are două variante: să accepte sau nu. Fiind plătite cu spor de sută la sută, evident că oamenii au acceptat să muncească precum nebunii, pentru niște venituri substanțiale, mai mult decât decente pentru un șofer, în condițiile în care el a muncit fără libere în luna respectivă. Omul a muncit 31 de zile consecutive. Nici Codul muncii nu permite așa ceva și totuși la noi s-a făcut. De ce? Păi, trebuia să asigurăm diagrama, nu aveam oameni. Fără aceste creșteri salariale, șoferii ar fi câștigat maximum 2.500-2.700 de lei net. Ceilalți ar câștiga și mai puțin", spune George Preda.

Neacordarea sporului de inflație, una dintre nemulțumiri  

Conform contractului colectiv de muncă din Transurb, sporul pentru acoperirea inflației pe anul 2020 trebuia acordat începând cu luna ianuarie 2021. "Având în vedere că în ianuarie tocmai fuseseră acele creșteri salariale din decembrie și ianuarie, prin care un șofer a primit până la 530 de lei, noi, sindicatul, am spus <Hai să nu fim chiar atât de neînțelegători, hai să acceptăm undeva în mai, iunie>. Dl primar, într-o discuție, ne-a spus <Băieți, începând cu 1 august>. Am acceptat, că vedem și noi că nu vin banii.

Toată presa bubuie cu aceste prețuri la energie, gaze și carburanți și am zis că e timpul să ne ia și pe noi în seamă cu acei 142 de lei pe care trebuia să-i primim încă de la 1 ianuarie. Contractul colectiv de muncă e o lege și el. Dl director ne-a invocat legea bugetului, am și eu două legi de partea mea: Codul muncii și Legea 62, a dialogului social. Toate sunt legi, care e mai presus de celelalte? Am întrebat și la ITM. Vă citesc simplu răspunsul ITM-ului: <S-a dispus angajatorului măsura de a depune toate diligențele în vederea respectării clauzelor, la termenul convenit de părțile semnatare ale CCM>, adică în ianuarie. Or, noi deja am acceptat să-i primim în august. Surpriza a venit când, la începutul acestei luni, dl director general ne-a spus că legea bugetului nu permite să facă măriri salariale, pentru că la 31 decembrie nu trebuia să avem nici pierderi, nici datorii. Din pix, anul s-a încheiat cu profit, după procesul câștigat cu Primăria, deci pierderi n-am avut. În schimb, datorii cât casa, cele mai mari sunt la ANAF. Furnizorii noștri tradiționali, de la care luam piese, materiale consumabile, dându-le banii cu întârziere sau deloc, au început să nu ne mai dea. S-a ajuns să se meargă cu sacoșa după, de exemplu, doi rulmenți. Nu sunt 20, sunt 30 de lei, și ăla vrea cu banii în mână, iar eu nu am bani", spune sindicalistul gălățean.

"Ticketingul nu funcționează sub nicio formă"

Trei dintre "sursele" de pierderi le reprezintă subfinanțarea transportului local, numeroasele rateuri pe care le dă sistemul de ticketing, dar și faptul că foarte mulți gălățeni merg fără să plătească, afirmă George Preda: "Acest sistem ticketing nu funcționează sub nicio formă, să fie clar, avem o grămadă de probleme. Nu dă restul, nu validează, nu dă biletul, e o nebunie, ecranul e negru... În permanență avem probleme. Avem o echipă de trei oameni care, zilnic, fug efectiv prin oraș cu o mașină sau chiar pe jos (că nici mașini nu avem suficiente), ca să deblocheze aceste aparate. În plus, la asta adăugăm și o parte destul de importantă a publicului călător, care nu vrea să valideze biletul, pentru că așa e învățat. Am aici un document din 15 august și vă dau un singur exemplu, la traseul 28: 3.535 de validări la 6.900 de călători urcați. Sistemul măcar atâta are bun, ne arată numărul de călători urcați. Vorbim de un traseu foarte aglomerat, dar, dacă vreți un exemplu și mai concludent, vă dau la traseul 19, în aceeași zi: călători urcați - 1.553, total validări - 68".

Traseul 28 este unul dintre traseele ale căror numeroase modificări și necunoscute zilnice au stârnit mari nemulțumiri printre gălățeni. "De un an și ceva, nici șoferii de pe acest traseu nu-l știu. Dacă-l întrebi astăzi pe unde circulă mâine, habar nu are, pentru că lucrările se desfășoară cum se desfășoară. <Întoarceți acolo, vedeți că stația s-a mutat la 100 de metri sau pe partea cealaltă sau s-a anulat>. Deocamdată, asta e situația. Un lucru e clar, lucrările astea erau necesare. Că s-au depășit de trei-patru ori până acum termenele de finalizare, e altă poveste, nu ține de Transurb", spune George Preda.

Pierderile Transurb, devenite deja tradiție

"Dacă Transurb are pierderi de vreo șapte-opt ani, rostogolite, cum puteam și noi să avem salariile mărite altfel decât prin presiune? Conform cifrelor, eu nu trebuie să mai mănânc sau să mănânc gratis! Aceste creșteri salariale s-au făcut pe presiunile salariaților, pentru că la Transurb au fost ani când salariul unui șofer era minimul pe economie și nu găseam șoferi. Sub presiunea sindicatului, aceste salarii au crescut an de an, în funcție de conjunctură. Recunoaștem, ba a fost campanie electorală, ba un director era atârnat politic și îi era frică să nu-și piardă scaunul. Dar aceste pierderi nu sunt din cauza noastră: contabilitatea înregistrează, din iulie, 8,45 lei pe km parcurs de autobuzul Transurbului, iar CL dă doar 8,10 lei/km. Mai mult, în mai, de la 8,10 lei l-au dus la 7,10 lei.

Dacă bugetul s-a construit respectând legea, de ce trebuie rectificare bugetară acum? Și nu vorbim de capitolul salarizare. Combustibilul a crescut, energia a crescut, piesele de schimb au crescut, numai salariile nu trebuie să mai crească, nu? Principala problemă este că prețul pe kilometru decontat de Primărie nu este cel real. E de noaptea minții să folosești un raport de audit ca să scazi prețul pe kilometrul parcurs. Apropo, prețul pe kilometru la convenții este de 10,75 lei. Ai suspiciuni că prețul prezentat de contabilitatea Transurb este umflat? Vino cu corpul tău de control și verifică la sânge! Verifică dacă fiecare piuliță trebuia cumpărată sau nu!

O variantă propusă ar fi reducerea personalului, ca să rămână bani pentru decembrie. Pe hârtie sună bine, dar când șoferii, mecanicii și o mare parte a salariaților fac ore suplimentare, asta înseamnă tocmai lipsă de personal. Dacă noi deja avem lipsă de personal, de unde să mai dăm afară?", încheie șeful Sindicatului șoferilor din Transurb.

Citit 6178 ori Ultima modificare Sâmbătă, 25 Septembrie 2021 00:35

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.