"Conform cifrelor, noi n-ar mai trebui să mâncăm", acuză liderul de sindicat al șoferilor de la Transurb
Foto: Marian Calestru

"Conform cifrelor, noi n-ar mai trebui să mâncăm", acuză liderul de sindicat al șoferilor de la Transurb
Evaluaţi acest articol
(20 voturi)

La câteva zile după ce protestul din fața Prefecturii al șoferilor Transurb a "provocat" un dialog cu directorul general al societății, pe care "Viața liberă" l-a publicat, președintele de sindicat George Preda a vrut să clarifice câteva aspecte.

În primul rând, sindicalistul a vorbit despre modul în care câțiva șoferi au reușit să câștige într-o lună până la 4.700 de lei net. "Am avut vreo trei-patru șoferi care au luat 4.700 de lei net într-o lună, în condițiile în care aceștia au atins 90 de ore suplimentare. Maximul admis de lege este de 32 de ore. Orele suplimentare se fac pentru că are nevoie angajatorul, nu pentru că vrea salariatul, iar acesta are două variante: să accepte sau nu. Fiind plătite cu spor de sută la sută, evident că oamenii au acceptat să muncească precum nebunii, pentru niște venituri substanțiale, mai mult decât decente pentru un șofer, în condițiile în care el a muncit fără libere în luna respectivă. Omul a muncit 31 de zile consecutive. Nici Codul muncii nu permite așa ceva și totuși la noi s-a făcut. De ce? Păi, trebuia să asigurăm diagrama, nu aveam oameni. Fără aceste creșteri salariale, șoferii ar fi câștigat maximum 2.500-2.700 de lei net. Ceilalți ar câștiga și mai puțin", spune George Preda.

Neacordarea sporului de inflație, una dintre nemulțumiri  

Conform contractului colectiv de muncă din Transurb, sporul pentru acoperirea inflației pe anul 2020 trebuia acordat începând cu luna ianuarie 2021. "Având în vedere că în ianuarie tocmai fuseseră acele creșteri salariale din decembrie și ianuarie, prin care un șofer a primit până la 530 de lei, noi, sindicatul, am spus <Hai să nu fim chiar atât de neînțelegători, hai să acceptăm undeva în mai, iunie>. Dl primar, într-o discuție, ne-a spus <Băieți, începând cu 1 august>. Am acceptat, că vedem și noi că nu vin banii.
Toată presa bubuie cu aceste prețuri la energie, gaze și carburanți și am zis că e timpul să ne ia și pe noi în seamă cu acei 142 de lei pe care trebuia să-i primim încă de la 1 ianuarie. Contractul colectiv de muncă e o lege și el. Dl director ne-a invocat legea bugetului, am și eu două legi de partea mea: Codul muncii și Legea 62, a dialogului social. Toate sunt legi, care e mai presus de celelalte? Am întrebat și la ITM. Vă citesc simplu răspunsul ITM-ului: <S-a dispus angajatorului măsura de a depune toate diligențele în vederea respectării clauzelor, la termenul convenit de părțile semnatare ale CCM>, adică în ianuarie. Or, noi deja am acceptat să-i primim în august. Surpriza a venit când, la începutul acestei luni, dl director general ne-a spus că legea bugetului nu permite să facă măriri salariale, pentru că la 31 decembrie nu trebuia să avem nici pierderi, nici datorii. Din pix, anul s-a încheiat cu profit, după procesul câștigat cu Primăria, deci pierderi n-am avut. În schimb, datorii cât casa, cele mai mari sunt la ANAF. Furnizorii noștri tradiționali, de la care luam piese, materiale consumabile, dându-le banii cu întârziere sau deloc, au început să nu ne mai dea. S-a ajuns să se meargă cu sacoșa după, de exemplu, doi rulmenți. Nu sunt 20, sunt 30 de lei, și ăla vrea cu banii în mână, iar eu nu am bani", spune sindicalistul gălățean.

"Ticketingul nu funcționează sub nicio formă"

Trei dintre "sursele" de pierderi le reprezintă subfinanțarea transportului local, numeroasele rateuri pe care le dă sistemul de ticketing, dar și faptul că foarte mulți gălățeni merg fără să plătească, afirmă George Preda: "Acest sistem ticketing nu funcționează sub nicio formă, să fie clar, avem o grămadă de probleme. Nu dă restul, nu validează, nu dă biletul, e o nebunie, ecranul e negru... În permanență avem probleme. Avem o echipă de trei oameni care, zilnic, fug efectiv prin oraș cu o mașină sau chiar pe jos (că nici mașini nu avem suficiente), ca să deblocheze aceste aparate. În plus, la asta adăugăm și o parte destul de importantă a publicului călător, care nu vrea să valideze biletul, pentru că așa e învățat. Am aici un document din 15 august și vă dau un singur exemplu, la traseul 28: 3.535 de validări la 6.900 de călători urcați. Sistemul măcar atâta are bun, ne arată numărul de călători urcați. Vorbim de un traseu foarte aglomerat, dar, dacă vreți un exemplu și mai concludent, vă dau la traseul 19, în aceeași zi: călători urcați - 1.553, total validări - 68".
Traseul 28 este unul dintre traseele ale căror numeroase modificări și necunoscute zilnice au stârnit mari nemulțumiri printre gălățeni. "De un an și ceva, nici șoferii de pe acest traseu nu-l știu. Dacă-l întrebi astăzi pe unde circulă mâine, habar nu are, pentru că lucrările se desfășoară cum se desfășoară. <Întoarceți acolo, vedeți că stația s-a mutat la 100 de metri sau pe partea cealaltă sau s-a anulat>. Deocamdată, asta e situația. Un lucru e clar, lucrările astea erau necesare. Că s-au depășit de trei-patru ori până acum termenele de finalizare, e altă poveste, nu ține de Transurb", spune George Preda.

Pierderile Transurb, devenite deja tradiție

"Dacă Transurb are pierderi de vreo șapte-opt ani, rostogolite, cum puteam și noi să avem salariile mărite altfel decât prin presiune? Conform cifrelor, eu nu trebuie să mai mănânc sau să mănânc gratis! Aceste creșteri salariale s-au făcut pe presiunile salariaților, pentru că la Transurb au fost ani când salariul unui șofer era minimul pe economie și nu găseam șoferi. Sub presiunea sindicatului, aceste salarii au crescut an de an, în funcție de conjunctură. Recunoaștem, ba a fost campanie electorală, ba un director era atârnat politic și îi era frică să nu-și piardă scaunul. Dar aceste pierderi nu sunt din cauza noastră: contabilitatea înregistrează, din iulie, 8,45 lei pe km parcurs de autobuzul Transurbului, iar CL dă doar 8,10 lei/km. Mai mult, în mai, de la 8,10 lei l-au dus la 7,10 lei.
Dacă bugetul s-a construit respectând legea, de ce trebuie rectificare bugetară acum? Și nu vorbim de capitolul salarizare. Combustibilul a crescut, energia a crescut, piesele de schimb au crescut, numai salariile nu trebuie să mai crească, nu? Principala problemă este că prețul pe kilometru decontat de Primărie nu este cel real. E de noaptea minții să folosești un raport de audit ca să scazi prețul pe kilometrul parcurs. Apropo, prețul pe kilometru la convenții este de 10,75 lei. Ai suspiciuni că prețul prezentat de contabilitatea Transurb este umflat? Vino cu corpul tău de control și verifică la sânge! Verifică dacă fiecare piuliță trebuia cumpărată sau nu!
O variantă propusă ar fi reducerea personalului, ca să rămână bani pentru decembrie. Pe hârtie sună bine, dar când șoferii, mecanicii și o mare parte a salariaților fac ore suplimentare, asta înseamnă tocmai lipsă de personal. Dacă noi deja avem lipsă de personal, de unde să mai dăm afară?", încheie șeful Sindicatului șoferilor din Transurb.


Citit 5039 ori Ultima modificare Sâmbătă, 25 Septembrie 2021 00:35

13 comentarii

  • postat de emil
    Luni, 27 Septembrie 2021 21:42
    77.111.247.***
    doar ca n fiecare dimineata la 4,45 va opriti cu troleiele si autobuzele in fata la TELENA in Micro 19 si frecati menta 30 de minute.
    0
    1
    Raportează
  • postat de Calator
    Vineri, 24 Septembrie 2021 05:58
    5.13.208.***
    Alexutz ai dreptate , dar daca numaram calatorii fraudulosi pe toate traseiele de la 1 Ianuarie pina la 31 Decembrie asa statistic vorbind, inmultit cu 2 lei da o suma colosala, si colaborat cu diferenta de pret pe km se aduna si acolo ceva , cat despre gratiutati se stie de ce, pina si cel cu pensia de la 5000 pina la 30 000 ron benificiaza de gratuitate ca asa-i permite legea ,
    1
    1
    Raportează
  • postat de Alexutz
    Joi, 23 Septembrie 2021 12:49
    5.2.205.***
    S-a descoperit unde este pierderea majora.......la cei ce merg fara bilet....o fi nu zic nu dar mocaciunile oferite pensionarilor, elevilor, studentilor, etc? Cand am fost elev/student nu aveam nici o gratuitate, aveam cand eram student 50 la suta reducere la tren si atat si era limitata la 20 de calatorii cu trenul.

    Daca mai adaugam si structura de personal de la Transurb mult largita inutil si cu cu salarii babane atunci o sa descoperiti unde este problema.
    1
    4
    Raportează
  • postat de Florinache
    Joi, 23 Septembrie 2021 12:49
    5.13.221.***
    Spor de inflație? E prima dată când aflu că există așa ceva. Realitatea e că managementul e falimentar. Mici sau mari, salariile la Transurb sunt dependente de primărie. De taxele gălățeanului. Incasările nu ajung nici ptr motorină. Se gândește oare cineva că la acele salarii "mici" contribuie și amărâtul care trăiește pe salariu minim, unii poate muncind la fel sau poate mai mult decât un șofer? Asta e. Un monopol gestionat de la început cât se poate de prost. Într-o țară civilizată, dacă angajatorul e neserios, îți cauți un altul. Dacă angajatorul nu dă randament, intra în faliment. Noi românii suntem departe de așa ceva. Un mare actor de-al nostru avea o vorbă. Dacă vrei să fii fericit, privește-i mai întâi pe cei ce o duc mai rău ca tine. Uită-te la cei bolnavi, săraci sau fără ajutor. Sunt atât de mulți într-o Românie sărăcita de hoți și lichele...
    0
    6
    Raportează
  • postat de Titishor
    Joi, 23 Septembrie 2021 11:56
    86.124.200.***
    - Cati angajati si pe ce posturi din Transurb primesc 9% spor de PC ( lucru la calculator)?
    0
    6
    Raportează
  • postat de macarie banu
    Joi, 23 Septembrie 2021 10:57
    78.96.81.***
    Baaaa!!!!.......traseul 27?????? nimic,nimic?!....veti avea incasari mai multe.........pentru pensionari tarife la jumatate.....elevii la fel........gratuitati doar si numai pentru cazurile sociale sau familii cu venituri infime......
    0
    4
    Raportează
  • postat de Sofer Transurb
    Joi, 23 Septembrie 2021 10:38
    185.53.197.***
    Nu șefii din Transurb au hotărât prețul pe Km ci consiliul local,consilierii locali care votează în funcție de comanda politica ...
    0
    3
    Raportează
  • postat de Nick
    Joi, 23 Septembrie 2021 10:12
    82.11.4.***
    Cica una dintre probleme pierderilor de fonduri ar fi faptul calatorilor care nu valideaza biletul, eu zic ca ala e un caz bun pentru ca s-a primit banii pe bilet, e ca si cum din cauza managementului prost lumea nu foloseste mijloacele de transport in comun si voi va plimbati cu autobuzele goale. Deci nu faptul ca lumea nu valideaza biletul e problema, ci proasta administrare, furtul si politica de partid fac ca soferii sa munceasca pe mai putin decat altii.
    5
    38
    Raportează
  • postat de Solaris
    Joi, 23 Septembrie 2021 09:12
    95.76.32.***
    Cand sefii vostri au hotarat sa acorde gratuitati pensionarilor
    elevilor , studentilor si tuturor puturosilor care nu stiu ce este MUNCA
    nu v-ati gandit ca nu veti mai avea ce sa mancati?
    De ce n-ati iesit atunci in strada?
    17
    37
    Raportează
  • postat de Titishor
    Joi, 23 Septembrie 2021 08:52
    86.124.200.***
    Ce tot va invartiti in jurul cozii? Sindicatul ca a cerut, dar n-a primit tot, conducerea ca a dat ... si tot asa.
    Publicati nr. angajatilor pe functii si a salariilor tuturor celor ce intra pe poarta.
    ...
    Altceva nu gasiti decat sa va plangeti de pretul pe kilometru, si probabil va trece prin cap sa mai umblati la pretul biletului.
    ...
    Asta e - nu sunteti rentabili!
    ...
    Salariile pot fi platite si sub 100%. Economia de piata! -
    ...
    Cate abonamente sunt platite lunar de calatori si cate de Primarie?
    Veti vedea ca multe abonamente nu sunt folosite asa des si s-ar putea sa va iasa ca nr. de calatori urcati nu este asa mare. Despre validari - uneori este prea aglomerat sau nu functioneaza aparatele - nu mai dati vina pe calatori.
    9
    38
    Raportează
  • postat de viata pe balta
    Joi, 23 Septembrie 2021 08:16
    82.76.144.***
    ITM-ul se autosesizeaza la cele afirmate? astept reactia lor
    5
    31
    Raportează
  • postat de pieton ?
    Joi, 23 Septembrie 2021 07:14
    109.96.134.***
    Mi-au dat lacrimile... Of, ce dor si ce jale... Oare nenea asta ce freaca in Transurb si pe cati bani?
    6
    38
    Raportează
  • postat de Econom
    Joi, 23 Septembrie 2021 06:25
    5.102.21.***
    E bine că faceți grevă. Primăria poate rezolva problema foarte simplu, în 2 timpi și 3 mișcări. Poate face o economie enormă desfiintand poliția locală pentru că nu numai că sunt degeaba dar produc și daune. Avem jandarmerie și poliție națională dar trebuie scoși de prin birouri de la somn. A doua problema este directorul transurb. Trebuie adus unul adevărat, nu politruci ce are și a avut până acum. Nu se poate merge înainte așa.
    3
    52
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.