Pierdere de 2,75 milioane de lei, asumată de Transurb. Rectificare de buget aprobată de aleşi

Pierdere de 2,75 milioane de lei, asumată de Transurb. Rectificare de buget aprobată de aleşi
Evaluaţi acest articol
(8 voturi)

De la un profit de 1,09 milioane de lei, pe care îl prevăzuse, iniţial, în bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2021, aprobat de aleşii locali la finele lunii mai, SC Transurb SA a ajuns să îşi asume, în urma rectificării bugetare de la sfârşitul lunii septembrie, o pierdere de 2,75 milioane de lei. Rectificarea a stârnit dezbateri la ultima şedinţă a Consiliului Local, fiind aprobată cu doar 15 voturi "pentru" (PSD) şi 12 "împotrivă" (PNL, USR PLUS şi PACT).

Un decalaj între venituri şi cheltuieli, asta arată bugetul rectificat al companiei publice de transport în comun. Potrivit documentelor votate de aleşi, veniturile totale ale societăţii cresc de la 73,62 milioane de lei, cât fuseseră prevăzute în luna mai, la 75,26 milioane de lei. Cresc substanţial şi cheltuielile totale, de la peste 72,52 milioane de lei la mai mult de 78,02 milioane de lei.

Date bugetare

Conform documentelor, veniturile din subvenţii cresc de la 52,88 la peste 58,11 milioane de lei, în vreme ce veniturile proprii ale companiei scad substanţial. Iar SC Transurb explică de ce: "În cursul anului, odată cu începerea eliberării noilor tipuri de facilităţi, de la 1 aprilie 2021, încasările societăţii în numerar, dar şi prin bancă sau alte mijloace electronice de plată au scăzut, întrucât anumite categorii de călători au fost trecute de la beneficiari de facilităţi, parţial, la beneficiari de gratuităţi, motiv pentru care veniturile proprii ale operatorului au fost diminuate faţă de cele previzionate iniţial de la suma de 19,31 la 15,52 milioane de lei (cu 20 la sută)".

Cresc, însă, destul de modest, alte venituri din exploatare: de la 1,4 la 1,6 milioane de lei.

În totalul cheltuielilor, cele de natură salarială cresc de la 54,34 milioane de lei la 55,2 milioane de lei, în vreme ce numărul total de personal prognozat este de 713 angajaţi.

Ce au spus aleşii

"Când vom stabili facilităţile acordate în transportul public, să n-o mai facem cu aşa largheţe, pentru că am observat în nota de fundamentare că Transurb se laudă cu o pierdere de 20 la sută de venituri, doar începând din aprilie 2021. De când am acordat o grămadă de gratuităţi, în loc să ne limităm la abordări mai raţionale", a sugerat consiliera locală USR PLUS Daniela Şarpe.

Primarul Ionuţ Pucheanu a ţinut să precizeze că subvenţiile de la bugetul local reprezintă, de fapt, un venit sigur pentru Transurb: "Dacă ar fi să supravieţuiască doar din ceea ce încasează pe bilete, încasările ar fi la maximum zece la sută din ceea ce au ei nevoie. Pentru că de atâta ar fi capabil cetăţeanul să plătească benevol. Forma de subvenţie este o sumă fixă, sigură pentru ei, ce vine în fiecare lună. Pierderile vin din cu totul şi cu totul altceva, nu din subvenţie şi nu din aceste gratuităţi pe care le oferiţi dumneavoastră".

Pe derdeluş

Consilierul local PNL Laurenţiu Onose a punctat că principala cauză a pierderilor se află, de fapt, în contractul de delegare al Transurb. Documentul prevede că serviciile de transport sunt decontate în funcţie de prețurile unitare per kilometru, rezultate în urma unui audit: "Decontăm către Transurb servicii efectuate la preţul zilei, la cost istoric. Asta e o primă cauză a pierderilor. În momentul de faţă, noi ne scărpinăm cu mâna stângă în partea dreaptă: stai să facem audit, stai să vedem dacă avem buget ca să finanţăm Transurb, iar dacă n-avem, punem un preţ mai mic. E un joc mărunt, care se practică din 2015 până în prezent, iar din punct de vedere al datoriilor acumulate în timp suntem pe derdeluş, la vale. Trebuie regândită structura de finanţare a Transurb şi după aceea celelalte mecanisme".

Iar primarul a admis că aceasta este realitatea: "Vom aloca, cel mai probabil, un buget maximal, iar de bugetul acela vom presta servicii de transport".

Primarul, convins că pierderea va fi recuperată

Primarul Ionuţ Pucheanu a susţinut că pierderile Transurb sunt, de fapt, induse de scăderea preţurilor per kilometru, prin votul Consiliului Local. S-a întâmplat la finele lunii mai, când aleşii au aprobat următoarele valori: autobuze - 7,10 lei/km; troleibuze - 6,58 lei/km; tramvaie - 10,57 lei/km. În august au revenit asupra deciziei şi au stabilit preţurile unitare per kilometru pentru fiecare mod de transport, aplicabile de la 1 septembrie 2021: autobuze - 8,10 lei/km; troleibuze - 9,70 lei/km; tramvaie - 10,57 lei/km.

"E o pierdere asumată din cauza schimbării în jos a unui tarif per kilometru, care a funcţionat trei sau patru luni, după care s-a revenit cu un alt tarif, mai mare. Pierderea e mai mult în hârtii decât faptic. Cel mai probabil, la sfârşitul anului, cu preţul pe care l-aţi votat, compania îşi va reveni şi va închide minim pe zero, la nivel de cifre. Dar nu sunt vreun super-contabil ca să pot să mă antepronunţ", a mai spus primarul.

Rămâne de văzut dacă Transurb va încheia cu pierdere sau va reuşi să ajungă la zero. Şi, cel mai important, dacă va reuşi să se descurce financiar sau va avea nevoie de o nouă rectificare.

Citit 4225 ori Ultima modificare Vineri, 22 Octombrie 2021 00:13

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.