Două asocieri de firme au depus oferte pentru modernizarea Portului Galați

Două asocieri de firme au depus oferte pentru modernizarea Portului Galați
Evaluaţi acest articol
(12 voturi)

La licitația pentru lucrările din cadrul Platformei Multimodale Galați (PMG) - Etapa 1 - "Modernizarea infrastructurii portuare", (re)lansată de Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați în cursul lunii aprilie, au fost depuse două oferte, din partea unor asocieri de firme.

Potrivit datelor prezentate pe platforma electronică de achiziții publice, potențialii constructori au avut termen până pe 21 iunie să-și prezinte variantele de lucru pentru investițiile evaluate, în această etapă a proiectului, la 179,4 milioane de lei.

PMG - Etapa 1 - "Modernizarea infrastructurii portuare" presupune lucrări de modernizare a cheiului şi a zonelor adiacente acestuia, a reţelelor de utilităţi şi a drumurilor de acces.

APDM Galați încearcă din 2018 să găsească un constructor pentru această lucrare, ce a trecut, în 2021, inclusiv printr-un proces de actualizare a devizelor de lucrări, dar și printr-o schimbare a sursei de finanțare din CEF pe POIM 2014-2020.

Actuala licitație este a șaptea privind PMG - Etapa 1 și a atras oferte din partea a două asocieri de firme.

Prima asociere este formată din Citadina '98 (lider), Oldroad Construct, Tancrad și Vega '93, având ca subcontractori companiile Lemacons, Superquatro Grup și Dewatering & Silent Piling SRL.

A doua asociere de firme este formată din Concivia (lider), Vepex Com SRL și SOCOT, având ca subcontractori și companiile Hercules, AMC Electric și Terratest Geotehnic SA.

După cum v-am informat în paginile ziarului "Viața liberă", o primă licitaţie pentru PMG - Etapa 1 a fost lansată în 2018, au fost patru firme interesate, dar nu s-a prezentat niciun constructor, socotelile fiind date peste cap de intrarea în vigoare a OUG 114 şi evoluţia cursului valutar, care au adus serioase elemente de incertitudine pentru companii. În iulie 2019 s-a relansat licitaţia, însă din 11 companii interesate, până la termenul-limită nu a fost depusă decât o ofertă, cea a israelienilor de la Mer Terre Maritime Development Contracting Co.Ltd, având o serie de subcontractori. În ianuarie 2020, firma israeliană a fost confirmată câştigătoare, numai că, în loc să se prezinte la semnarea contractului, s-a intrat într-un ciclu nesfârşit al amânărilor. Drept cauză a întârzierilor, firma israeliană invoca efectele pandemiei de coronavirus, dar, pe de altă parte, solicita din partea APDM Galaţi o serie de facilităţi financiare suplimentare, ce contraveneau caietului de sarcini. Așa se face că, până la urmă, în august 2020, APDM Galaţi a emis o decizie de anulare a procedurii de atribuire a contractului, iar procedurile privind licitaţia au fost reluate.

Au urmat alte trei încercări, pentru ca, în cele din urmă, pe fondul scumpirilor de pe piața construcțiilor, să se ajungă la concluzia că proiectul este subfinanțat și este necesară o actualizare a indicatorilor economico-financiari. În august 2021 s-a trecut la o actualizare a devizelor de lucrări pe toate etapele proiectului, fiind reconsiderate și sursele de finanțare. În acest context, prețul estimat al lucrărilor pentru PMG - Etapa 1 a crescut de la 102,7 milioane de lei la actuala valoare, de 179,4 milioane de lei, iar în paralel s-a renunțat la finanțarea prin CEF și a fost depusă o cerere de finanțare pe POIM 2014-2020. Numai că nici licitația lansată în decembrie 2021 nu a avut mai mult succes. A fost depusă o singură ofertă, din partea asocierii conduse de Euro Construct Trading '98, dar în februarie 2022 oferta a fost respinsă, după ce s-a constatat că era departe de a se califica din punct de vedere tehnic cerințelor din proiect.

Între timp, un fapt îmbucurător a fost că a fost desemnat un constructor pentru PMG - Etapa 2, ce vizează modernizarea infrastructurii rutiere și feroviare din zona platformei multimodale. Este vorba de asocierea formată din Tancrad (lider) - Citadina '98 - Oldroad Construct - Lemacons, având ca subcontractori Arcada Company și Gazterm Proiect SRL, pentru o ofertă de 78,9 milioane de lei.

În ceea ce privește PMG - Etapa 1, următoarele etape sunt cele de evaluare și calificare tehnică, precum și evaluarea financiară, etape ce ar urma să fie finalizate până la sfârșitul lunii august. Contractul va fi cu clauză suspensivă, condiționat de obținerea finanțării prin POIM 2014-2020.

În evaluarea ofertelor se vor lua în calcul componenta financiară (55 la sută), precum și două componente tehnice - gradul de adecvare al grafului general de realizare a investiției (40 la sută), respectiv, demonstrarea unei metodologii corespunzătoare parametrilor de calitate solicitați (10 la sută).

Citit 7614 ori Ultima modificare Luni, 04 Iulie 2022 01:13

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.