Când va fi gata modernizarea axei Vuia - Coandă - Coşbuc. O nouă majorare substanțială a costurilor

Când va fi gata modernizarea axei Vuia - Coandă - Coşbuc. O nouă majorare substanțială a costurilor
Evaluaţi acest articol
(24 voturi)

De la de 104,69 milioane de lei cu TVA, valoarea inițială a proiectului, modernizarea axei Traian Vuia - Henri Coandă - George Coșbuc (tronson Henri Coandă - Alexandru Măcelaru) a ajuns la 162,65 milioane de lei cu TVA, indicatori tehnico-economici aprobați de aleșii locali. Primarul Ionuț Pucheanu a declarat că nu se va ajunge la întreaga sumă aprobată de consilieri și că lucrarea, finanțată din fonduri europene, va fi gata cel mai târziu în luna septembrie.

Costurile modernizării axei Traian Vuia - Henri Coandă - George Coșbuc au fost majorate substanțial, printr-o hotărâre de Consiliu Local votată pe 29 iunie 2022. Modificarea este justificată de apariția unor lucrări suplimentare, dar mai ales de ajustarea prețurilor.

Evoluția costurilor

Indicatorii tehnico-economici pentru obiectivul "Modernizare linii de tramvai și carosabil pe străzile Traian Vuia, Henri Coandă, George Coșbuc (tronson Henri Coandă - Al. Măcelaru)" au fost aprobați în august 2018 și se ridicau la 104,69 milioane de lei cu TVA, din care cheltuielile neeligibile și contribuția proprie a municipalității era de 18,2 milioane de lei.

În ianuarie 2021, aleșii locali au fost de acord cu majorarea valorii acestei investiții de la 104,69 milioane de lei la 113,18 milioane de lei, din care valoarea cheltuielilor neeligibile și a contribuției proprii ajungea la 26,69 milioane de lei. Autoritățile explicau că SC Electrica a condiționat începerea investiției de realizarea lucrărilor de protecție sau deviere a rețelelor de pe amplasament, iar aceste intervenții suplimentare au condus la modificarea indicatorilor.

Iată că, pe 29 iunie 2022, pe masa aleșilor locali a ajuns o nouă majorare a valorii totale a investiției: de la 113,18 milioane de lei la 162,65 milioane de lei. Din această sumă, cheltuielile neeligibile și contribuția proprie reprezintă 74,34 milioane de lei.

Explicațiile din hârtii

În raportul de specialitate al proiectului, municipalitatea arată că, pe parcursul execuției, s-au impus o serie de lucrări suplimentare.

Este vorba, în primul rând, de lucrări electrice: iluminat inteligent pietonal, echipamente/ software de telegestiune, iluminat infrastructură subterană telecomunicații, înlocuire fibră optică - lucrările se execută în scopul adaptării sistemului de semaforizare implementat anterior cu noua configurație a străzilor conform proiectului și pentru asigurarea managementului de trafic eficient, suplimentarea numărului de stații de încărcare prevăzute inițial (două) cu încă trei bucăți, pentru asigurarea spațiilor de încărcare autovehicule electrice.

De asemenea, au fost necesare lucrări de drumuri: acces incintă SC Transurb SA, executarea de structuri rutiere noi pe străzile Milcov, Traian Vuia și Henri Coandă. În ceea ce privește calea de rulare a tramvaiului, a fost nevoie de îmbunătățirea terenului de fundare prin stabilizare, precum și de măsuri locale de intervenție pentru limitarea fenomenelor de tasare, dar și de refacere a dalelor canivou sub calea de rulare.

Mai figurează pe listă lucrări la rețeaua de apă și canalizare - între care o avarie la rețeaua magistrală de pe tronsonul Traian Vuia, care a necesitat remedieri și două conducte noi pe bulevardul Coșbuc, justificate de gradul avansat de uzură al rețelei de apă.

Raportul de specialitate mai cuprinde și creșterea prețurilor materialelor în perioada 2021-2022, clauza contractuală care permite ajustarea prețurilor și faptul că valoarea devizului general s-a majorat.

Ce spune primarul Galațiului

"Costurile au ajuns la 162 milioane de lei față de 104 milioane de lei cât erau în 2018, iar lucrarea trebuia să fie gata anul trecut în iulie. Întrebarea mea este cât mai este de lucrat la acest obiectiv și cât mai avem de plătit", a fost întrebarea pe care consilierul local USR PLUS Daniel Zinica i-a adresat-o primarului Ionuț Pucheanu.

"Noii indicatori pe care îi votați nu reprezintă faptul că se va ajunge la suma aceasta. E o anvelopă consistentă în care să ne desfășurăm. 13 la sută reprezintă lucrările suplimentare care au intervenit după ce am deschis șantierul și am văzut ce este mai ales pe partea de apă și canalizare, iar 18 la sută sunt ajustările de preț din cauza situației economice în care ne aflăm. Nu se ajunge nici pe departe la întreaga sumă pe care astăzi o votați, iar constructorul spune că undeva în două luni, cel târziu septembrie, finalizează lucrarea", a răspuns primarul Galațiului.

Reamintim că, în decembrie 2021, la solicitarea noastră, Primăria municipiului Galați ne transmitea că noul termen de finalizare a lucrărilor este 30 septembrie 2022. Rămâne de văzut dacă va fi respectat.

Foto: Primăria municipiului Galați

Citit 9269 ori Ultima modificare Luni, 04 Iulie 2022 00:40

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.