Infrastructură portuară refăcută cu bani europeni în Port Docuri. Un nou cheu va deservi silozul Anghel Saligny

Infrastructură portuară refăcută cu bani europeni în Port Docuri. Un nou cheu va deservi silozul Anghel Saligny
Evaluaţi acest articol
(22 voturi)

Mai bine de 70 la sută din lucrările de modernizare a Danei 32 din Port Docuri, aferentă silozului Anghel Saligny, au fost realizate, potrivit datelor furnizate de constructori. În total, investiţia derulată de Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi se va ridica la 25,24 milioane de lei (echivalentul a peste 5 milioane de euro – n.r.) și implică modernizarea din temelii a cheului Danei 32, precum și racordarea acesteia la sistemul de utilităţi.

Nu se poate vorbi de istoria Portului Galaţi fără celebrul siloz pentru cereale proiectat de Anghel Saligny și de danele din dreptul acestuia la care, de-a lungul timpului, au ancorat mii și mii de nave ce au dus și au adus mărfuri din toate colţurile lumii. 

Dana 32 este una dintre ”veteranele” transportului de mărfuri din Galaţi, însă perioada lungă de exploatare – lucrările preexistente au o vechime de 80-100 ani! – a dus la o șubrezire și o instabilitate a cheului. La asta s-au adăugat capriciile Dunării – uneori prea mică, făcând dificilă operarea navelor, alteori prea mare, ameninţând cu inundarea portului. 

Proiectul ”Lucrări de infrastructură portuară cheu Dana 32 – Port Docuri Galaţi”, demarat de APDM Galaţi, a fost menit să readucă Dana 32 ”în secolul XXI”, să-i redea o nouă viaţă și să ofere condiţii moderne de operare a navelor.

Cheu nou, cu bani europeni

Proiectul Danei 32, implementat de APDM Galaţi, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020, are 85 la sută din finanţare asigurată din fonduri europene, diferenţa de 15 la sută fiind asigurată de la bugetul de stat. De asemenea, din valoarea totală de 25,24 de milioane de lei (inclusiv TVA), cea mai mare parte a finanţării - 21,3 milioane de lei – a revenit componentei de Construcţii – Montaj. 

”Proiectul Danei 32 vizează modernizarea frontului de acostare, cu o lungime de 70 metri, prin execuţia unui nou cheu vertical care să îl înglobeze pe cel existent. Dana a fost proiectată inclusiv pentru a fi racordată la utilităţi cu ajutorul cărora să se asigure, de exemplu, alimentarea cu apă potabilă a navelor sau asigurarea serviciilor de prevenire a incendiilor, va fi asigurată și evacuarea apelor pluviale, dar și reţele și echipamente electrice pentru alimentarea navelor – prize de cheu. Proiectul de la Dana 32 continuă și completează modernizările care s-au făcut anterior la Dana 31, prin asigurarea pe întreg frontul de acostare a unei infrastructuri moderne”, a arătat directorul general al APDM Galaţi, Marcela Daniela Costea. 

Lucrările hidrotehnice vor permite ca la Dana 32 să fie operate marile nave maritime – vor putea acosta chiar și nave de 5.000 – 6.000 tdw, singura limitare fiind capacitatea admisă în Bara Sulina – iar capacitatea de încărcare-descărcare a mărfurilor ar urma să crească cu aproape 100.000 tone, la 250.000 tone anual.

Evoluţia lucrărilor

Proiectarea și execuţia lucrărilor din cadrul proiectului Danei 32 au revenit, în urma procedurilor de licitaţie publică, Asocierii Vepex Com SRL (leader), BCPC – Biroul de Consultanţă Proiectare în Construcţii, Hidrotehnica Romconstruct și Superquatro Grup. Lucrările sunt, la propriu, titanice. Cheul va avea o infrastructură formată din trei şiruri de coloane forate, unul la apă şi două la uscat, cu diametrul de 1,20 m şi o suprastructură din grinzi prefabricate post-tensionate monolitizate. Cheul va fi alcătuit din două tronsoane, unul de 41,18 m şi unul de 28,82 m rezultând astfel o lungime totală de 70. 

”Acum se lucrează reazemul de la apă și reazemul de la uscat, iar în paralel se confecţionează grinzile care vor face legătura între uscat și apă. Sunt în jur de opt bucăţi la gata; până la data de 30 august vor fi finalizate 22 de bucăţi pentru realizarea primului tronson de 41,18 metri din cheu, după care vom începe partea a doua, de suprastructură, peste grinzi, care va veni cu toate lucrările aferente”, ne-a explicat managerul firmei de construcţii hidrotehnice Vepex, Vasile Stan, care a arătat că stadiul de realizare a lucrărilor este de 70 la sută, în condiţiile în care termenul de finalizare a proiectului este ianuarie 2023. 

”Lucrările efective au început în ianuarie 2021, cu partea de coloane la apă, în aprilie au urmat coloanele de la uscat. Per total, în proiect sunt implicaţi în jur de 40 de oameni, iar noi zicem că avem un ritm destul de bun, care ne va permite să respectăm termenele de execuţie”, a precizat reprezentantul firmei constructoare. Ca să vă faceţi o imagine, coloanele de 1,2 metri în diametru au fost turnate și fixate la o adâncime de 36 metri! O astfel de coloană este proiectată să susţină până la 1.000 de tone, fiind, de altfel, testate până la 720 de tone! Împreună cu restul componentelor constructive, cheul va avea o rezistenţă extrem de mare. 

”Platforma are o complexitate atât de mare pentru că pe ea va circula o macara care va face încărcări și descărcări pe cheu, plus că vor mai fi și două căi de rulare pentru CFR, pentru vagoanele care intră și ies cu marfă pentru port”, ne-a explicat constructorul.

Poziţie strategică

Lucrările de modernizare la Dana 32 vor consolida poziţia strategică a Portului Galaţi în transporturile de mărfuri la nivel regional și internaţional. 

Obiectivul de investiţii face parte din axa transeuropeană de transport (TEN-T) Rhin-Main-Dunăre, cu toate oportunităţile care decurg de aici, precum îmbunătăţirea conectivităţii macroregiunii Dunării cu alte macroregiuni (Baltică, Adriatic-Ionică) și spaţiul economic de la Marea Neagră. 

De asemenea, modernizările din Portul Galaţi vor permite interconectarea transportului maritim cu alte moduri de transport și valorificarea potenţialului generat de poziţionarea ca principal punct de legătură între reţeaua TEN-T și reţelele de transport de la graniţa estică a Uniunii Europene. 

”Evenimentele din Ucraina au accentuat importanţa Portului Galaţi și necesitatea de a asigura rute de transport alternative pentru o serie de mărfuri, precum cerealele. Încercăm să punem la dispoziţia operatorilor noi facilităţi, iar modernizarea Danei 32 și proximitatea legăturii cu calea ferată vor genera noi posibilităţi de operare rapidă a mărfurilor, fără operaţiuni suplimentare. Acest lucru va reprezenta, desigur, un avantaj pentru transportatori, atât în ceea ce privește timpul de operare, cât și costurile de transport”, a arătat directorul general al APDM Galaţi, Marcela Daniela Costea.  La Dana 32 urmează să fie operate toate categoriile de mărfuri, dar predominante vor fi transporturile de cereale. foto Ovidiu Amălinei

Beneficiile modernizării infrastructurii de transport

Potrivit fișei tehnice, modernizarea Danei 32 va contribui la:

- asigurarea dezvoltării durabile a transportului pe căi navigabile, a economiei și a mediului, la creșterea gradului de accesibilitate a României și interconectarea regiunii Dunării cu alte regiuni din Europa și îmbunătățirea calității și eficienței serviciilor;

- creșterea capacității de operare a Portului Galați conform volumului actual și previzionat al cererii în conformitate cu cerințele directivelor europene din sectorul naval referitoare la prioritățile de dezvoltare a infrastructurii de transport pe căi navigabile. Creșterea fluxurilor de mărfuri și a gradului de utilizare a infrastructurii portuare care va duce la dezvoltarea activității atât la nivelul administratorului infrastructurii, cât și a operatorilor portuari;

- creșterea și punerea în valoare a calității serviciilor oferite operatorilor și transportatorilor portuari care va avea ca efect crearea legăturilor multimo-dale pentru transportul fluxurilor de mărfuri dinspre și înspre Portul Galați.

Proiectul face parte dintr-un pachet mai amplu de investiții derulat în porturile APDM Galați, în valoare de peste 220 milioane de euro.

Foto: Ovidiu Amălinei

Citit 11942 ori Ultima modificare Miercuri, 14 Septembrie 2022 16:15

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.